Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertStian Marthinsen Endret for 9 år siden
1
Fagbibliotekarer og kunnskapskultur
2
Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur for kunnskap Men begge disse perspektivene er like viktige – Beina til samfunnet og beina til bibliotekene
3
Bakgrunn Folkebibliotekperspektivet får ofte mest oppmerksomhet i sektoren vår – Ligger under Kulturdepartementet – Friske penger ligger i «litteraturhus»-modellene – Ny lov om folkebibliotek fokuserer på debatter – Utviklingsmidler fokuserer på debatter Hva kan vi gjøre for å vri fokuset tilbake på kunnskap?
4
"kunnskapskultur" bibliotek About 224 results "kulturkunnskap" bibliotek About 12,900 results "kunnskapskultur" skole About 1,100 results "kulturkunnskap" skole About 59,800 results "kultur for kunnskap" About 1,700 results
5
Hvorfor fokusere på kunnskap og kunnskapskultur? Hva ligger i «kunnskapskultur»? – Normer og regler, tradisjoner – Overføres fra en generasjon til neste Kunnskap om kultur: vi forstår oss selv bedre? Kultur for kunnskap: vi sikrer utvikling og sikrer en kunnskapsbredde
6
Hvor er fagbibliotekene? Først en liten tidsreise: Bibliotekene går fra 3D til 2D, fra mange kubikk til liten flat firkant Hva kan potensielt gå tapt på veien?
7
Bibliotekrommet er 3D Vi har åpne hyller med systematikk og god plass (det er ikke i magsinene vi formidler bøkene) Brukeren går inn i systematikken og formidlingsrommet
8
Katalog 3D
9
Bok 3D Boka er 3D 6 flater (e-boka har kanskje et lite bilde på en underside) En pocketbok på 320 s har et areal på ca 10 m2 Boka er øyeblikkelig tilgjengelig om man er i samme rom som boka – uten teknologisk mellomledd Bøkene står allerede i en sammenheng de har emneord og er klassifisert – med lokal kontroll Vi har rammeverk for formidling plastdingser og pidestaller og plakatholdere… planer og vaner
10
Bibliotekar 3D? Utstrekning i rommet? Kommuniserer på mange måter i et rom
11
Nå - 20cm 2 2D
12
3D 2D Hva betyr denne overgangen for fagbibliotekene? (se bort fra alle fordelene med den nye digitale hverdagen et lite øyeblikk) – informasjonsbehov er drivende i kontakten med bibliotek –før som nå Før: studenter og ansatte gikk inn i bibliotekrommet og ble pepret med «metadata» (hylleoppstillingen, katalogen, bibliotekaren), å gå på biblioteket var en viktig del av kulturen (man skjønte selv at man måtte lære seg å finne frem) Nå: biblioteket oppsøkes hvis nødvendig og mens informasjonsbehovet ferskt, ofte må man anbefale kurs for at man skal lære seg å finne frem… vi har studenter som bare vil google, og det er jo «nesten» sant at det er nok. – Men så er det jo slik: «google with brains»
13
…og tilbake igjen 2D 3D Hva skjer i fremtiden? – Kan vi gjenskape / forbedre 3D-effekten bibliotekene har og ta den med fremover? Hva må til? Kan bibliotekene være en forankring for et universitets kunnskapskultur? – Vår rolle er å tilfredsstille det samlede informasjonsbehovet i institusjonen – vi kan informasjonskulturen – Vi er lokale -vi kjenner universitetet, byen, historien – Hva skjer når vi tøyer grensene? Når vi går ut over mandatet?
14
Ikke alene Bibliotekene har forutsetninger – I bunnen har vi oversikt over informasjonskulturen – Vi har lokaler – Læringsarenakonseptene er fortsatt «ferske» – Universitetenes kunnskapskultur i en ny tid Samarbeid lokalt – Museene, relevante fag og studieprogram, institutt Etter hvert nye mandater (formelt i instiutsjonen)
15
Relevans Aktivitetene utover bibliotkets kjernevirksomhet må ha relevans / være knyttet til kunnskapskulturen – Unik? Er det noen andre i organisasjonen som gjør det samme? Evt tenke samarbeid – Målgrupper Studenter, ansatte, eksterne?, lokalsamfunnet? – Formål Formidling (utgangspunkt i samlinger?, ) Utvikling Rekruttering (søkertall, omdømme)
16
Det nye 3D-bibliotekrommet Arrangementer Formidlingsprosjekter Utviklingsprosjekter Planlegges med et helhetlig mål – støtte opp om kunnskapskulturen Utgangspunkt i lokaler og samlinger, nettverk Mathematics of Simpsons UX-lab Nasjonal tesaurus
17
Eksempler Science debate Brukerdrevet innovasjon / UX-lab Stunt-formidling Fysikk på roterommet
19
http://www.magicalmaths.org/the-simpsons-and-their-mathematical- secrets-who-would-have-thought-it/
20
Culén, A.L. and Gasparini, A. 2014. Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library. The Seventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions (2014), 89–95.Find a Book! Unpacking Customer Journeys at Academic Library
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.