Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omdømmebygging Hans Antonsen. Min bakgrunn 2007 - Ordfører Grimstad kommmune 2003-07: Daglig leder Ordkraft 2000-03: Informasjonssjef Ericsson Grimstad.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omdømmebygging Hans Antonsen. Min bakgrunn 2007 - Ordfører Grimstad kommmune 2003-07: Daglig leder Ordkraft 2000-03: Informasjonssjef Ericsson Grimstad."— Utskrift av presentasjonen:

1 Omdømmebygging Hans Antonsen

2 Min bakgrunn Ordfører Grimstad kommmune : Daglig leder Ordkraft : Informasjonssjef Ericsson Grimstad : Politisk rådgiver/statssekretær Nærings- og handelsdepartementet (Bondevik I) : Generalsekretær Venstre : Redaktør Liberalt Perspektiv

3 Modell for styring og måling av omdømme omdømme Ønsket identitet Optimalt omdømme Kommunisert uttrykk Oppfattet inntrykk Faktisk del av identitet I egen org. Hos mål- grupper Avsendt Nådd gjennom

4 Hvorfor er omdømme viktig? Magnet som tiltrekker ressurser virksomheten trenger Folk er opptatt av mer enn produktene og tjenestene Godt omdømme = tillit (og reduserte kostnader) Gjør det lettere å komme seg etter kriser

5 Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!

6 Vi trenger hender og hoder mer enn teknologi.

7 Vi blir flere eldre

8 og ansatte i kommunene trekker på årene

9 Kommunalt behov for arbeidskraft

10 Hjelpen fra Øst-Europa er bare midlertidig?

11 Attføringsbedrifter er viktige fordi.... Bidrar til mestring og muligheter for enkeltmennesker Øker tilgangen på arbeidskraft Fra passivitet og trygd til aktivt arbeid Skaper et mer romslig samfunn som det er lettere for alle å finne seg til rette i!

12 Hva er det vi bygger? nye krav til den gamle historien

13 Forskjell merkevare og omdømme? Merkevare: Forestillinger hos kunden om merverdi (mer salg!) Omdømme: Også respekt/sympati for samfunnsrolle

14 Grunnleggende steg for et godt omdømme 1. Bli synlig (med sant særpreg) 2. Finn fram til et effektivt språk - fortell om samfunnsrolle! 3. Vit hvem du snakker til (og hvem som snakker om deg!) 4. Sørg for å få sett deg selv utenfra 5. Når kart og terreng ikke stemmer, vurder forandring av terrenget 6. Ansatte som ambassadører eller medarbeidere som medskapere?

15 Synlig Skille seg ut Troverdig ÅpenSammenheng 1. Hva skal til for å bli sett og trodd?

16

17 2. Finn fram til et effektivt språk Mange virksomheter omtaler seg selv på to måter: enten svulstig reklamespråk eller interne, knusktørre formuleringer i strategidokumentene. Begge er ubrukelige i den daglige kommunikasjonen Effektivt språk: formuleringer som gjenfortelles av andre Må være troverdig, presist og sette virksomheten inn i en større sammenheng Pass på at stilen passer virksomheten!

18 SiA om seg selv i dag: SiA er velferds- og kulturorganisasjonen for studentene på Sørlandet. Vi er til for å skape trygghet og trivsel i livet rundt studiene, slik at studentene skal ha et best mulig utgangspunkt for å gjøre det bra.

19

20 3. Vit hvem du må snakke til (og hvem som snakker om deg). Som regel viktigere å kommunisere direkte med interessenter enn å “treffe alle” gjennom mediene. Tegn et kommunikasjonskart og avgjør fra sak til sak hvem som er mest berørt. Eksempelet: Nedbemanningen ved Ericsson 2002/03.

21 4. Sørg for å få sett deg selv utenfra Det vi tror andre mener om oss, er ofte bare speilbilder av våre egne oppfatninger - korriger med systematiske tilbakemeldinger utenfra - forstå hva som driver omdømmet ditt De fleste virksomheter har noen svarte flekker - stiller noen de sentrale “hva hvis”-spørsmålene?

22 5. Når kart og terreng ikke stemmer, vurder å forandre terrenget Konsistens mellom ord, handlinger og symboler er avgjørende Altfor mange møter mangel på sammenheng med utydelig kommunikasjon Virksomheter som tror på sine ord, bør heller endre på handlingene som ikke stemmer med løftene Eksempelet: Stormbergs offentliggjøring av fabrikknavn og status i Kina

23

24 6. Bygge omdømme fra innsiden En mellomstor organisasjon har 100+ kontaktpunkter mot kunder og omverdenen Omdømmet bygges av millioner av handlinger Ansatte som ambassadører er et minimum Potensialet ligger i medarbeidere som medskapere - bruke egne talenter for å bygge virksomhetens omdømme

25 Ordkraft AS

26 Ordkraft AS De suverene

27 Ordkraft AS Noen store

28 Ordkraft AS Den delte landsdelen

29 Omdømme

30 Omdømmesyke

31

32 Omdømmebygging Hans Antonsen


Laste ned ppt "Omdømmebygging Hans Antonsen. Min bakgrunn 2007 - Ordfører Grimstad kommmune 2003-07: Daglig leder Ordkraft 2000-03: Informasjonssjef Ericsson Grimstad."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google