Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å sette pris på en opplevelse – verdiskapende praksis i opplevelsesrommet Roar Samuelsen Seniorforsker Nordlandsforskning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å sette pris på en opplevelse – verdiskapende praksis i opplevelsesrommet Roar Samuelsen Seniorforsker Nordlandsforskning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å sette pris på en opplevelse – verdiskapende praksis i opplevelsesrommet Roar Samuelsen Seniorforsker Nordlandsforskning

2 Kjernevirksomheten i opplevelsesbedrifter (Basert på Boswijk et al. 2007)

3 Produksjon av opplevelser ( Kilde: Tarssanen & Kylänen, 2004)

4 Integrert modell - opplevelsesskaping

5 Tre delprosjekter slått sammen til ett Nye forståelse av hva gjestene verdsetter (eller ”setter pris på”) > ny / forbedret praksis innen prissetting Nye metoder for å dokumentere hvordan opplevelsesverdi skapes > ”måle gåsehud” Ny forståelse for internasjonale kulturforskjeller > kulturell sensitivitet i opplevelsesskaping I tillegg: dypdykk i hva opplevelsesrommet betyr i opplevelsesskaping > verdidrivere

6 Forskningsmodell – Sammenhenger i situasjonsbestemt verdiskaping

7 Elementer som påvirker opplevelsessituasjoner, tilfredshet og betalingsvillighet

8 Handlingsmuligheter for å utløse potensialet i situasjonsbestemt betalingsvillighet

9 Bedrifter i case studier Nusfjord Lofotr Vikingmuseum Lofotakvariet Aaland Gård Svinøya Rorbuer XXLofoten + kunnskap om praksisen i de andre Arenabedriftene

10 Disposisjon 1.Opplevelsesrom og verdidrivere – typer, elementer og bruk 2.Forretningsmodeller, betalingsvillighet, prissetting, verdsetting 3.Kulturell sensitivitet, kulturforståelse, samskaping 4.Historier om opplevelsessituasjoner – metode for læring 5.Diskusjon og dialog om endring, læring, implementering og videre arbeid

11 Opplevelsesrom og verdidrivere – typer, elementer, bruk og verdsetting Roar Samuelsen Seniorforsker Nordlandsforskning

12 Kjernevirksomheten i opplevelsesbedrifter (Basert på Boswijk et al. 2007)

13 Backstage, stage og front stage i opplevelsesskaping space Basert på Sundbo & Darmer (2008)

14 Hva skjer front stage i opplevelsesskaping? Ulike typer opplevelsesrom i Arenaklynga Basert på kombinasjoner av materialitet, mobilitet, tidsforbruk og praksis kan seks ulike typer opplevelsesrom identifiseres: OR1 - Senter for dagsbesøk OR2 - Anlegg for overnatting OR3 - Rom i bygning OR4 - Mobile opplevelsesrom OR5 - Fast løype OR6 - Festivalområde

15 OR1 Senter for dagsbesøk Kjennetegn: Omfattende bygningsmasse og (til dels) område, tilrettelagt for dagsbesøk, høy gjennomstrømming. Primærcase (typiske): –Hamsunsenteret –Lofotakvariet –Lofotr Vikingmuseum –Norsk Luftfartsmuseum –Nusfjord AS –Svartisen –Aalan Gård

16 OR2 Anlegg for overnatting Kjennetegn: Omfattende bygningsmasse og (til dels) område, tilrettelagt for overnatting. Primærcase (typiske): –Andøy Friluftssenter –Nusfjord AS –Ringstad Sjøhus & Damperiet –Svinøya Rorbuer –Tuvsjyen –Vestvatn Villmarksenter

17 OR3 Rom i bygning Kjennetegn: Mindre bygningsmasse eller enkeltrom, tilrettelagt for kortere besøk, høy gjennomstrømming. Primærcase (typiske): –Du Verden –Henningsvær Bryggehotell –Kobbelv Vertshus –Ringstad Sjøhus & Damperiet –Svinøya Rorbuer –Vestvatn Villmarksenter –Aalan Gård

18 OR4 Mobile opplevelsesrom Primærcase (typiske ): Andøy Friluftssenter Arctic Rental & Adventure Gamle Lofotferga Hildringstimen Hvalsafari AS Nordland Turselskap Orca Lofoten Orca Tysfjord Ringstad Sjøhus & Damperiet Spitsbergen Travel Svartisen Svinøya Rorbuer Vestvatn Villmarksenter XXLofoten Kjennetegn: Mobilt og fleksibelt utstyr/teknologi som muliggjør opplevelsesskaping på flere egnede steder

