Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Avisjournalistikk versus nettjournalistikk Lars VerketLars Verket, nettjournalist i Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Avisjournalistikk versus nettjournalistikk Lars VerketLars Verket, nettjournalist i Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Avisjournalistikk versus nettjournalistikk Lars VerketLars Verket, nettjournalist i Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen

2 Opplegget u Kort om Internett - historie/framtid u Journalistikk på nettet u Case: Fædrelandsvennens nettavisFædrelandsvennens nettavis u Kort om framtid og programvare

3 Internettets historie u Startet i 60-åra - amerikanske forsvaret u Kom til Norge i 72-73 - Kjeller u Spredte seg for forsvar til skoler på 70- og 80-tallet u Web - sent 1990 - Tim Berners-Lee. Mosaic - Netscape - Marc Andreesen u Kommersielle aktører

4 Internettets fremover u Pr 1999 - 100 mill. brukere fra nesten alle land i verden. u Sammensmelting av media: tekst, bilde, lyd og video. u Alternativ infrastruktur: telefon, kabel, radio, mobil, satellitt osv. u Framtid: Ny bruksområder, nettverkssentrert, økt hastighet, “realtime”

5 Avis på nettet u Særegenheter: –Kontinuerlig deadline –Nærhet til leserne (interaktivitet) –Produksjonskostnader –Hastighet –Søkbarhet

6 Journalistikk I u Språket –Kort og konsist –Objektivitet og subjektivitet –Stikkord (pekere) brukes til å knytte sammen - så kort blir langt. –Pekere kan brukes til utdypning og forklaring

7 Journalistikk II u Kilder –Sjekk kilden ekstra nøye –Legg til rette så leseren kan finne kilden –Eksempler: Bystyret, Clinton, Statsbudsjettet for 2000 osv.BystyretClintonStatsbudsjettet for 2000

8 Journalistikk III u Multimedia –Sammensmelting av tekst, bilder, lyd og video –Interaktivitet –Nye krav til kompetanse –Nye og spennende muligheter –Eksempler: Webkamera, Katz, Valgweb osv.

9 Journalistikk IV u Webjournalistikk –Rask –24/7/365 –Breddekompetanse

10 Fædrelandsvennens Nettavis u Startet april/mai 1996. Vis@vis. u Lansert i slutten av september 1996 u Stillinger: Under 2 i redaksjonen + ann. u Prosjekt frem til 31.12.97. Deretter fast. u Statistikk: Passerte 500.000 leste sider i september. Spesielt valgstoff var populært. u Tjenesten relansert i april 1999. u Legger ut 50-100 artikler om dagen, derav 40 NTB-saker.

11 Hvorfor lage avis på nettet? u Defensiv satsning i utgangspunktet. Demme opp for konkurrenter. u Lære om de nye mulighetene: –Hypertekst –Multimedia (kombinasjon tekst, lyd, bilde og video) –Kontinuerlig deadline u Fremtidig inntektskanal. Fædrelandsvennen startet i 1875 - hvordan ser ting ut i 2075?

12 Fordeler u Raskt (Oslo/Berlin/Afrika før 0900) u Billig (Setting/trykking/distribusjon) u Arkiv (søkbart elektronisk info) u Leseren har mulighet til å sjekke kilder. u Spennende presentasjonsmessige muligheter. u Interaktivitet (bylines/skjemaer)

13 Ulemper u ”Få” bruker Internett (enda) u Vanskelig å få inn penger (enda) u Det kan være vanskelig å vurdere kilder. Derfor er det viktig med en kritisk holdning (”information overload”) u Innarbeide nye rutiner og organisasjoner (dette er mer en mulighet enn en ulempe)

14 Status i vår nettavis u Jeg viser - dere roser/riser! ;-)

15 Mediasituasjonen på Internett u Stor forskjell på de som gjør det 100%, og de som ”er der”. HotWired og Nettavisen er to eksempler på aviser som tar steget helt ut.HotWiredNettavisen u Oppdateringsfrekvensen er veldig ujevn - og svært ressursavhengig (Aftenposten, digi.no, Nettavisen, osv.)Aftenposten digi.noNettavisen

16 Framtiden u Båndbredden øker (lyd, bilde og video) u On demand/live u Betalingstjenester/nett u Flere mulige brukergrensesnitt/ individualisering u Enda letter tilgang til råkildene (jfr. Clinton) u Tidsaspekt og konkurranse enda viktigere - dette påvirker også arbeidsmåtene.

17 Programvare u HTML: –Macromedia: Dreamweaver 2Macromedia –Allaire: Homesite 4Allaire –Adobe: GoLive (kommer mai/juni for win)Adobe u Tilrettelegging - bilder –Viktig å gjøre bilder små i str. uten at det går utover kvaliteten. –Verktøy for amatøren: Paint Shop ProPaint Shop Pro –For proffen: Photoshop 5.5, Macromedia - Fireworks –Forskjellige filtyper -.gif,.jpg og.png.

18 Takk for oppmerksomheten! u :-)


Laste ned ppt "Avisjournalistikk versus nettjournalistikk Lars VerketLars Verket, nettjournalist i Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google