Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014. Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014. Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen."— Utskrift av presentasjonen:

1 PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014

2 Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen er ekspertkommentator 2

3 Hvorfor pedagogisk uke? 3 “Pedagogisk utviklingsarbeid vil stå sentralt i årene fremover”

4 Hva er problemet? 4

5 5

6 Ny bachelor H-2015 La oss gi studentene: Bedre kvalitet på tilbakemeldingene! Mer individuell oppfølging! 6

7 Hvordan? Mer ressurser......og smarte grep! 7

8 Lund modellen La studentene evaluere hverandre! To fluer i én smekk! 1. Læring gjennom evaluering 2. Ressursbesparende 8

9 Pedagogisk uke 9 Starten på en prosess med pedagogisk utviklingsarbeid Generere idéer til det nye bachelorstudiet

10 10

11 Hvor godt likte du den pedagogiske uken? 11

12 12

13 Tilbakemeldinger Onsdagsforelesningen "Can you keep the students’ attention for 2 x 45 minutes? " ble veldig godt motatt: Ga inspirasjon til hvordan man kunne aktivisere studentene i forelesningen. Seminaret om gruppeundervisning og litteraturen som ble diskutert var svært nyttig og tankevekkende; både med tanke på aktivisering av studentene i auditoriet og med tanke på å håndtere studentgrupper med ulik grad av forberedelse. Instituttseminaret: nyttig, men kunne også vært mer direkte fokusert på konkrete aktiviteter ved instituttet 13

14 Kurset har gitt deltakerne et fagspråklig vokabular til å diskutere pedagogiske spørsmål, og gitt rom for refleksjon over egen pedagogiske praksis The ‘big idea’ jeg sitter igjen med etter uka er ‘flipped class room’, gjerne i kombinasjon med delvis outsourcing av forelesninger til ‘super stars’. Det er ikke særlig dristig å spå at dette kommer mer og mer. Ref også MOOC-initiativene til Stanford og MIT/Harvard. Ungdommene fra Nordahl Grieg var veldig inspirerende. Det virker på meg som det er mye å lære av videregående på pedagogisk opplegg. Spesielt synes det som Nordahl Grieg ligger i forkant i å omfavne muligheter som ligger i ny teknologi. 14

15 Svært godt tiltak, men generelt hjertesukk: pedagogisk uke kommer i tillegg til alle andre faste aktiviteter (møtevirksomhet, undervisning), som gjorde at mange ikke fikk med seg tilbud de ønsket. Det sender også ut et signal om hvordan man prioriterer pedagogisk satsing: hvis NHH hadde avlyst undervisningen i perioden, ville det vært et kraftig signal om at dette er viktig. Oppslutningen var for lav, og det kan være en av grunnene. 15

16 Hva tar jeg med meg fra uken? Forelesningen: tenk struktur! - Del opp i tydelige seksjoner - Innled med hovedpoengene - Avslutt med rekapitulering Learning by doing - Involvér studentene! - Still spørsmål! Lund-modellen for studentledet feedback - Individuelt arbeid med spørsmål - Løsningsforslag - Retting og “karakter” 16

17 17 Min gud han er så fast en borg

18 Veien mot en “ny” bachelor Pedagogisk uke: Idégenerering Høsten 2014: Konkretisering Våren 2015: Finpussing Høsten 2015: Implementering 18


Laste ned ppt "PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/9-2014. Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google