Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KIL - Fotball hjemmekamper

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KIL - Fotball hjemmekamper"— Utskrift av presentasjonen:

1 KIL - Fotball hjemmekamper
Instruks for banevakt KIL - Fotball hjemmekamper

2 Styrevakt Før kampen (Fremmøte min. 1,5 time før kampen) Under kampen
Tilstedeværelse på styrevakt på alle hjemmekamper fra 3 div. 1 representant fra fotballstyret (vertskap). Skal under arrangement bære vest merket ”vertskap” (ligger i Sekretariatet) Påse at instruks for banevakt følges (se instruks f. banevakt v. hjemmekamp). Vurdere sikkerheten ved arrangementet og om antall vakter er tilstrekkelig. Påse at det er avtale om speakertjeneste. Sikre tilgang til alle fasiliteter i Mortensrud Idrettspark (nøkler hos leder). Styrevakten instruerer Vaktleder/banevaktene (Se instruks f. banevakt v. hjemmekamp). Utlevere vaktvester, vaktinstruks/kort og nødvendige nøkler. Informere om hjertestarter, båreskap og førstehjelpsutstyr. Under kampen Være KILF/styrets representant (vertskap). Etter kampen Påse at anlegget er klar for trenings/normalbruk At utstyr er satt på plass og at lager/anlegg er låst. Etter Kampen Påse at anlegget blir lukket og låst

3 Speaker - tjeneste Speaker skal være sakelig og ”hjemmenøytral”. Speakeranlegget skal bare benyttes til relevant kampinformasjon. Kun speaker bruker anlegget. Før kampen: Spille “fotballmusikk” på anstendig lydnivå. Innhente dagens lagoppstillingen for begge lag (Kopi av dommerkort fra A lagets lagleder). Gi praktisk/aktuell informasjon (fra banevakt, styrevakt og A lagets trener/lagleder) Skal det selges lodd - informere om loddsalg og gevinster. Under kampen: Informere om “viktige hendelser” scoringer, hvem som scoret, og stillingen i kampen. Spille “fotballmusikk” på anstendig lydnivå Informere om hvilket lodd som er premieloddet Etter kampen: Informere om resultatet av kampen Takke for kampen og ønske gjestene vel hjem

4 Speaker - kort Klemetsrud Idrettslag ønsker gjester, dommere og publikum velkommen til denne seriekampen i .....(3 divisjon) i fotball mellom Klemetsrud IF Fotball og Vi vil spesielt ønske ....(gjestende) lag velkommen. Laget stiller med følgende spillere: (fra dommerkort) Klemetsrud IF Fotball stiller med følgende spillere: (fra dommerkort). Dagens dommere er: (fra dommerkort) Dagens ballgutter er fra Klemetsrud IF Fotball G/J9x. (fra banevakt) Vi minner også om at Klemetsrud IL Fotball er sponset av: VG og Entreprenørselskapet AF (info. fra styrevakt)

5 Instruks banevakt ved en hjemmekamp.
Fremmøte 1 Vaktleder (1,5 time før kampen og møter styreevakt) og 3 vakter (1 time før kampen - totalt 4). Vaktleder henter vaktinstruks/kort, vaktvester og nøkler i sekretariatet på banen (konf. styrevakt). Ballgutter – Alle hjørner samt midtbane (6 gutter fra lag) Lodd – salg Dette bestemme for hver enkelt kamp. Gevinster i kiosken. Levere oppgjør etter loddsalg i kiosken. (1 voksen 3 – barn ) Vaktleder/Banevakter: (4 voksne) Vaktleder/Sveipvakt rundt anlegg og bane. Skal påse at laget utfører banevakten etter instruks (1 voksen vakt). Vakt 1. Passe porten mot vest. Kun lagene/trener/lagleder og akkrediterte KILF ( ”bærer vester merket vertskap”) har adgang. (1 voksen vakt) . Vakt 2. og 3. Banens nord og øst hjørne. Publikum skal stå på banens østside. Vaktene skal påse at ingen står på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel. Det skal ikke være kryssing av banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av andre i pausen. (2 voksen vakter). Under: Hjelpe til med kiosksalg i pausen – åpne luke mot banen (kun ved behov. 1 voksenvakt) Påse at banen er ryddet og klar til 2 omgang Før kampen: Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1 time før kamp). Plukke søppel. Sette ut cornerflagg, kontrollere mål og nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie spillebokser om nødvendig. Garderobene skal ved A - lagskamp ha: 1 kasse (assortert) min. vann i Gjeste - og KILF garderrobe. Min vann til dommertrio. Hentes i kiosken og legger kvittering for antall flasker i kasse for uttak av mineralvann Etter kampen: Vaktene skal rydde banen for søppel. Stablestoler og corner – flagg settes i sekretariatet på banen. Vaktvester/kort legges i Kiosken. Rydde/feie garderobe. Retur av tomgods til Kiosken

