Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOdd Holt Endret for 9 år siden
1
Etatsprosjekt Transport i by 2002 - 2005
2
Kreativ prising av kollektivtransport
3
Bakgrunn I løpet av de siste 15 årene har tilskuddene til kollektivtransport i storbyområder blitt kuttet betydelig. I Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø ble de årlige tilskuddene redusert med 42 prosent i faste priser i perioden 1986-99. Utviklingen betyr at kollektivtransport i by i større grad er blitt avhengig av brukerfinansiering. Spørsmålet er om hvordan takstene kan brukes mer effektivt for å øke passasjerinntektene og hvordan inntektene kan økes uten å miste markedsandeler. Dette er kalt "kreativ prising".
4
Differensierte takster Kan differensiere på Mengde (periode eller sone) Kvalitet Betalingsvillighet (segment) Utgangspunkt Jo mer prisfølsom en trafikantgruppe er, jo større er sjansen for at det lønner seg å senke prisene for dem. Grupper som er lite prisfølsomme bør ikke gis rabatter hvis formålet er å øke trafikkinntektene.
5
Eksempler Bergen Familiebilletten: Gir voksne og honnørreisende rett til å ta med et barn gratis, gjelder på hverdager mellom klokken 9 og 14 samt etter klokken 17 og hele lørdag/søndag. Fritidskortet: Kan brukes hverdager etter klokken 16, samt lørdager, søndager og helligdager. Oslo/Akershus Dyrere billett kjøpt hos fører Flytoget Göteborg Fulltids månedskort: Gjelder for alle reiser uansett reisetid. Lavtrafikkort: Gjelder til enhver tid, unntatt hverdager mellom klokken 6 til 8.30 og klokken 15 til 18. Storbritannia Saver tickets: Ikke gyldig i morgen og ettermiddagsrushet Prisforskjeller på Undergrunnen og buss USA Dagskort (Washington): Gjeder bare reiser etter kl 9.30 på hverdagene Ekspressbusser (New York) dyrere enn ordinære busser Hong Kong Tidsbegrensede kampanjer i samarbeid med kjøpesenteret ved stasjoner Billigere på mindre trafikktunge ruter Rabatter før rushet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.