Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av tekniske hjelpemidler i undervisning av hørselshemmede elever.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av tekniske hjelpemidler i undervisning av hørselshemmede elever."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av tekniske hjelpemidler i undervisning av hørselshemmede elever

2 Elevene 70% av de aktuelle deltok 25 fra Akershus, 16 fra Oslo 21 går på barneskolen 20 går på ungdomsskolen 41% startet med høreapparat ved 3 års alderen 36 % startet med høreapparat etter skolestart Fordeling av hørselstapet –10 alvorlig –4 moderat til alvorlig –22 moderat –2 lett –2 CI –1 ukjent

3 Lærerne Flest kvinner, 7 er menn 21 av lærerne har jobbet som lærer i mer enn 10 år, 14 i mer enn 20 4 lærere har hatt eleven i mer enn 3 år Gjennomsnittlig har de fleste hatt elevene i 1,5 år 1 lærer i Oslo har fått lite informasjon om hørselshemming 5 lærer i Akershus har fått lite informasjon 68% har fått mye eller en del informasjon 24% har ikke hatt kontakt med audiopedagog

4 Hjelpemiddelformidling 12 %, 5 elever, har vært med på å diskutere hvilke hjelpemidler som skulle brukes 14%, 6 elever, har fått informasjon om andre type hjelpemidler 21%, 9 elever, har bestemt hvilke hjelpemidler eller om de ikke skal bruke 29%, 12 elever, har fått mye eller en god del opplæring i hjelpemidlene 51% har bestemt hvilke høreapparater de ville ha 39% kjenner ikke til hvilke programmer/ innstillinger deres høreapparat har

5 Hjelpemiddelformidling 29%, 12 lærere, har vært med på å drøfte hjelpemidler som eventuelt skulle brukes 19%, 8 lærere, har fått mye eller en god del informasjon om andre hjelpemidler 14%, 6 lærere, har hatt innflytelse på valg av hjelpemidler 39%, 16 lærer, har fått svært mye eller mye opplæring i hvordan hjelpemidlene skal brukes. 34%,14 lærer, at de har fått lite

6 Hjelpemidler som er valgt Oslo Akershus n 1 elevmikrofon pr. 2-3 elever elevmikrofon pr 5-6 elever Bruker ikke utstyr som er tildelt eller valgt å ikke bruke

7 Er elevene fornøyd med hjelpemidlene Hvordan liker elevene lyden i hjelpemidlene –78%, 32, liker lyden i høreapparatene svært godt/godt –92%, 26, liker lyden i lærermikrofonen svært godt/godt –91%, 22, liker lyden i elevmikrofonen svært godt/ godt

8 Er elevene fornøyd med hjelpemidlene Hvordan liker elevene å bruke hjelpemidlene –29%, 12 elever, liker svært dårlig/dårlig å bruke høreapparater –Ingen svarte at de ikke likte at de andre elevene brukte elevmikrofon. –5 elever liker svært dårlig/dårlig at lærerne bruker mikrofon

9 Er læreren fornøyd med hjelpemidlene 21%, 9 lærere, i gruppen med 1 elevmikrofon pr 2-3 elever mener det er svært praktisk/praktisk å administrere elevmikrofonen Ingen i den andre gruppen mener dette er svært praktisk/praktisk Til sammen 46%, 13 lærere, mener det er noe praktisk eller upraktisk å administrere elevmikrofonen Bare 3 mener det er noe eller upraktisk å administrere lærermikrofonen

10 Delaktighet i prosjekt Hvor aktiv er du i undervisning antall elevmik svært aktiv/aktiv litt aktiv/ikk e så aktiv ikke svartn 1 pr 2-3 (elever) pr Ingen mikrofoner Hvor aktiv er eleven i undervisningen antall svært aktiv/ aktiv litt aktiv/ ikke så aktivikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner65213 Hvor stort utbytte har eleven av undervisningen prosjekt stort utbytte/ utbytte litt utbytte/ ikke utbytte ikke svartn Elevmik 1pr Elevmik 1 pr Ingen65213 Hvor godt liker du prosjekt svært godt/ godt litt godt/ ikke så godt ikke svartn antall elevmikrofoner 1 pr mikrofon pr ingen101213

11 Delaktighet i gruppearbeid Hvor aktiv er du i i gruppearbeid svært aktiv/aktiv litt aktiv/ikk e så aktiv ikke svartn 1 pr mikrofon pr Ingen mikrofoner93113 Hvor aktiv deltar eleven i gruppearbeid svært aktiv/ aktiv litt aktiv/ ikke så aktiv ikke svartn 1pr 2-3gruppe pr 5-6 gruppe45211 Ingen mikrofoner74213 Utbytte av gruppearbeid stort utbytte/ utbytte litt utbytte/ ikke utbytte ikke svartn 1 pr 2-3 gruppe pr 5-6 gruppe54211 Ingen mikr gruppe74213 Hvor godt liker du gruppearbeid svært godt/ godt litt godt/ ikke så godt ikke svartn 1 pr 2-3 gruppe pr 5-6gruppe92 11 Ingen mik92 11

12 Delaktighet i lærerstyrt undervisning Hvor aktiv er du i i lærerstyrt undervisning (elever) svært aktiv/aktiv litt aktiv/ikk e så aktiv ikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner75113 Hvor aktivt deltar eleven i lærerstyrt undervisning Svært aktiv/ aktivt Litt aktiv/ ikke så aktiv Ikke svart n 1 pr pr ingen65213 Utbytte av lærerstyrt undervisning stort utbytte/ utbytte litt utbytte/ ikke utbytte ikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner92213 Hvor godt liker du lærerstyrt undervisning svært godt/ godt litt godt/ ikke så godt ikke svartn lærerstyrt undervisning lærerstyrt undervisning74 11 ingen91313

13 Delaktighet i klassesamtaler/diskusjoner Hvor aktiv er du i klassesamtaler svært aktiv/aktiv litt aktiv/ikk e så aktiv ikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner Hvor aktiv deltar eleven i klassesamtaler Svært aktiv/aktiv Litt aktiv/ ikke så aktiv Ikke svart n 1 pr pr Ingen56213 Utbytte av klassesamtaler stort utbytte/ utbytte litt utbytte/ ikke utbytte ikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner56213 Hvor godt liker du klassesamtaler/ Diskusjoner svært godt/ godt litt godt/ ikke så godt ikke svartn 1 pr pr Ingen mikrofoner101213

14


Laste ned ppt "Bruk av tekniske hjelpemidler i undervisning av hørselshemmede elever."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google