Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008 Svolvær, 4.nov. 2009 Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008 Svolvær, 4.nov. 2009 Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Svolvær, 4.nov Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur? Prosjektleder Ingrid Solberg Sætre

2 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Visjon : Gjøre fjellturismen til en lønnsom, helårig næringsvirksomhet med høy attraksjonskraft i utvalgte internasjonale turistmarkeder. Overordnet mål: Etablere en varig fjellturismeklynge med fokus på innovasjon og internasjonalt orientert sommerturisme

3 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Analyse: Fjellturismen i regionen – en råvareeksportør! Dette tilbyr viDette ønsker kundene!

4 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Analyse: Norske fjellopplevelser – utviklet for nordmenn!

5 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Type tilrettelegging avhenger av målgruppen Vanlige flatlandseuropeere? Norske ”fjellrever” på tur? Frisksportere på ferie? ”Nerder” på en aktivitet/hobby? Naturromantikere? Miljøbevisste nysgjerrige? Folk med nedsatt førlighet? Type tur? –På egenhånd? –Med guide? –Sammen med andre?

6 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Eksempel fra Tyrol: Helse & livsstil

7 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Hvorfor satse på merking og gradering? Tilrettelegge for gode naturopplevelser for alle! Hjelpe brukerne til å velge hensiktsmessige turer ut ifra egne forutsetninger (viktig for gleden ved turen!) Tilrettelegger for styrt ferdsel i nærområdene til destinasjonene (vern, miljø, lokale hensyn) Godt planleggingsverktøy for å sikre et nettverk av varierte stier som ledd i å styrke attraktiviteten til en destinasjon eller et naturområde

8 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Merking skaper forventninger til opplevelsen og ”regi” kan brukes aktivt når løypene legges

9 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Systemet manglet i fjellet Våre konkurrentland skilter godt, og fjelldestinasjonene ville lage og teste et norsk system som ligner For det destinasjonsnære og ”kommersielle” løypenett som ikke inngår i det tradisjonelle DNT-nettverket (komplementært) Gode erfaringer fra gradering av alpinbakker Valgte et praktisk verktøy med utg. punkt i internasjonal standard

10 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Eksempler på elementer i systemet ”Skiltkiosk” på naturlige startsteder Informasjonstavler underveis Retnings og graderingsskilt Varder/merker

11 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Eksempler på symboler…

12 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet,

13 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Fra regional til nasjonal standard Destinasjoner over hele landet –Distribuert over 200 CD’er –Inkl. til lokale turlag Innovasjon Norge viser til IFT-malen i sin reiselivsstrategi –”IN vil bidra til å videreutvikle disse og jobbe for å få gjort disse til nasjonale standarder.” Brukes i internasjonal markedsføring –Vandringsprosjektet i IN bruker IFT- malen som et kvalitetsstempel på destinasjoner med god tilrettelegging

14 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Hardangervidda nasjonalparkrute

15 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Naturvenleg tilrettelegging

16 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet,

17 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet,

18 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Tenkt konseptutvikling!

19 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet,

20 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Hemsedal Topp 20 – et konsept med suksess Hemsedals mest populære sommeraktivitet personer fra hele 56 nasjoner gikk til topps og skrev seg inn i toppturbøkene på de 20 fjelltoppene (2008). Av disse er nordmenn og utenlandske gjester. Overraskende mange nordmenn bruker tilbudet. Utlendinger og småbarnsfamilier dominerer de grønne og blå turene, mens nordmenn dominerer de røde og sorte. Gir gjenkjøp – gjester kommer tilbake for å ”få alle 20”.

21 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Populær formidling av praktisk erfaring - Fjellturismekonferansen 2009 i Hemsedal

22 Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, Steg for steg mot bedre merking & større opplevelser Konseptuering og tilrettelegging for ulike målgrupper Maler tilgjengelig uten kostnader Alle fri til å velge leverandør av skilt Søke finansiering lokalt/regionalt Grunneieravklaringer Kunnskap om fysisk tilrettelegging Vedlikehold må til –Dugnadsarbeid og fadderordninger


Laste ned ppt "Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programmet, 2004-2008 Svolvær, 4.nov. 2009 Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google