Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Print og Kommunikasjon Bergen 2014

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Print og Kommunikasjon Bergen 2014"— Utskrift av presentasjonen:

1 Print og Kommunikasjon Bergen 2014

2 Tenkte å snakke litt om:
   Litt om historien fra jeg dro over til Riga og fram til i dag ·         Litt om hvordan Livonia Print driver i dag ·         Litt om fremtiden; Hvor er bokproduksjonen om 5 og 10 år? Vil Baltikum fortsatt være en stor konkurrent i fremtiden? ·         Litt om rammebetingelser, innkjøp og EU-støtte.

3 Livonia Print startes opp 2006/2007
Livonia Print ble etablert i 2006, produksjonen startet juli 2007 Finansert lokalt i Latvia, Swedbank og lokalt investeringsfornd. Norske, svenske og latviske eiere.

4 Fakta om Latvia Internationale medlemskap: WTO siden 1998;
EU og NATO siden 2004 Areal: km2 Befolkningstetthet 31/km2 Hovedstad: Riga ( innb.) Andre store byer: Daugavpils, Liepaja, Jelgava, Jurmala, Ventspils Befolkning, 2014: 2,0 million Språk: Latvisk (offisielt); Russisk og Engelsk er utbredt. Valuta: siden – EUR Arbeidsløshet, ,0% Inflasjon, July ,6% BNP, ,3 milliarder EUR BNP økning, ,4% BNP per capita EUR Gjennomsnittslønn , EUR Fakta om Latvia FINLAND SWEDEN ESTONIA LATVIA LITHUANIA RUSSIA POLAND BYLORUSSIA

5 Grafisk industri i Latvia
Total omsetning, millioner EUR Total eksport millioner EUR (65%) Bedrifter totalt (120 bedrifter = 95% ) Snittlønn i bedriftene EUR ( i Latvia 750 EUR) Hovedprodukter Bøker, emballasje

6

7 Produksjonsareal, utvikling.

8 Omsetning år for år - mill EUR

9 Antall bøker produsert, år for år (mill eks.)

10 Produkt miks (% av omsetning)

11 Antall ansatte, år for år.

12 Livonia Print`s markeder 2013
Sverige 36 % Norge 24 % Danmark 20 % Tyskland 12 % Finland 6 % England 1,2% Andre 0,8 %

13 Antall ansatte, og alder.

14 Investering i opplæring av personell 2009 - 2013 in EUR (med eksterne instruktører)

15 Livonia Print i tall idag.
Forventet omsetning 2014, 42 mill. Euro (Ca. 350 mill. Nok. Antall ansatte idag, 430 personer. 49 trykkverk i 70x100+ cm. 4 trykkverk i 120x162 cm. 4 bokbindelinjer. Offsetplater +/ mnd. Papirforbruk tonn. Årlig.

16 Hva våre ansatte verdsetter.
- Gode muligheter for videreutvikling internt. Flat organisasjon, enkelt å snakke med “sjefen”. God avlønning ( 30% høyere enn bransjesnittet) Skatt betalt !! Lønn på dato !!!! Ekstra goder – helseforsikring, arbeidsklær, opplæring, muligheter for å besøke leverandører og messer Sosiale tiltak internt. Selvfølgeliheter i Norge, ennå ikke vanlig i Latvia/østeuropa.

17 Instruktør fra Muller Martini

18 Nordea maraton i Riga har blitt populært blandt mange ( 46 deltager i 2014 )

19 En uke gammel Bindlager fra Hoerauf
En uke gammel Bindlager fra Hoerauf. Nå kan vi også lage permer med runde hjørner.

20 Stivbindslinje #1

21 Limfreslinje #2

22 Hefteanlegg #1 og #2 for trådheftede bøker

23 Heidelberg XL-106 #1 og #2

24 Heidelberg XL 162-4

25 Heidelberg XL-106-8

26 ark i timen, 4+4

27 Heidelberg falsemaskin 112 cm
Heidelberg falsemaskin 112 cm. Falser ark i format 120x160 rett fra trykkmaskinen.

28 Om den finnes, hva er nøkkelen til vekst og lønnsomhet ?
Ny teknologi, konstant utvikling av prosesser. Prosjektleder som snakker språket i alle våre markeder. Stordrift, selv Polen må gi seg for det. Trykkmaskin fra 2007, eller 2013 ? 50% økning Ungt og motiverte medarbeidere. Store volumer-gode innkjøp og avtaler. Ingen EU støtte før lønnsomhet var sikret, 2013 var det første året Livonia Print fikk støtte.

29 Fremtidsplaner - Vekst i nye markeder, Tyskland og England spesielt. Fortsatt forbedring av prosesser og effektivitet. Evaluering av ny teknologi, investeringer i den ? Videreutvikling av førtykk og fargestyring. Fortsette samarbeidet med yrkeskolen i utviklingen av praktisk/teoretisk opplæring i de grafiske fag. Videre satsning på internopplæring for å forbedre effektivitet og kvalitet. Oppstart av ny Timson rotasjon (1+1) for romaner oktober Installasjon av ny stivbindslinje konfigurert for det Tyske markedet september. Installasjon av rotasjon #2 for romaner, offset eller inkjet ???

30 Hva skjer med boken i fremtiden ?
Færre aktører på europeisk nivå, mange trykkerier/binderier er lagt ned i vest europa. Mange av disse har slurvet med investeringen. Noen få tar markedsmessig og teknologisk ledelse. Just in time leveranser kommer mer og mer. Disney sitt salg av barnebøker med 10% årlig world w. Markedet for Barne og ungdomsbøker i USA er 3 milliarder USD. 20% av dette var digitalt, resten papir.

31 Hva skjer med bransjen i Baltikum
Den generelle grafiske bedriften i baltikum sliter i konkuranse med Poland. Papirpriser, og masse ”gammel” EU støtte. Ny EU støtte i Polen vil ikke lenger gå til maskiner, men til teknologi. Større forlag stiller strengere og strengere krav til CSR, useriøse presses mer og mer bort. Mange små også her taper mot ”stordrift”.

32 Takk !


Laste ned ppt "Print og Kommunikasjon Bergen 2014"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google