Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

P RESTASJONSMAT FOR IDRETTSUNGDOM Barbro Sætha Kostholdsveileder, trener og instruktør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "P RESTASJONSMAT FOR IDRETTSUNGDOM Barbro Sætha Kostholdsveileder, trener og instruktør."— Utskrift av presentasjonen:

1 P RESTASJONSMAT FOR IDRETTSUNGDOM Barbro Sætha Kostholdsveileder, trener og instruktør

2 D ISPOSISJON Mat er viktig for dere. Hva bør maten inneholde? Viktigste energikilde Gode måltidsvaner Hva er viktig før, under og etter trening/konkurranse? Restitusjon. Avslutning

3 M AT ER VIKTIG FOR DERE Vekst og utvikling Skole og fritidsaktiviteter Best mulig helse Prestasjon - Trening og konkurranse - Skole og fritid De 3 b`er - bensin, byggesteiner og beskyttelse

4 H VA BØR MATEN INNEHOLDE ?

5 H VA ER KROPPENS VIKTIGSTE ENERGIKILDE FOR Å PRESTERE ? KARBOHYDRAT KARBOHYDRAT - Energilagre slik at vi orker å trene lenger og hardere. - Restitusjon Hvilke mat får vi karbohydrat fra? Spis karbohydrater til hvert måltid.

6 B YGGESTEINER PROTEIN - PROTEIN - Bygger opp musklene etter trening og gjennom dagen. Hvilken mat får vi protein fra? Spis protein til hvert måltid.

7 G ODE MÅLTIDSVANER Sikrer energi gjennom dagen, Øker prestasjon på trening Spis jevnt gjennom hele dagen - 3 til 4 hovedmåltider - mellommåltider God planlegging er viktig - Matpakke sikrer dagen

8 H VA ER VIKTIG FØR OG ETTER TRENING OG KONKURRANSER ? Før trening/konkurranse? Før trening/konkurranse? - Godt måltid 1-2 timer før trening - Havregryn, brødskiver, varmrett m/pasta, ris med tilbehør Drikke - cirka en flaske vann innen 2 timer før

9 U NDER TRENING Drikke - drikk godt cirka hvert 20 minutt. - før tørsten melder seg - Saft Mat - på økter over en time - banan, brødmat, nøtter/tørka frukt

10 E TTER TRENING Viktig med påfyll av væske rett etter Litt påfyll raskt etter - banan, melk, brødskiver, yoghurt Større måltid innen to timer

11 RESTITUSJON Gjør at kroppen bygger seg enda sterkere og kommer seg raskere Mat og drikke - tap av væske - lite måltid rett etter - større måltid innen 2 timer Søvn og hvile

12 3 HUSKEREGLER De 3 b’er: De 3 b’er: - Bensin, byggesteiner, beskyttelse Viktigste energikilde for prestasjon: Viktigste energikilde for prestasjon: - Karbohydrater fra brød og kornprodukter Mat skal være glede og trivsel, det finnes ikke ja mat og nei mat Mat skal være glede og trivsel, det finnes ikke ja mat og nei mat

13 TAKK FOR MEG! TAKK FOR MEG!


Laste ned ppt "P RESTASJONSMAT FOR IDRETTSUNGDOM Barbro Sætha Kostholdsveileder, trener og instruktør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google