Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SOSIAL=DIGITAL. 4 myter om mobbing 1.Ungdom må læres opp til å ordne opp selv 2.Ungdom må lære seg å tåle litt 3.Ressurssvak ungdomer mest utsatt 4.Mobbing.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SOSIAL=DIGITAL. 4 myter om mobbing 1.Ungdom må læres opp til å ordne opp selv 2.Ungdom må lære seg å tåle litt 3.Ressurssvak ungdomer mest utsatt 4.Mobbing."— Utskrift av presentasjonen:

1 SOSIAL=DIGITAL

2 4 myter om mobbing 1.Ungdom må læres opp til å ordne opp selv 2.Ungdom må lære seg å tåle litt 3.Ressurssvak ungdomer mest utsatt 4.Mobbing kan ikke stanses

3 Mobbeombudet = et folkehelseprosjekt Elev Skole System Samfunn Lavterskeltilbud for elever Veiledning/sparringspartner for ledere og lærere Samordning av arbeidet på systemnivå Mobbing som samfunnsproblem – være aktiv i debatten

4 Jeg bare tulla

5 Re-aktiv aggresjon ›Lar seg lett provosere ›Lav frustrasjonsterskel ›Overtolker – ofte på en fientlig måte ›Grensesetting tolkes negativt ›Blir ofte avvist fra jevnaldrende

6 Pro-aktiv aggresjon ›Er ikke så synlig ›Ytrer seg gjennom komplekse realsjons- og gruppeprosesser ›Ofte status blant jevnaldrende ›Kombinerer ofte aggresjon og prososial atferd ›Eks. utesstegning, ryktespredning, maktdominans

7 Hva kan vi gjøre? Reaktiv aggressjon Rydd vekk det som skaper mest frustrasjon Små grupper i lek og på skole Få, stabile voksenpersoner Tydelig kommunikasjon

8 Hva kan vi gjøre? Proaktiv aggressjon Alltid gripe inn – aldri overse!! Overser du - tar du et parti. Signaliserer at det er greit både til omgivelsene og den som er utsatt. Griper du inn viser du at det ikke er greit – signaleffekt – vi tolererer ikke at noen er ugrei eller sier noe stygt til andre! Sender ut viktige signaler – at EN bryr seg og følger med, den ENE har mot og styrke til å gripe inn. Samtale – tydeliggjør grenser, følge opp, tett samarbeid med foreldre. Ros til positiv adferd MODIG

9 Relasjonelt mot Når du merker motstand i deg mot andre Når du kvir deg til å ta kontakt/møte andre Når du vet at øyekontakt er eneste vei ut Typiske situasjoner: ›Etter en hverdagsuenighet/småkrangel/uheldig bemerkning ›Når noen du kjenner opplever sterk sorg ›Når du skal ta initiativ til forsoning ›Når du skal konfrontere sterke personer med ”sannheten” ›Når du skal møte mennesker du føler antipati mot

10 Relasjonell feighet Når du velger bort/unngår å møte mennesker Når du blir unnvikende i ordvalg Når du skriver om det som bør snakkes om Når du beskytter deg mot følelsesmessige påkjenninger Relasjonell feighet uttrykkes i atferd: Hverdagsfeighet ›Du ringer til ”de snille” og skriver til ”de vanskelige” Du blir usynlig ›Du går utenom/overser en gammel venn på gaten Du gjemmer deg ›Du utsetter den vanskelige samtalen Du utsetter ›Du unngår å gi ærlige tilbakemeldinger Du unngår

11 Digitale medier – snakk om det

12 Historisk skepsis ›«Å skrive er ikke en oppskrift for å huske, men for å bli minnet på – og de som lærer å skrive, vil virke som de kan mye, men kan egentlig lite og blir slik en byrde for andre» Platon 370 f Kr. ›«Synda er komen til jorda, men vi vil ikkje ha ho i farger» Einar Førde ›«Video er en form for narkotika. Det blir som med hasj. Vi trodde det ikke var så farlig og endte opp med heroin» Norsk høyrepolitiker 1983

