Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rutetransport Glåmdalen 2016 Glåmdal Regionråd 20. november 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rutetransport Glåmdalen 2016 Glåmdal Regionråd 20. november 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Rutetransport Glåmdalen 2016 Glåmdal Regionråd 20. november 2015

2 § 3 i foretakets vedtekter Hedmark Trafikk er et foretak som skal ha ansvar for overordnet ruteplanlegging og markedsføring av kollektivtilbudet, samt samordning av drift og kjøp av transporttjenester.

3 Nøkkeltall 2014 Kunde 1,9 mill ordinære reisende 5,1 mill skolereiser skoleelever -158 skolesteder TT-brukere Leverandører 300 busser = 700 sjåfører 250 drosjer/minibusser Produksjon rutekilometer bussavganger i år bussavganger/dag holdeplasser

4 Hedmark Trafikk 23 ansatte Omsetning i 2014: 432,5 MNOK ? Inntekter 70 % tilskudd fra FK 20 % fra kommunene 10 % ordinært salg Kostnader 90 % transport

5 Ruteproduksjon Rutekilometer Hamarregionen Sørfylket* Østerdalen Åmot-Engerdal Trysil Sum Rutetransport Glåmdalen 2016 eksl Elverum* Rutekilometer i Hedmark totalt og pr område *Anslått km i Elverum (flyttes til Østerdalen ). Kontrakter u/Hamarregionen er til dels inkl. posisjonskjøring. 25 private (foresatte) Turbilene Eidskog DA Dagens aktører

6 Tiltaksplan Tiltaksplan for Hedmark Trafikk 2014 – 2017 vedtatt av fylkestinget Suksess faktorer God frekvens Riktig Driftsdøgn Enkle informasjons- og billettløsninger Effektive og Universelt Utformede Knutepunkt

7 Rettlinje konseptet

8 Målsetting Gjennomføre et offentlig kjøp av kollektivtransporttjenester i samsvar med gjeldende forskrifter og regler, og som vil gi befolkningen i det konkurranseutsatte området et transporttilbud. Tilbudet søkes utformet i samsvar med Hedmark Trafikk sin Tiltaksplan , slik at innbyggerne i den enkelte kommune gis mulighet for å reise til kommunesenteret og til eventuelle andre knute- punkter for videre reise ut over kommunens grenser. Et stamlinjenett som består av tog- og busslinjer som ivaretar reisemuligheter ut over kommunegrensene og som også skal gi transportmulighet til elever i de videregående skolene. Innen den enkelte kommune etableres et tilbud i hovedsak basert på skoleskyssbehovet, og et utfyllende lokallinjenett i samsvar med Hedmark Trafikk sin Tiltaksplan

9 Omtale i media Bransjen -«Velkommen til busskirkegården». -Bussprodusentene; «urimelig detaljstyring», -Bruktmarkedet for eldre busser er internasjonalt. -Forhold mellom lengde på anbud og alderskrav gjør at det finnes i dag forholdvis mange nyere busser ledige. Sjåførene (Ifm. bussanbud Østerlendingen); −«Frykter buss-anbud». −Ønsker 100% stillinger, «all kjøring i et anbud». −«Busser som bare er år står til ingen nytte».

10 Glåmdalen 7 kommuner Folkemengde pr Areal i km2 FolkemengdeFolkem. pr.km Endr.f.13' Kongsvinger ,1 %17,2 Nord-Odal ,4 %10,1 Sør-Odal ,5 %15,2 Eidskog ,5 %9,8 Grue ,0 %5,9 Åsnes ,7 %7,2 Våler ,1 %5,4 Glåmdalen ,0 %10,1 Østerdalen ,2 %2,6 Hedmarken ,7 %33,1 Fylke ,4 %7,1

11 Pr 31. oktober 2014 Glåmdalen – ordinære reisende

12 Skoler i Glåmdalsregionen KommuneAntall skolerSkysselever Kongsvinger Nord-Odal3430 Sør-Odal Eidskog4427 Grue1278 Åsnes8797 Våler4359 Antall skoler Inkl videregående72 000

13 Bussmateriell Tidligere bussanbud Østerdalen/Hamar Varighet – 10 / 8 år Anlegg – ingen anlegg / Hamar-Brumunddal Pakkeinndeling −Hele området i en pakke, dvs ett selskap Tildelingskriterier −70 (60) % - Pris −10 (20) % - Kvalitet og gjennomføringsevne −20 (20) % - Miljø Materiell −Ikke eldre enn X BetegnelseMaksalderGj.sn alder Bybuss (I)10 år (8)8 år (6) Lokal/skole (II)16 år (12)8 år (7) Stamlinje (III)12 år (8)8 år (6) Mini/Midi (IV)10 år (5)8 år (4) Tall fra Østerdalen og i parentes fra anbud Hamarregionen Materiellveilederen (des. 2013) til Kollektivtrafikkforeningen (KTF) som tar utgangspunkt i EU-standarden. I tilfelle EU-standarden er strengere enn veilederen tas en vurdering hvilken standard vi bruker. Eks. seteavstand – avstand mellom setene i cm. KlasseEUKTF I6568 II6871 III6875

14

15 Rutenett i Glåmdalen Utgangspunkt: Gjøvik – Hamar – Elverum – Kongsvinger – Charlottenberg Takting mot tog Rette linjer FleX

16 Bybuss Kongsvinger Avganger hver 30 minutt på ₋Rasta – Vennersberg ₋Vangen - Bogeråsen Rettere linjer – kortere reisetid, avhengige av infrastruktur Bedrer tilbudet med flere avganger Miljøvennlige drivstoffløsninger Hensiktsmessige busstørrelser

17 Dialog- og tilbudskonferansen Hensikt: Informere om anbudet og våre tanker Informasjon fra tilbydere −Hva skal til for at tilbydere skal fatte interesse for dette anbudet? Informasjon fra leverandører av materiell til persontransport om fremtidsrettede løsninger. Gi oss et bedre grunnlag før anbudsdokumentene ferdigstilles All informasjon som fremkommer på dialogkonferansen skal være offentlig tilgjengelig for alle gjennom møtereferat, som sammen med presentasjoner fra konferansen blir lagt ut på adgangsregulert område på Frist innen utgangen av februar til å sende inn skriftlig tilbakemeldinger til Hedmark Trafikk

18 Takk for oss!


Laste ned ppt "Rutetransport Glåmdalen 2016 Glåmdal Regionråd 20. november 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google