Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagbibliotekarer og kunnskapskultur

2 Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur for kunnskap Men begge disse perspektivene er like viktige – Beina til samfunnet og beina til bibliotekene

3 Bakgrunn Folkebibliotekperspektivet får ofte mest oppmerksomhet i sektoren vår – Ligger under Kulturdepartementet – Friske penger ligger i «litteraturhus»-modellene – Ny lov om folkebibliotek fokuserer på debatter – Utviklingsmidler fokuserer på debatter Hva kan vi gjøre for å vri fokuset tilbake på kunnskap?

4 "kunnskapskultur" bibliotek About 224 results "kulturkunnskap" bibliotek About 12,900 results "kunnskapskultur" skole About 1,100 results "kulturkunnskap" skole About 59,800 results "kultur for kunnskap" About 1,700 results

5 Hvorfor fokusere på kunnskap og kunnskapskultur? Hva ligger i «kunnskapskultur»? – Normer og regler, tradisjoner – Overføres fra en generasjon til neste Kunnskap om kultur: vi forstår oss selv bedre? Kultur for kunnskap: vi sikrer utvikling og sikrer en kunnskapsbredde

6 Hvor er fagbibliotekene? Først en liten tidsreise: Bibliotekene går fra 3D til 2D, fra mange kubikk til liten flat firkant Hva kan potensielt gå tapt på veien?

7 Bibliotekrommet er 3D Vi har åpne hyller med systematikk og god plass (det er ikke i magsinene vi formidler bøkene) Brukeren går inn i systematikken og formidlingsrommet

8 Katalog 3D

9 Bok 3D Boka er 3D 6 flater (e-boka har kanskje et lite bilde på en underside) En pocketbok på 320 s har et areal på ca 10 m2 Boka er øyeblikkelig tilgjengelig om man er i samme rom som boka – uten teknologisk mellomledd Bøkene står allerede i en sammenheng de har emneord og er klassifisert – med lokal kontroll Vi har rammeverk for formidling plastdingser og pidestaller og plakatholdere… planer og vaner

10 Bibliotekar 3D? Utstrekning i rommet? Kommuniserer på mange måter i et rom

11 Nå - 20cm 2 2D

12 3D  2D Hva betyr denne overgangen for fagbibliotekene? (se bort fra alle fordelene med den nye digitale hverdagen et lite øyeblikk) – informasjonsbehov er drivende i kontakten med bibliotek –før som nå Før: studenter og ansatte gikk inn i bibliotekrommet og ble pepret med «metadata» (hylleoppstillingen, katalogen, bibliotekaren), å gå på biblioteket var en viktig del av kulturen (man skjønte selv at man måtte lære seg å finne frem) Nå: biblioteket oppsøkes hvis nødvendig og mens informasjonsbehovet ferskt, ofte må man anbefale kurs for at man skal lære seg å finne frem… vi har studenter som bare vil google, og det er jo «nesten» sant at det er nok. – Men så er det jo slik: «google with brains»

13 …og tilbake igjen 2D  3D Hva skjer i fremtiden? – Kan vi gjenskape / forbedre 3D-effekten bibliotekene har og ta den med fremover? Hva må til? Kan bibliotekene være en forankring for et universitets kunnskapskultur? – Vår rolle er å tilfredsstille det samlede informasjonsbehovet i institusjonen – vi kan informasjonskulturen – Vi er lokale -vi kjenner universitetet, byen, historien – Hva skjer når vi tøyer grensene? Når vi går ut over mandatet?

14 Ikke alene Bibliotekene har forutsetninger – I bunnen har vi oversikt over informasjonskulturen – Vi har lokaler – Læringsarenakonseptene er fortsatt «ferske» – Universitetenes kunnskapskultur i en ny tid Samarbeid lokalt – Museene, relevante fag og studieprogram, institutt Etter hvert nye mandater (formelt i instiutsjonen)

15 Relevans Aktivitetene utover bibliotkets kjernevirksomhet må ha relevans / være knyttet til kunnskapskulturen – Unik? Er det noen andre i organisasjonen som gjør det samme? Evt tenke samarbeid – Målgrupper Studenter, ansatte, eksterne?, lokalsamfunnet? – Formål Formidling (utgangspunkt i samlinger?, ) Utvikling Rekruttering (søkertall, omdømme)

16 Det nye 3D-bibliotekrommet Arrangementer Formidlingsprosjekter Utviklingsprosjekter Planlegges med et helhetlig mål – støtte opp om kunnskapskulturen Utgangspunkt i lokaler og samlinger, nettverk Mathematics of Simpsons UX-lab Nasjonal tesaurus

17 Eksempler Science debate Brukerdrevet innovasjon / UX-lab Stunt-formidling Fysikk på roterommet

18

19 http://www.magicalmaths.org/the-simpsons-and-their-mathematical- secrets-who-would-have-thought-it/

20 Culén, A.L. and Gasparini, A. 2014. Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library. The Seventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions (2014), 89–95.Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31


Laste ned ppt "Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google