13 Å frata barnet denne teknologien er å nekte dem tilgang til verden, og å nekte dem å være og å bli deltakende borgere Elisabeth Staksrud

14 Men der er jo lov å være litt lur….

15 Måter norske ungdommer ( år) har mobbet andre på 15

16 Hva er IKKE lov ›Det er ikke lov å skrive stygge ting til hverandre via internett ›Det er ikke lov å sende tekstmeldinger med trusler til hverandre ›Det er ikke lov å true noen med å drepe noen ›Det er ikke lov å skrive at man ønsker at noen andre tok livet av seg ›Det er ikke lov å legge ut bilder av andre for å drite dem ut ›det er ikke lov å legge ut bilder av andre på internett uten at de først ha sagt at det er greit ›29/22% visste ikke at det var ulovlig å mobbe på nett ›Mindre sjanse for at de som VET det er ulovlig velger å gjennomføre det. Viser behov for konkrete beskjeder.

17 Hva står hvor i LOVEN

18 Straff for mobbing på nettet Ei 17 år gammal jente på Østlandet kalte en annen jente ”hore” i en chattekanal på nettet. 17-åringen ble dømt for ærekrenking. Retten sa: Meldinga hadde karakter av offentleg sjikanering og mobbing som ikke burde vernes gjennom ytringsfriheten, og dømte henne til en bot på 4500 kroner. – Vi finn alltid ut kven som står bak slik sjikane. Folk trur dei er anonyme på nettet, men dei legg alltid att elektroniske spor, sa innehaveren av nettstedet. Kilde: digi.no

19 3 tips mot digital mobbing: ›Bare tulla? Når du sitter foran tastaturet, kan du ikke se reaksjonen til personen i den andre enden. ›20 sekundersregelen. Tenkt deg om før du trykker send eller publiser. Du har ingen kontroll over hva andre gjør med innholdet og det kan være vanskelig å fjerne. ›Videresending = medskyldig. Når du videresender en krenkende melding eller et bilde er du selv med på det. Det er du som bestemmer om du skal være en passiv deltaker eller sette stopper for digital mobbing. 19

20

21

22 Sympati

23 Hva med disse?

24 Skulle ditt barn være utsatt for krenkelser på nett: 1.Snakk med barna. Spør: «Hvordan har du hatt det på nettet i dag?» 2.Spør om de kan vise deg hva de holder på med på nettet. 3.Digitalt verktøy bør ikke være med når barnet/ungdommen skal sove. 4.Legg bort alt det digitale under måltider. 5.Skulle du oppdage krenkende meldinger, ikke svar – da forsterker du bare lysten til å fortsette. 6.Skulle du oppdage krenkende meldinger, samle bevis, ta bilde, print screen og utskrift. 7.Blokker krenkende og useriøse personer 8.SI FRA, til skolen, politiet eller konfliktrådet.

25 Hvordan har du hatt det på internet i dag?

26 Vennskap  evnen til felles oppmerksomhet  å regulere følelser  å hemme impulser  å imitere andres handlinger  å forstå sammenhengen mellom årsak og virkning  inneha språkkompetanse.

27 DU virker ›Kunnskap om mekanismer og sosiale medier ›Baksnakking: være et godt eksempel – snakk godt om skole og lærere ›Bygge selvfølelse – (du er så bra fordi – Jeg er så glad i deg fordi…) ›Øve på å snakke om vanskelige ting ›Modeller – (Walk the talk) ›Være heiagjeng i livet – Kanskje for flere enn egne barn

28


Laste ned ppt "SOSIAL=DIGITAL. 4 myter om mobbing 1.Ungdom må læres opp til å ordne opp selv 2.Ungdom må lære seg å tåle litt 3.Ressurssvak ungdomer mest utsatt 4.Mobbing."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google