Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur Kunderelasjoner Kundesegment Kundeløfte.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur Kunderelasjoner Kundesegment Kundeløfte."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur Kunderelasjoner Kundesegment Kundeløfte Kanaler Inntektsstømmer Nøkkel aktiviteter Nøkkel partnere Nøkkel ressurser Kostnadsstruktur

2 Kundesegment Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Planlegger alderdom Vil bruke boligen lenger Kundesegment beskriver hvem ditt foretak skal skape verdier for.

3 Kundeløftet Kundeløftet definerer hva slags verdier du skal levere til kundene dine – hvilke behov som skal dekkes. Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Totalpakke Pakkepris El sikkerhet Trygghet Energibesparelser Økt Komfort Profesjonelle aktører Forstår kundens behov

4 Distribusjonskanaler Kanaler er hvor ditt foretak når sine kundesegmenter (gjennom faser; oppmerksomhet, vurdering/evaluering, kjøp, levering og oppfølging) Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Temakvelder Presseomtale DM Info-kvelder Hjemmeside

5 Kunderelasjoner Kunderelasjoner beskriver hvilke type relasjoner du har til dine kundesegmenter. (Personlig 1:1, Selvbetjening, sosiale medier) Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Dedikert personlig assistanse

6 Inntektsstrømmer Inntekten er hva kundene er villige å betale for å få oppfylt kundeløftet. (kontant, abonnement, leie/leasing, EPC, lisens, annonser, distribusjonsavgift) Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Pakkepris; fakturert fra den enkelte Tillegg; fakturert fra den enkelte

7 Nøkkelressurser Nøkkelressursene er de viktigste som kreves for å kunne oppfylle kundeløftet. (anlegg/maskiner, IPR, menneskelige, finansielle) FRAM Nordfjord Personell Kompetanse Utstyr Logistikk Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur

8 Nøkkelaktiviteter Nøkkelaktiviteter er de viktigste aktivitene som skal til for å levere kundeløftet. (salg, produksjon, problemløsning, FoU) Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Salg/Markedsf. Energianalyse Tilbud Prosjektering Prosjektledelse Utførelse

9 Alliansepartnere Alliansepartnere er de virksomhetene eller nettverkene du er avhengig av for å levere kundeløftet Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Bank Husbanken Forsikring Enova Arkitekter Prosjekterende Leverandører

10 Kostnadsstruktur Kostnadsstrukturen beskriver alle kostnader knyttet til det å operere forretningsmodellen (verdidrevet eller kostnadsdrevet?) Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur FRAM Nordfjord Abeidskostn/ utførelse Material Prosjektledelse Reklamasjon Markedsførings- kostnader

11

12

13 Arbeidsoppgave Arbeid med å utvikle de ulike blokkene i forretningsmodellen. Enkel metode: Vi tar blokk for blokk, og spørsmål for spørsmål. 1.Hver enkelt tenker for seg selv 2 minutter og noterer minimum 2 svar 2.Diskuter i ca 8 minutter og konkluderer. Går videre til neste spørsmål/blokk.


Laste ned ppt "Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur Kunderelasjoner Kundesegment Kundeløfte."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google