Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Prosjektleder Ingrid Solberg Sætre Svolvær, 4.nov. 2009 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet,

2 Visjon: Gjøre fjellturismen til en lønnsom, helårig næringsvirksomhet med høy attraksjonskraft i utvalgte internasjonale turistmarkeder.                          Overordnet mål: Etablere en varig fjellturismeklynge med fokus på innovasjon og internasjonalt orientert sommerturisme

3 Analyse: Fjellturismen i regionen – en råvareeksportør!
Dette tilbyr vi Dette ønsker kundene!

4 Analyse: Norske fjellopplevelser – utviklet for nordmenn!

5 Type tilrettelegging avhenger av målgruppen
Vanlige flatlandseuropeere? Norske ”fjellrever” på tur? Frisksportere på ferie? ”Nerder” på en aktivitet/hobby? Naturromantikere? Miljøbevisste nysgjerrige? Folk med nedsatt førlighet? Type tur? På egenhånd? Med guide? Sammen med andre?

6 Eksempel fra Tyrol: Helse & livsstil

7 Hvorfor satse på merking og gradering?
Tilrettelegge for gode naturopplevelser for alle! Hjelpe brukerne til å velge hensiktsmessige turer ut ifra egne forutsetninger (viktig for gleden ved turen!) Tilrettelegger for styrt ferdsel i nærområdene til destinasjonene (vern, miljø, lokale hensyn) Godt planleggingsverktøy for å sikre et nettverk av varierte stier som ledd i å styrke attraktiviteten til en destinasjon eller et naturområde

8 Merking skaper forventninger til opplevelsen og ”regi” kan brukes aktivt når løypene legges

9 Systemet manglet i fjellet
Våre konkurrentland skilter godt, og fjelldestinasjonene ville lage og teste et norsk system som ligner For det destinasjonsnære og ”kommersielle” løypenett som ikke inngår i det tradisjonelle DNT-nettverket (komplementært) Gode erfaringer fra gradering av alpinbakker Valgte et praktisk verktøy med utg. punkt i internasjonal standard

10 Eksempler på elementer i systemet
”Skiltkiosk” på naturlige startsteder Informasjonstavler underveis Retnings og graderingsskilt Varder/merker

11 Eksempler på symboler…

12

13 Fra regional til nasjonal standard
Destinasjoner over hele landet Distribuert over 200 CD’er Inkl. til lokale turlag Innovasjon Norge viser til IFT-malen i sin reiselivsstrategi ”IN vil bidra til å videreutvikle disse og jobbe for å få gjort disse til nasjonale standarder.” Brukes i internasjonal markedsføring Vandringsprosjektet i IN bruker IFT-malen som et kvalitetsstempel på destinasjoner med god tilrettelegging

14 Hardangervidda nasjonalparkrute

15 Naturvenleg tilrettelegging

16

17

18 Tenkt konseptutvikling!

19

20 Hemsedal Topp 20 – et konsept med suksess
Hemsedals mest populære sommeraktivitet. personer fra hele 56 nasjoner gikk til topps og skrev seg inn i toppturbøkene på de 20 fjelltoppene (2008). Av disse er nordmenn og utenlandske gjester. Overraskende mange nordmenn bruker tilbudet. Utlendinger og småbarnsfamilier dominerer de grønne og blå turene, mens nordmenn dominerer de røde og sorte. Gir gjenkjøp – gjester kommer tilbake for å ”få alle 20”.

21 Populær formidling av praktisk erfaring - Fjellturismekonferansen 2009 i Hemsedal

22 Steg for steg mot bedre merking & større opplevelser
Konseptuering og tilrettelegging for ulike målgrupper Maler tilgjengelig uten kostnader Alle fri til å velge leverandør av skilt Søke finansiering lokalt/regionalt Grunneieravklaringer Kunnskap om fysisk tilrettelegging Vedlikehold må til Dugnadsarbeid og fadderordninger


Laste ned ppt "Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google