Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent

2 Page: 2 Toyota Motor Corp. Verdens tredje største bilprodusent målt i antall solgte biler (6,2 millioner biler solgt i 2002) Verdens største bilprodusent målt i markedsverdi! Leverte rekordresultat for Beste resultat for et japansk selskap noensinne! Øker nå sin produksjonskapasitet i Europa med 20% på tross av fallende bilsalg i Europa og en generell overkapasitet innen bilindustrien på 30% i regionen.

3 Page: 3 Toyota, kvalitet og kundetilfredshet I følge bladet FORTUNE er Toyota verdens mest beundrede bilprodusent (undersøkelse blant ledere i bilindustrien) Toyota ble av tyske bilkjøpere i 2002, rangert som nummer 1 i 5 av 7 mulige segmenter med hensyn på kundetilfredshet. Toyota ble i 2002 rangert som nummer 1 i 6 av 7 mulige segmenter i det amerikanske truckmarkedet med hensyn på nybilkvalitet (opplevde feil i løpet av bilens første 90 dager) USAs mest solgte personbil (Toyota Camry solgte enheter) Norges mest solgte bilmerke (Corolla, RAV4)

4 Page: 4 Toyota vil vokse i Europa Nye Toyota Avensis - Utviklet for Europa Skal (sammen med ny Corolla) gjøre Toyota i stand til å nå en 5% markedsandel i Europa i løpet av få år. Produseres i England, eksporteres til Japan (som første bil i Toyotas historie). 5stjerner i EuroNCAP. Flest poeng blant ”5 stjernersklubben” Har støtfangerskinner fra Hydro Aluminium Structures på Raufoss (HAST).

5 Page: 5 Materialflyt fra Hydro til Toyota HAST Raufoss Warehouse, 3. Part Whorster X-DOCK Burnaston 1x Uke 4x Dag TMUK Burnaston Serie = 2-3 ukers behov ( ) HAST Container tar 144 stk. Pakkes om i Toyota container som tar 90 stk. Taylors of Marley er ansvarlige for ordremotak og leveranse Ca 100km Krav fra Toyota: Leveranser 4 ganger per dag Lager åpent 24 timer i døgnet Ingen lagringsplass, (eks. hentes 3.part 03.40, skal ut fra X- Dock 14.30) Drives av UCI Melkerute

6 Page: 6 Informasjonsflyt HAST Raufoss Warehouse, 3. Part Whorster TMUK Burnaston Ukentlig Daglig Ukentlige prognoser Toyota => HAST via EDI HAST Planlegger produksjon ved hjelp av ukentlige prognoser og lagerbeholdninger (Toyota prosedyre) Daglige ordre, Manifest Toyota => 3. Part Web EDI 3.Part printer ut Manifest og Palleseddel Hver ordre kan inneholde flere Manifest og hvert manifest kan inneholde flere enhetslaster (Pallesedler)

7 Page: 7 Toyota Cross Dock Consept Tom emballasje og leveranser transporteres i samme trailer. Toyota Cross Dock Leverandør 1 Leverandør 2 Leverandør 3 Tomemballasje for leverandør 1, 2 og 3 Tomemballasje for 2,3. Deler fra 1 Tom emballasje for 3. Deler fra 2 og 3 Deler fra leverandør 1, 2 og 3

8 Page: 8 Økning i leveringsfrekvens Leverandør – HAST, Raufoss 3. Part – Taylors of Martley Toyota Cross Dock Toyota Plant 2 innsamlinger 4 manifest Jevne leveranser timer Tid

9 Page: 9 Hva er spesielt med Toyota? Alle aktiviteter, bindeledd og kommunikasjon i verdikjeden er dokumentert og nøye beskrevet i SDAM. Eks ”Toyota Logistics Chart” Tett oppfølging fra Toyota Planlagt vedlikehold Tilbakemelding på avvik i forbindelse med innleverte statusrapporter (Toyota v.s. Ford).

10 Page: 10 Hva er spesielt med Toyota? En HAST ansatt om forskjellen mellom Toyota og andre kunder: ”Toyota beskriver hvordan de jobber, mens andre beskriver hvordan de ønsker å jobbe.”


Laste ned ppt "”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google