Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix H. Tschudi Tschudi Shipping Company Maritimt Forum Oslofjord

2 TSCHUDI SHIPPING COMPANY The Tschudi Group (www.tschudishipping.com) with roots back to 1883 is an offshore, shipping and logistics group. The Tschudi Group has particular focus on the cargo flows in Northern Europe specialising in east-west trades and projects involving the Baltic, Russia and the Central Asian republics including the High North of Russia and Norway.. Shipping, offshore support and ship management

3 Tschudi Lines North Sea - A container service linking the Oslofjord with UK and the Netherlands Tschudi Lines Baltic Sea - A container service in the Baltic and Northern Europe. Entering points for Russia / CIS countries – Tallinn, Klaipeda and Helsinki Our Short Sea Container Lines

4 Tschudi Lines North Sea and Tschudi Lines Baltic Sea Short Sea Container Lines

5 Tschudi Logistics Door To Door Service extends the reach of our Short Sea Container Lines through Intermodal Operations

6 Tschudi Logistics Rail Network - East - Russia / CIS Tschudi Logistics operate 20' and 40' one way rail containers with the prefix EVRU. In order to avoid reloading the cargo from line equipment into EVRU units, empty containers can be positioned in European ports. By using EVRU we are able to provide an efficient service with favourable rates.

7 Fast intermodal services, rail or truck via Drammen to the whole of Norway Germany, France, Spain, Switzerland and Italy are served via the hub in Rotterdam using intermodal truck, rail and barge solutions Rotterdam Rail Connections Drammen Rail Connections

8 Large & Heavy Project cargoes of non containerized cargo, including over dimensioned and heavy lifts, are being arranged by our project department, Tschudi Project Transports.

9 Utfordringer Norge mangler intermodale havner –Transfer fra sjø til bane er fordelaktig og effektivt NOX avgift –Avgiften mellom norske havner er et fordyrende ledd sett ift. veitransport Havneavgifter, losavgifter, vareavgift etc. – Fordyrende ift varestrøm med trailere Arbeidstids- bestemmelsene i de forskjellige havnene varierer og er meget rigide

10 SECA 2015 Marpol Convention Annex VI: - Sulphur contents in marine fuel oil in Sulphur Emission Control Areas (SECA) to be reduced to 0.1% as from 1.1.2015 Viktige datoer 19.5.2006 SO2.5%->1.5% 1.7.2010 SO2 1.5%->1% 1.1.2015 SO2 1%->0.1%

11 SECA 2015 Faktum er at man går fra tungolje til MDO Kostnaden øker med anslagsvis 40% Last vil sannsynligvis skifte fra sjø til trailer Konkurransefortrinn for sjøveien oppheves Når båtens verdi er 2-3 MUSD så er en ‘scrubber’ til samme kostnad lite aktuelt Hvem tør å satse på nye skip (LNG, eller annet?) med stor uforutsigbarhet knyttet til markedet og rammebetingelsene? ?

12 Muligheten - konkurranse på like vilkår – et politisk ansvar! Havner er selvfinansierte gjennom avgifter, det er ikke veiene - paradoks når lastebilene er hovedårsaken til slitasje på vei og kapasitetsproblemer Tilrettelegge for mer innenriks sjøtransport (NOX justering / begrensning av utenlandsk lastebilkabotasje.) Like rammebetingelser for sjø og vei jfr. SECA - veiavgift Svinesund? Bevisstgjøring av både bransjen og lasteeiere i forhold til miljøeffekter og ikke minst fremtidig transporttilbudsutvikling

13 Relativ Energieffektivitet fra Norges Rederiforbunds nye Miljørapport Skipsfarten er energieffektiv Et containerskip kan frakte 1. kg last ca. 120 km med et utslipp på 1 kg CO2. Et dieseldrevet tog kan flytte lasten 60 km med samme utslipp, en lastebil 20 km og et Boeing 747 kan flytte lasten litt over 1 km

14 Hva gjør en havn attraktiv? Rater på håndtering Beliggenhet –tilgjengelig areal Fleksibilitet bl.a. åpningstider Servicementalitet – What can we do for you? Muligheter for prosjektlaster Multimodalitet land/sjø/bane

15 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!

16 Tschudi Northern Logistics – Cross Border transport and Ship Agency Kirkenes Industrial Logistics Area (KILA) Port and real estate development Tschudi Aggregates Tschudi Arctic Transit Northern Sea Route facilitation and Oil Transshipments Tschudi High North activities today: Tschudi Bulk Terminal


Laste ned ppt "Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google