Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus 11.3.2008 Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus 11.3.2008 Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus 11.3.2008 Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen

2 Økern i dag

3 1. Knutepunkt 1 av 5 knutepunkt for Oslo > Oslo kommune har utpekt 5 hovedknutepunkter. Skøyen, Grorud, Bryn, Hauketo og Økern*. > Styrke gang og sykkelvei der hvor folk bor. Optimalisering av kollektivtrafikken > Oslofjordtunnelen og Ring 3 blir hovedtransportårene i fremtidens Oslo. Økern vil unngå at det legges trafikkbelastning inn i nye byområder Skøyen Økern Bryn Ski + Kolbotn Strømmen Sandvika Tre nivåer: -Sentrum -Prioriterte knutepunkter -Lokale knutepunkter Trusselen mot Oslos handel Grorud Hauketo * Kilde: Om strategier for byutvikling rundt større knutepunkt i Oslo. Flerkjerneutvikling, 2004

4

5 Boligprosjekter under planlegging

6 Økern Sentrum 10-20.000 kvm Referanse: Fields/Bruuns Referanse: Östermalm Saluhall Økern Sentrum - Konseptets byggeklosser – innhold og referanser Offentlig Service NAV Kino Biblio-/mediatek Helse Del av 60.000 kvm Mat- tempelet Saluhall Dagligvarer Spisesteder 60.000 kvm 180 Butikker Service Tjenester Shopping- oasen 10.000 kvm Vann- paradiset Bassenger Helse/rehab. Trening Arena Kultur Akvarium Garderober Butikker Aktiviteter Referanse: Pirbadet

7

8 Barnemuseum Bibliotek og Nasjonalt Kompetansesenter for fortellerkunst Musikk – og kulturskole Flerbrukssenter og eventhall Kino og konferansesenter Planetarium ”Det grønne rommet” – Kulturprogrammet – 15.000m2

9 Handelsstedets funksjoner

10 Kjøpesenterets funksjoner og utvikling Handel - Transaksjoner Shopping - Handel med opplevelser Møteplass - Opplevelser med handel Drift av husholdningen Daglig handel - Forsyning Lokale sentre, dagligvare Storhandel - For lager Effektivitet Kunnskap og inspirasjon Mote Det vi har på oss, hvordan vi ser ut Andre varer Det vi har rundt og i oss Opplevelser og spenning Passiv - Ingen egen deltagelse, tilskuer Aktivitetsarenaer - Aktiv deltagelse, utøver Tid Behov Behov Lyst

11 Handelens tre funksjoner - Møteplass Møteplassen > Sosialt orientert > Butikker for felles gjøremål > Romslige fellesarealer for å treffes > Langsomme spisesteder tilrettelagt for samvær Situasjoner > Treffe kjente eller gå sammen med kjente > Som erstatning for de tidligere møteplassene Unge – i fritiden Eldre – har ”bare fritid” Mor, barn og bestemor - eller mor og barn på formiddagen Familien – i helgene > Som aktivitet, et akseptabelt alternativ til å sitte hjemme, eller gå tur Kilde: S&S/Ulike kilder Handel Shopping Møteplass

12 Trender Sentrum er i medvind Stor etterspørsel etter sentrale leiligheter Folk ønsker mangfold og flest mulig tilbud nære Konkurransen er å vinne folks tid Vi har flere identiteter Kompetansen er høy og kravene store Teknologisk revolusjon Tempoet øker Impulshandelen øker og utløses ved inspirasjon Helse/Velvære/Aktiviteter/Reise øker markedsandel

13 UTVIKLE/REVITALISERE STEDET/BYEN Handel/servering = Torget = Møteplassen = PULSEN Offentlige/privat service og tjenestetilbud Helse og velvære Aktivitet/Underholdning Kultur/Rekreasjon Næring Bolig Infrastruktur Offentlig rom – Arkitektur, design, kunst og kvalitet TRIVSEL – MANGFOLD - TILGJENGELIHET

14 Hva skal til? Allianser – noen må ha tilstrekkelig insitament for å løfte prosjektet Kompetanse innen alle fagområder Samarbeidsklima Involvere alle interesser Samordning

15 "Allt blir bra till slut, och har det inte blivit bra så är det inte slut


Laste ned ppt "Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus 11.3.2008 Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google