Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen

2 Vi utvikler SW og HW for kunder

3 Fra havdypene til verdensrommet

4 Hva er den beste løsningen? Custom COTS SWHW

5 Vår erfaring med offentlige prosjekter

6 Offentlige IT-prosjekter i media

7 Inntrykket av offentlige IT-prosjekter

8 Nyansert syn

9 Andres erfaringer

10 Harald Os’ tanker

11 Oppsummering >Alle prosjekter starter fra et opplevd behov >Kravspesifikasjonene beskriver vel behovet? Nei! >Det finnes bare én ting som er verre enn et prosjekt som endrer på kravspesifikasjonen, og det er de som ikke gjør det. >KISS (keep it simple, stupid!) og 80/20-regelen.

12 Og en ting til Løsningsfella er typisk noe du bør unngå. «Når konsulentene ikke har forstått et problem, så drar de fram en løsning for å slippe å vise at de ikke forstår. Det lærer man på konsulentskolen»

13 Difis prosjektveiviser >Virksomhetsstyring (strategi): »Velge riktig konsept »Velge riktige mål >Prosjekteierstyring (taktikk): »Nå resultatmål (jerntriangelet) »Gjennomføre prosjektet på en bra måte

14 Utfordringer >Komplekse problemstillinger. >Man sammenblander mål og middel. >Jerntriangelets forbannelse >Funksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold

15 Kompleksitet

16 Mål og middel Prosessor680Mhz600Mhz Minne256MB Lagring16GB + 32GB8GB,16GB,32GB Skjerm3,5” 640x3603,5” 480x320 Batteri1200mAh1220mAh Kamera12,1MP3MP Video720p, 30fpsVGA, 30fps HxBxD113,5x59x12,9115,4x62,1x12,3 Vekt135g

17 Jerntriangelet KostnadTid Omfang

18 Funksjon, arkitektur og vedlikehold

19 Når det går bra >Over budsjett >Sluttprodukt ikke som opprinnelig spesifisert. >Lang hale. Mange tilleggsleveranser. >Kundens ”handlekraftige løytnant”

20 Lærdom for de kyniske >Bruk for mye penger >Ikke lag det du får beskjed om >Ikke bli ferdig på første forsøk >Ha en muldvarp som gjør at du slipper unna med det!

21 Lærdommen >Over budsjett => Prioritering, KISS >Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel >Lang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt >«Handlekraftig løytnant» => ?

22 Hva med løytnanten? >Er gjerne troppssjef. >Er ute i felten >Kjenner strategien og er ansvarlig for taktiske valg

23 ”Den handlekraftige løytnanten” >Broen mellom strategi og taktikk: »Kjenner målene og behovene men også det praktiske. »Har ansvaret for å gjøre ting riktig, men sørger også for å gjøre de riktige tingene. >Plans are nothing; planning is everyting. »Tør å endre planene når det er nødvendig. »Skjønner at målet helliger middelet. >KISS »Tør å prioritere. Det vil si å velge bort det som ikke er viktig

24 Felles lærdom Harald OsIK - utfordringerIK – når det går bra Opplevd behovKomplekse problemstillingerOver budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel EndringerJerntriangelets forbannelseLang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelenFunksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant»

25 Felles lærdom Harald OsIK - utfordringerIK – når det går bra Opplevd behovKomplekse problemstillingerOver budsjett => Prioritering, KISS Kravspesifikasjonene beskriver ikke behovet Man sammenblander mål og middel Ikke som spesifisert => Endring, mål vs middel EndringerJerntriangelets forbannelseLang hale => Inkrementelt ikke bare iterativt 80/20-regelenFunksjon. Ikke arkitektur og vedlikehold «Handlekraftig løytnant» Smidig utvikling (Agile, Lean) med dyktig prosjekteier!

26 Smidigavtalen

27 Hva man ønsker

28 Hva man gjør

29 “The art of maximizing the amount of work not done” Vs “Add a layer of simplicity” Hva er smidighet?

30 >Tør å stille dumme spørsmål: Hvorfor? Hva er målet? >Gjør det så enkelt som mulig,men ikke enklere. >Ikke gardere seg mot endringer men designe for det. >Tenke partnerskap ikke kunde og leverandør >Tenke langsiktig. Det er gevinst over tid som gjelder. Hva vi gjør


Laste ned ppt "Hvordan kjøpe noe som ikke finnes? En mellomstor bedrifts erfaring med å jobbe for det offentlige. Daglig leder Øyvind Steira Mikkelsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google