Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development."— Utskrift av presentasjonen:

1 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development

2 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

3 A simple recipe for communicating quality improvement projects Conduct a QI in own practice, or in a group of practices Sum up the experiences and results in PP Improve the PP using the network group and the pedagogical coach Publish on www as an inspiration to others It is easy for GP’s to teach colleagues and students QI by using the presentations

4 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid 7 presentations, 2 articles Patient satisfaction survey 4 Reduce waiting time to book GP appointment 1 Survey waiting time to book GP appointment 1 Telephone accesibility 3 Effective patient record 1 Survey lab quality 1 Reduce unwanted drop-ins 1 Internal control – how to do it in a busy GP office Registering negative incidents and “almost- incidents” (generous registering of incidents in order to change culture) Metoder SPC, BT-chart, Epi-data analysis, Excel Flow-charts Cross-disciplinary

5 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Next QI-project on web-page Maturity Matrix

6 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Resultater fra legekontorene A, B, C og D Skår fra 1 (svært fornøyd) til 5 (svært misfornøyd) ABCD Å komme gjennom på telefon2,1*2,42,0 Snakke med legen på telefon2,21,82,42,0 Ventetid på venterom2,62,0 2,2 Rask hjelp i akutte situasjoner1,71,6 1,4 Imøtekommenhet fra medarbeider1,5 1,4 Ventetid på time2,21,92,11,8 Generell fornøydhet1,61,51,61,4 Medarbeiders forståelse1,61,5 Legens evne til å ta deg på alvor1,4 1,3 Info fra legen om sykdommen1,5 1,61,5 Info fra legen om behandlingen1,5 1,61,4 Tilstrekkelig tid hos legen1,61,71,61,4

7 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen? Reidar Moskvill Storgata Legesenter Notodden

8 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Diagrammet på neste lysbilde lager du ved å merke raden for den aktuelle datoen og klikke her

9 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

10 Slik gikk det: tiltak

11 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Rutiner for time- bestilling, prøvesvar, lage informasjonsskriv? De eldre, forstår ikke? Pas. vurderer å ringe Pas. ringer Pas.legger på Nytter ikke å ringe. Bortkastet tid Hvem ringer? Gjengangerne på tlf av pas Årsaker til at pas. ringer Bestille time Svar på prøver Andre ting TELEFONTILGJENGELIGHET Gulset legekontor Får svar? MA bruk av tid + tlf Hvor mange venter, hvor lenge Ja Nei Kontoret er tilgjengelig for pas. på tlf Pas.får tlf svarer Pas.venter på svar Pas.får svar Svareren slår inn etter 4 ring Medarbeider håndterer problemstillingen Medarbeider spør legen, setter over tlf eller ringeliste Rutiner for oppringing, skrive i journalen Hvor stort er problemet? Hva kan endres?

12 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Kontinuerlig fokus på redigering og ajourføring er nødvendig for å oppnå gode journaler. Velredigerte journaler er betydelig arbeidssparende på sikt bruk av korrespondansemaler og klipp-og limfunksjon, gjør henvisninger og kontorarbeid til en lek dersom journalen er god Hva har vi lært?

13 Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid

14 Prizes! And it’s going to get better – national quality prize NMA prize for best quality project in primary care


Laste ned ppt "Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google