Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMonika Andersson Endret for 9 år siden
1
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving
2
En pitch kan defineres som: Å slå an tonen (musikken) Å stake ut sitt territorium (Ville Vesten) Å sikte seg inn mot målet (Cricket) Kommersiell definisjon: Promotion by means of an argument and demonstration
3
Pitchens elementer: 1) Fange oppmerksomheten (anslag, ingress, prolog, overtyre) 2) Fastslå subjekt (hvem er hovedperson/hvem forteller) 3) Beskrive forløpet (hva publikum inviteres til å delta i) 4) Gi en opplevelse av hva mottaker/publikum skal sitte igjen med
4
Presentere for salg en så god ide som mulig så presist som mulig så overbevisende som mulig på så kort tid som mulig Til en (som regel) beslutningstagende kjøper
5
Veien til pitch - kan bestå av: - ideutvikling - utvikle papirpitch (treatment) - vurdere nettverk/lobby for ide - gjøre research - lære sjargong - tilleggsmateriale - avtale pitchmøte
6
Skal du fortelle en god historie, kan du fx alltid spørre deg selv: - Hvem er hovedpersonen? - Hva vil han eller hun? - Hvor vanskelig er det for hovedpersonen å nå målet? (indre/ytre konflikt = framdrift) - Hvem er hans medhjelpere? - Hvem er hans motstandere? - Hvilken begivenhet setter i gang handlingen?
7
Sjekkliste, iflg dramaturgiske grunnregler: - Hvilket interessant spørsmål stilles i starten? - Hvilket klimaks er en nødvendig konsekvens av begivenheten som setter i gang handlingen? - Hva er vendepunkter i hhv første og annen akt? - Hva er tredje akts klimaks? - Hva er point of no return?
8
Praktisk fremgangsmåte: - Formuler ideen på 2 linjer (logline) - Produser 5 argumenter for ”Audience need” = antatt publikumsforventning - Produser hvis mulig unike salgsargumenter (USP) - Lag synopsis 1 side om tema, innhold, form, metode, dramaturgi - Oppgi formalia (tittel, sjanger, målgruppe, etc)
9
Praktisk fremgangsmåte forts: - Avklare mulige innholdsmessige støttespillere for ideen (co-produsenter, andre spille-arenaer) - Avklare mulige finansielle støttespillere for ideen (co- produsenter, arrangører, fonds, støtteordninger) - Avklare andre mulige støttespillere (lokale interessenter, media)
10
Nyttige tips 1: - Øv! Foran speilet, for venner og familie, sjekk reaksjoner - Tenk at du har 5 minutter – og forbered svar på hva de mest sannsynlig vil spørre om - Kom i god tid – ha med for mange kopier av papirpitch og tilleggsmateriale - Husk at din framtreden har noe å si – uansett overfor hvem - Tenk ut en kort, relevant presentasjon av deg selv hvis nødvendig
11
Nyttige tips 2: - Ha prosjektbeskrivelsen i hodet og fyr den av - Fortell verbalt og med øyekontakt, og ikke fra papir/skjerm - Fortell straks hva slags verk/forestilling/begivenhet dette er og hva som er unikt - Fortell om hovedmedvirkende, framdriftsmotorer og annet viktig fra synopsis – utenat - Fortell om spesielle ting som kjennetegner forslaget (virkemidler, formgrep, etc)
12
Nyttige tips 3: - Vær straight – ikke klovn – men ha det gøy! - Del aldri ut papirpitch før etter endt presentasjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.