Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg."— Utskrift av presentasjonen:

1 - Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg i Drammen kommune v/ Veileder Johanna Bäckman-Nygaard v/ NAV-leder Steinar Hansen Rådhuset i Drammen, mandag 3. februar –14

2 NAV, Side 2 Hvilke ledergrep ? Valg av ledergrep avhenger av situasjonen Case: Sosialhjelpsutgiftene øker…!

3 NAV, Side 3

4 NAV, Side 4 Hva var situasjonen i NAV Drammen…  Budsjettsprekk  Revidert budsjett 1. tert.  Store restanser  Stor pågang, mangel på kontroll  Lang saksbehandlingstid  ”Nødhjelp” i påvente av…  Hele NAV-kontoret påvirkes  Årsaksforklaringer…«ytre faktorer»…

5 NAV, Side 5 - Hva skjer ? - Hvorfor skjer dette ? - Hvordan stoppe denne utviklingen ?

6 NAV, Side 6 Gjøre utfordringen til hele kontorets utfordring Resultatforventninger til alle Stramme inn «slacken» Vikarbruk Umiddelbare prosessforbedringer: fjerne dok.brev/raskere innhenting av dok./raskere avslag Analyse: »Saksflyt mellom mottak/klargjøring/øk.sos» Umiddelbare tiltak: Flere tiltak: Tiltak blant saksbehandlere øk. sos.hjelp: Fjerne privatpraksis Forenkle saksbehandling, utarbeide maler og tekstbokser til vedtaksutforming. Økt fagkompetanse, innført fagmøter, ansatt fagansv. Raskt vedtak med ukes utbetaling/vilkår for brukere 18 – 25 år. Fokus på å «jobbe smart» (lokale LEAN-prosesser)

7 NAV, Side 7 Tiltak i publikumsmottaket: Riktig bruk av rolle: Vert, Sorterer, Kundebehandler, Portvokter Riktig servicegrad // generalistkompetanse Tydelige budskap, roll-ups, informasjon Ombygging i dag…

8 NAV, Side 8

9 NAV, Side 9 Aktiv bruk av vilkår og sanksjoner  Skal prege vårt informasjons-, veilednings- og oppfølgingsarbeid.  NAV Drammen skal kjennetegnes av aktiv vilkårssetting! ”Lovgivers intensjon”

10 NAV, Side 10 Kontormøte

11

12 NAV, Side 12 Al-Ali har selv fire måneder i NAV-systemet, men har nylig fått seg jobb på Nille på Gulskogen senter. ”Da jeg sa til kompisene mine at jeg gikk på kurs på NAV, lo de litt av meg. Men man lærer en del”, sier Al-Ali, som har fått seg en jobb han trives i. Verken Chanett eller Ali tror naving er utbredt, etter å ha møtt andre ungdommer på kurs. ”Det er slettes ikke ”in” med naving. Jeg får ikke noe av NAV med unntak av kurspenger, og man må dukke opp på kursene hver dag for å de” Hun håper hun kan komme seg ut av NAV-systemet så fort som mulig. ”De har kontrollen på deg”. ”Det er ikke noe gøy å ikke ha kontroll over sin egen hverdag. Når det er sagt opplever jeg kursene som nyttige og lærerike”, sier Dyreng.

13 NAV, Side 13 Ledelse – oppsummert:  Formulere mål, skape oppslutning om mål, vise vei, frigjøre ressurser, delegere, gi tillit, støtte, prestasjonsforbedringer, integrere endringen i ny praksis…

14 NAV, Side 14 Hva preger en NAV-ansatts hverdag ?  Hva kjennetegner NAV, Hvem er vi, Hvor kommer vi fra, Hva er oppdraget, Forventningspress ?

15 NAV, Side 15 NAV er en kompleks organisasjon: Nyfusjonert forvaltning med følgende kjennetegn;  to ”eiere” og to styringslinjer  flere og kompliserte lover- og lovanvendelser  utstrakt skjønnsutøvelse  differensiert virkemiddelapparat  uensartet kompetansebeholdning blant ledere og medarbeidere  differensierte fagfunksjoner

16 NAV, Side 16 NAV er en dynamisk organisasjon  Det viktigste verktøy i arbeids-, velferds- og sosialpolitikken.  Endringer i NAV skjer som følge av utvikling i konjunkturer og påfølgende endringer innen politikkområdene  Endringer i NAV skjer som følge av desentrale samtaler i organisasjonen; der kompetente mennesker møtes har vi utilsiktet, spontant og kreativ fremvekst av nye ideer.  Videre vil vi (ledere og medarbeidere) aktivt planlegge og gjennomføre små og større endringer som følge av at vi får ny kunnskap og nye erfaringer

17 NAV, Side 17 Hva tenker vi om fremtiden ?  NAV bygges hver dag av myndighetene, i lokalt partnerkskap, i NAV-kontorene,  Virkeliggjøre arbeidslinjen i NAV-kontorene  Bidra til at brukere av NAV tar eierskap til egen sak

18 NAV, Side 18 Resonnementet i arbeidslinjen: Gjennom arbeid og lønnsinntekt skal den enkelte innbygger klare seg selv. Alle innbyggere i arbeid utgjør den samlede arbeidskraften. Arbeidskraften er samtidig samfunnets viktigste ressurs. Den fremtidige verdiskapning og våre muligheter for å utvikle velferdstilbudet er avhengig av arbeidsgivernes tilgang på arbeidskraft. Hvordan kan vi i NAV bidra til å realisere arbeidslinjen?  Kan innebære innsats mot prioriterte arbeidssøkere  Kan innebære innsats mot prioriterte arbeidsgivere  Kan innebære balansert innsats mot både arbeidssøkere og arbeidsgivere ARBEIDSLINJEN: Den styrende ideologi for NAV-reformen

19 NAV, Side 19 EMPOWERMENT Eierskap til egen sak  De sentrale prinsippene i empowermenttenkningen er maktomfordeling, medvirkning og anerkjennelse av brukerens kompetanse som ekspert på seg selv. ”Samfunnskontrakten ”


Laste ned ppt "- Hvilke ledergrep ny NAV-leder tatt ? - Hva preger en NAV-ansatts hverdag ? - Hva tenker vi om fremtiden ? Orientering i partssammensatt samarbeidsutvalg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google