Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra ildsjeler til organisasjonsendring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra ildsjeler til organisasjonsendring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Inger Carin Grøndal Seniorrådgiver pedagogikk BI LearningLab Twitter: ingercarin Improving student learning

2 2011

3 Litt om BI Privat stiftelse Årlig omsetning på 1.4 milliarder
200 mill statlige midler 85 % av inntektene fra studentene 830 ansatte, halvparten forelesere Ca studenter Ca 1200 emner, 13 bachelorprogrammer 100 millioner på digital satsing

4 BIs forretningsmodell

5

6 Ledelsens grep Etablere LearningLab rett under prorektor for studiekvalitet Initiere BI2020-prosjektet Bevilge midler til å bygge et fysisk senter

7

8 Tre historier om fremtiden: Hvordan lærer vi i 2020?
Just-in-time skills Connect & Share Branded learning

9 Hva betyr dette for utdanningsinstitusjonene?
Foreleser Fasilitator og veileder Forelesningen Flipped classroom Pensum Digitalt og «fragmentert» Studenten Nye vaner Eksamen Dokumentasjon av kompetanse – HVA & HVORDAN

10 Utviklingsprisen 2014 Vinner: Njål Foldnes
Flipped classroom ga bedre karakterer i matematikk og statistikk på førsteåret Resultatene springer ut av et prosjekt finansiert av Norgesuniversitetet

11 Investeringsplan BI 2020 Pilotprogram 2013 3 mill, 35 piloter
Ny læringsplattform? Video og broadcasting/LIVE IKT systemer for Undervisning og læring Vurdering/eksamen Pilotprogram 3) Organsisatoriske systemer - Pliktavregning og honorering av undervisning («Avregningsutvalget») og utvalg for opphavsrett DigiEx mill, 35 piloter mill, 24 piloter

12 2013 Gruppe 1 Studenters adferd på digitale læringsarenaer
Gruppe 2 Video og Flipped classroom Gruppe 3 Matematikk og metodefag Gruppe 4 Lederkurs Gruppe 5 Simulering Gruppe 6 Mobilapper Gruppe 7 Tilbakemelding og veiledning Gruppe 8 Case og strategi Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer

13 2014 Gruppe 1 Blended learning og utvikling av verktøykasse
Gruppe 2 Store klasser Gruppe 3 Flipped classroom og podcast Gruppe 4 Case Gruppe 5 Webinar og co-teaching Gruppe 6 Digitale arbeidsbøker og selvstudiemoduler Riana Steen Undervisning via sosiale media: Facebook Guri Hjeltnes, Mona K. Solvoll og Tor Bang En komparativ analyse av studenters bruk av digitale plattformer Ragnvald Sannes og Dagmar Langeggen Studenters adferd på digitale læringsarenaer

14 Noen tall 59 pilotprosjekter 73 faglige med, ca 20 % av faglig stab
35 er nye i 2014, og inspirert av de som fikk midler i 2013, her er det spredning! Vi ser en stolthet blant de som deltar i pilotene

15 Undervisningskonsepter
Veivalg for BI → 2020 Beslutninger Resultater og innsikt Undervisningskonsepter Forretningsmodeller Kompetanse Pilotprogram

16 Krav til deling alene vil ikke skape organisasjonsendring

17 Beslutninger Deling Motivasjon

18 Hva motiverer for endring?
Expectancy value theory (Eccles et al., 1983, hentet fra Matusovich et al., 2014)

19 Systemiske beslutninger i en organisasjon kan endre individuell motivasjon

20 Beslutninger tatt av BIs ledelse har gjort forskning mer verdsatt enn det var

21 Beslutninger Deling Motivasjon Akkrediteringer Rangeringer
Finansiering Beslutninger Deling Motivasjon

22 Undervisning blir ikke like mye verdt som forskning for den enkelte før finansiering, akkrediteringer og rangeringer legger like mye vekt på begge

23 Det er mye endringsvilje i høyere utdanning

24 Norgesuniversitetet kan påvirke gjennom å legge føringer for midler og gjennom nasjonal lobbyvirksomhet

25 Innovasjon er nødvendig for å oppnå økt kvalitet

26

27 Uenig? Jeg er ingercarin på Twitter Epost: Takk for meg!


Laste ned ppt "Fra ildsjeler til organisasjonsendring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google