Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHilmar Dahle Endret for 9 år siden
1
Ulikhet, likeverd og tjenestekvalitet i kommunal sektor Fagseminar – NSF 21.04.10
2
Trekk ved kommunal sektor mht kompetanse Ansatte balanserer dårlig mellom likhet/forskjellighet og likeverdighet –Dvs. å verdsette alle like høyt, til tross for ulik kompetanse og ansvar. –Mange grunner til det. Jeg skal komme inn på noen, men la meg dele en undring….
3
Kompetansehierarkier Kompetansehierarkier i samfunnet –Økonomisk verdiskapende – produktive kompetanser – overordnet de reproduktive kompetanser
4
Kompetansehierarkier Kompetansehierarkier i helsevesenet Kompetansen i spesialisthelsetjenesten spesialisert…… spesialisert…… Kompetansen i kommunehelsetjenesten generell og uformell…… Kompetansen i spesialisthelsetjenesten – overordnet kompetansen i kommunehelsetjenesten
5
Kompetanseglidning i kommunesektoren Kapasitetskrise: En historie om å forhindre merarbeid og merlidelse Grunntrekk ved kapasitetskrisen: Kvalitet er betinget av hvor mange som gjør krav på tjenestene. Kompetanseglidning kan ikke forstås uavhengig av kapasitets- og kompetansekrisen
6
Kompetanseglidning – forts. Kompetansekrise: For omfattende kompetansekrevende pasienter ift for lav samlet kompetanse Kompetansesammensetning og kvalitet:ca 27% spl, 40 % hj.pl/oms.arb og 33% ufaglærte
7
Kompetanseglidning forts. ”God nok i helgene, men ikke på mandag” (ufaglært) Høy faglig kompetanse truer dugnadsånden Viktigst: å få gjort jobben, enn hvem som gjør den og til hvilken kvalitet. Wobegon-effekten: Folk med lav kompetanse vurderer den ikke selv som lav…
8
Hva må gjøres? Etablere faglige hierarkier ift kompetanse og ansvar Kompetanseheving på alle nivå Ingen tilsetting av ufaglært arbeidskraft – de ufaglærte tilbys formell utdanning Øke grunnbemanningen Hel fast stilling som norm. Minimum 80 %
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.