Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRasmus Berg Endret for 9 år siden
1
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv
2
Karrieresenterets rolle: Bidra til kompetanse - og utviklings -arbeid for skoleledelse, rådgivere, lærere og foresatte. Bidra til å øke kompetansen til veiledere og kvaliteten på veiledningen. Koordinere tiltak. Skape/styrke arenaer for samarbeid.
3
Karrieresenteret bidrar til: Utforming av modell/verktøykasse for karriereveiledning i det 13. årige skoleløpet i NT Kartlagt kompetansehevingsbehov Kartlagt gjennomføring UV i gr. skole i IN/ MN Kartlagt UV (overgang, hospitering) i vgs. NT
4
Noen funn i grunnskolen i IN og MN: Rådgivere ønsker egen kompetanseheving Rådgivere ønsker kompetanseheving for lærere som jobber med UV Mange gode eksempler! Men også utfordringer: Organisering og evaluering av UV Entreprenørskap/ bedrift Samhandling med næringsliv Hospitering i vgs., økonomi og planer (Del av UV i ungdomsskolen)
5
Noen funn i VGS. Gode samarbeidsrutiner rundt overgang Vgs. strekker seg langt for å møte behov: åpen skole, felles/ind. hospitering, foreldremøter m.m. Noen utfordringer rundt hospitering: Organisering Økonomi (i begge skoleslag) Planer for hospitering Noen skoler har begrenset erfaring med fremmedspråklige Belastning på rådgiver, lærere, elever
6
”Utdanningsvalg” medfører nye roller og ny ansvarsfordeling: Rådgiver: Tydeligere systemansvar Lærer: Tydeligere medvirkning i elevens valgprosess og medansvar for gjennomføring Elev: Tydeligere ansvar for egen valgprosess Foresatte involveres mer i valgprosessen?
7
Ny rådgiver/ karr. veileder – rolle = nye utfordringer! ”Utdanningsvalg”= Hele skolens ansvar! Hvem har ansvar for hva? Fungerer ansvarsfordelinga i praksis? Er opplæringa systematisert? Blir opplæringa evaluert? Av hvem?
8
Ny rolle for Rådgiver/karriereveileder: Utøvelsen av arbeidet preges av: Yrkesrollen Hvem du er – utdanning, erfaring, bakgrunn. Formell yrkesrolle (Arbeidsbeskrivelse/stillingsinstruks) Uformell yrkesrolle (Summen av forventninger som rettes mot din posisjon i systemet)
9
”Team skole”
10
Ny formell yrkesrolle karriereveileder: Rollen innebærer å: Koordinere og vedlikeholde UV i f.t. læreplan Tilrettelegge, veilede og koordinere lærerne Ha spisskompetanse på karriereveiledning Samarbeide med arbeidsliv og andre skoleslag (Forslag til stillingsinstruks ved nyansettelse foreligger)
11
Karriereveileder koordinerer samarbeid Mellom: Skoleslagene. Skole og opplæringskontor. Skole og bedrift, f.eks. PRYO. Skole og næringsliv, f. eks Grundercamp. Skole og UE. Skole og Forsvaret. ? Annet, lokale variasjoner.
12
Nye rolle også for lærerne: UV = HELE SKOLENS ANSVAR! Kontaktlærere: Ansvar for undervisning (og vurdering?) i UV. Tydelig rolle som veileder i elevens valgprosess Medansvar for å involvere foresatte i prosessen
13
Rolleforvirring / rollekonflikt? Spenningsforhold mellom ulike forventninger? Rådgivers forventninger til rektor og lærere i UV Lærere og rektors forventninger til rådgiver. (Som før, i tillegg til?) Definer rollen: Kontaktlærer/faglærer/ rådgiver.. Konflikt kan oppstå når fagperson skal ha flere ulike roller.
14
Rådgivers nye utfordringer: Hvordan: Koordinere, systematisere og utvikle faget UV? Hvordan involvere alle andre aktører? Hvordan få tidsressursen til å strekke til? OG, som før; holde seg oppdatert i forhold til lover, regler, skoleslag, inntak, delene i fagplanen … og … og … og karrieresamtaler… og …fungere som ressursperson for rektor, lærere, elever og foresatte… og … og … og!
15
Utfordringer for rektor og skoleeier: UV er hele skolens ansvar! Fine ord eller objektiv sannhet? Hvordan sikre at ”hele skolen” tar ansvar? Hvordan integrere faget i skolens ”ryggmarg” uten at lærerne ”brekker ryggen” ? UV
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.