Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHjørdis Haraldsen Endret for 9 år siden
1
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli
2
Norges første bompengeordning Ble innført i 1721, på Norges første riksveg mellom Kongsberg og Hokksund (senere forlenget til Drammen). Formål var å finansiere og vedlikehold brua over darbu-elva. Det ble da etablert til sammen fire bompengesteder ved innfartsårene til Kongsberg. Bomstua i Eikerveien står fortsatt Ordningen ble avviklet i 1841
3
Bompengeselskaper Akershus fylkeskommune er eier i to selskap:
4
Hvorfor bompenger? Bompenger ble innført for å få nok inntekter til store veiprosjekter i hovedstadsregionen. Bompenger er det regionale nivåets bidrag til et spleiselag. Bompenger bidrar til at prosjektene blir realisert raskere.
5
Oslopakkene Oslopakke 1 fra 1990 : Bompenger til finansiering av veiprosjekter. 50/50 fordeling stat og bompenger, selv ved overskridelser. Oslopakke 2 fra 2001 : Bompenger også til investering i infrastruktur kollektivtrafikk. Oslopakke 3 fra 2007/08: Bompenger også til drift av kollektivtrafikk. Ressursene settes inn der det er størst behov. Sammen med Oslo og Akershus egne bevilgninger er bompengene det regional bidraget til å løse samferdselsutfordringene.
6
Rådhusplassen før og etter
7
Oslopakkene – hva har vi lykkes med? En betydelig forbedring av kapasitet og standard på vei og kollektivsystemet i Oslo og Akershus. Bidratt til økt kollektivandel: flyttet trafikanter fra vei til kollektiv. Markant økning av arbeidsreiser med kollektiv.
8
E16 Wøyen-Bjørum Foto: Øystein Skotte, Statens vegvesen. Rv 22 Lillestrøm-Fetsund, anleggsarbeid 2013 Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.
9
E 16 Sandvika - Wøyen Illustrasjon av ny E16 fra kryss med Bærumsveien sett sydover mot Sandvika. Ill: Statens vegvesen, Aas Jakobsen/Via Nova
10
| Oslopakke 3-midlene bidrar til blant annet til drift av Nesoddenfergene, økt busstilbud i Akershus og oppgradering og drift av Kolsåsbanen. Foto: Ruter/Akershus fylkeskommune
11
Folks holdning til bompenger Holdningsundersøkelser i Oslo og Akershus viser en stadig større aksept for bompenger. Med informasjon om hvordan pengene fra bomringene brukes øker andelen som positive kraftig. Omlag 6 av 10 er fornøyd med standarden på hovedveinettet i Oslo og Akershus. Mer fornøyde med kollektivtilbudet: Drøye 6 av 10 er fornøyde med standarden på kollektivtilbudet i Oslo og Akershus
12
Ny bane til Fornebu
13
Ny bane til Ahus
14
Mindre spleiselag, mer bompenger – også en utfordring for Vegfinans Lavere statlig andel medfører høye bompengesatser. Stor fare for trafikklekkasje - det må innføres bomstasjoner også på det lokale veinettet. Skaper trafikkproblemer lokalt. Truer dette dagens bompengeregime – «den lokale enigheten»?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.