19 OR5 Fast løype Kjennetegn: Fysisk utformet for opplevelsesskaping i faste løyper eller traséer - naturlig og/eller designet,, høy gjennomstrømming. Primærcase (typiske): –Lofoten Golf-Links –Narvikfjellet AS Sekundærcase: –Lofotr Vikingmuseum

20 OR6 Festivalområde Kjennetegn: Avgrenset område som tilrettelegges for omfattende men (relativt) kortvarig opplevelsesskaping, høy gjennomstrømming. Primærcase (typiske): –Stiftelsen Vinterfestuka Sekundærcase: –Lofotr Vikingmuseum –Norsk Luftfartsmuseum

21 Elementer i opplevelsesrom Rom (i bygning) Bygning Sted Region Opplevelsesrom Forbruker / gjest / tilskuer Politiske elementer Juridiske elementer Immaterielle elementer Materielle elementer Vitenskapelige elementer Ressurs- grunnlag Produsent Geografiske nivåer

22 Elementer i opplevelsesrom: Verdidrivere som påvirker opplevelsessituasjoner, verdsetting og betalingsvillighet

23 Materielle og menneskelig verdidrivere i opplevelsesskaping: Naturgitte elementer Bygninger, arkitektur, område Lokaler / funksjonalitet Innendørs atmosfære Tegn, symboler, artefakter Tilrettelegging for kunders medskaping Ansatte Hva setter gjesten pris på? Hva setter bedriften pris på? Elementer i opplevelsesrom: 7 sett av verdidrivere som påvirker opplevelsessituasjoner, verdsetting og betalingsvillighet

24 1. Naturgitte elementer Landskap (berørt – uberørt) Vær (ustabilt – stabilt) – (kontekstavhengig) Temperatur (ute: kaldt – mildt) (kontekstavhengig) Lukt (ute: mye – lite) (kontekstavhengig) Lyd/støy (ute: mye – lite) (kontekstavhengig)

25 2. Bygninger, arkitektur, område Arkitektonisk stil (estetikk) (generisk – autentisk) Design (-) Vedlikehold (grad av slitasje) Transport (enkel – vanskelig) Tilgjengelighet (enkel – krevende) Intensitet i bruk (høy – lav) (kontekstavhengig) Universell utforming (ute: i liten grad – i høy grad) Ryddighet (ute) (lav – høy grad) Kobling til sted/lokal kontekst (lav – høy grad)

26 3. Lokaler / funksjonalitet Design (-) Utstyr (generisk – autentisk, lav – høy standard) Møbler (generisk – autentisk) Innredning (funk.) (-) Tilgjengelighet innendørs (enkel – krevende) Universell utforming (inne: i liten grad – i høy grad) Renslighet (lav – høy grad) Ryddighet (inne) (lav – høy grad)

27 4. Innendørs atmosfære Temperatur (inne: lav – høy) (kontekstavhengig) Lukt (inne: mye – lite) (kontekstavhengig) Lyd/støy (inne: mye – lite) (kontekstavhengig) Musikk (for mye – passe) (kontekstavhengig)

28 5. Tegn, symboler, artefakter Artefakter, gjenstander (generisk – autentisk) Skilting (dårlig – meget bra) Stil på innredning (estetikk) (generisk – autentisk) Stil på dekor (estetikk) (generisk – autentisk) Historisk / narrativ dimensjon (lav – høy grad) Semiotikk (tilfeldig – gjennomtenkt)

29 6. Tilrettelegging for kunders medskaping Mulighet (rom) for interaksjon (dårlig – meget bra) Mulighet (rom) for egen regi (dårlig – meget bra) Mulighet (rom) for refleksjon (dårlig – meget bra)

30 7. Ansatte Språkferdigheter (dårlig – meget bra) Evne til formidling av historisk / narrativ dimensjon (lav – høy grad) Evne til veiledning (lav – høy grad) Evne til organisatorisk læring (lav – høy grad)

31 Hva setter gjesten ”pris” på? Hva setter bedriften pris på?


Laste ned ppt "Å sette pris på en opplevelse – verdiskapende praksis i opplevelsesrommet Roar Samuelsen Seniorforsker Nordlandsforskning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google