6 Vaktleder Under kampen: Etter kampen:
Vaktleder/Sveipvakt rundt anlegg og bane. Skal påse at laget utfører banevakten etter instruks (1 voksen vakt). Møter 1,5 time før kamp (Samtaler med styrevakt om oppgavene). Rapportere avvik til styrevakt. Før kampen: Garderobene skal ved A lags kamp ha: 1 kasse min. vann i Gjeste - og KILF – lags garderrobe. Mineralvann til dommertrio. Hentes i kiosken - skriv kvittering for uttak som legges i kassa i kiosken. Klargjøring av bane. Fri for søppel og fremmed - elementer. Kontrollere nett og mål. Instruere ballgutter (marsjerer inn sammen med lagene - avtal med KILF’s lagleder) Kopiere dommerkort til Speaker, styrevakt og evt. presse (henvendelse lagleder). Orientere vakter om hjertestarter, båre og førstehjelpsutstyr. Under kampen: Streifvakt - følge opp vaktene Om nødvendig - hjelpe til i kiosken i pausen Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter kampen: Rydde området ved porten og kiosken for søppel Påse at garderober er ryddet og tomgods returnert til kiosken. Levere nøkler til styrevakt. Påse at alle vaktvester og vaktkort legges i vaktmappen i sekretariatet på banen.

7 Plassering banens nordre hjørne - midtbane
Vakt 1. Plassering banens nordre hjørne - midtbane Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1t før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie/klargjøre spillebokser/området. Under kampen Publikum skal stå på banens østside. Vakten skal påse publikum står på asfalten og ikke på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Vakt 1 og 2 skal rydde banen for søppel. Stablestoler og corner – flagg settes i Sekretariatet. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

8 Plassering banens østre hjørne - midtbane
Vakt 2. Plassering banens østre hjørne - midtbane Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t. før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1 t før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett og mål, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene og feie/klargjøre spillebokser/område. Plukke søppel. Garderobene skal ved A lags kamp ha: 1 kasse min. vann i Gjeste - og A – lags garderrobe. Min vann til dommertrio. Hentes i kiosken mot kvittering. Under kampen Publikum skal stå på banens østside. Vakten skal påse publikum står på asfalten og ikke på gresset. Linjedommer må ha fri ferdsel/utsyn. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Vakt 1 og 2 skal rydde banen for søppel og fremmed- elementer. Stablestoler og corner – flagg settes i Sekretariatet. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

9 Plassering porten ved Kiosken
Vakt 3. Plassering porten ved Kiosken Før kampen Påse at banen er klarert for kamp. (1t. før kampstart) Rydde/klargjøre banen/spillebokser for trening/kamp (1t. før kamp). Sette ut cornerflagg, kontrollere nett, sette ut 2x5 stoler ved spillerboksene, feie/klargjøre spillebokser. Under kampen Passe porten mot vest. Kun lagene - trenere/lagledere/spillere og akkrediterte KILF (skal bære vest merket ”vertskap”) har adgang på banens vestside ved spillerboksene under kamp. Publikum skal ikke oppholde seg eller krysse banen bak målene. Banen skal ikke benyttes av publikum/andre i pausen. Gjøre banen klar/rydde til 2 omgang Etter Kampen Rydde/feie garderobe. Retur av tomgods til Kiosken. Vaktvest/kort legges i Sekretariatet.

10 Dersom situasjonen krever det:
Nødnummer: Brann:110 Politi:112 Medisinsk nødhjelp:113

11 Ballgutter Ballguttene marsjerer inn sammen med lagene - avtales med lagets lagleder - informer speaker. 6 ballgutter - en i hvert hjørne og 2 på midtbanen hver sin side. Min. 15 minutter før kampen. Ballgutten stiller likt i KIL F matchtrøye/bukse/strømper eller ved kaldt vær i like KIL overtrekksdrakter/jakker Reserveballer hentes hos A - lagets lagleder. Hente baller som spilles ut over siden. Spille inn reserveballer slik at spilleavbruddet blir så kort som mulig.

12 Loddsalg Selge lodd. 1 voksen 3 - barn Hente lodd i sekretariatet.
Avtale dagens premie med styrevakt. Få speaker til å annonsere loddsalg og at vinner kan hente premie i sekretariatet. Ved kampslutt Annonsere vinnerlodd Skrive oppgjør for loddslag og legge dette i en konvolutt i pengeskrinet i Kiosken.

13 Parkeringsvakter Bare ved spesielle anledninger.
Før/under kampen: 4 - parkeringsvakter - min. 60 minutter før kampstart. Hente vaktvester i sekretariatet.. 2 vakter selger billetter ved innkjøring. Parkeringsbilletter hentes i sekretariatet. 2 vakter anviser plasser/stuer. Etter kampen Skrive oppgjør for salg av parkeringsbilletter og legge dette i en konvolutt i pengeskrinet i kiosken. Vaktvester/kort legges tilbake i sekretariatet.


Laste ned ppt "KIL - Fotball hjemmekamper"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google