Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?

2 Digital kompetanse og digital mappevurdering

3 Hvorfor digitale mapper Program for digital kompetanse Digitale mapper som verktøy for å utvikle: –Digital kompetanse –Basisferdigheter i norsk, matematikk og engelsk

4 Læringsmål og metodebruk Styrt lek som læringsmetode. –Bruk av IKT og digitale medier oppleves som lek –”Spille på PC” Mottagerbevissthet –Det gir mulighet for reelle mottagere og publisering av egne tekster og oppgaver –Respons fra ulike deltagere

5 Dagliglivskompetanse Vi skal gi elevene redskaper til å takle det samfunnet de skal ut i … eks… –Kommunisere –Være en del av et fellesskap –Håndtere penger –Være en E-borger med alt dette innebærer……

6 Gi IKT et pedagogisk innhold Ikke kun IKT for å lære å bruke hardware og software MEN…. Bruk av IKT som pedagogisk metode knyttet til læring av målene i de enkelte fag. VÆRE KREATIVE OG SE ETTER MULIGHETENE =0)

7 Digitale mapper - Drammen Utviklingsgruppen i Drammen jobber med å lage nye digitale mapper for elevene.

8 Private = elever, foresatte og l æ rere har tilgang til filene. Public= filene er tilgjengelig for all users MLG. M å se p å en l ø sning for ekstern side for de eldste elevene? (transparent del) MIN SIDE – MLG Mine arbeider (private/public) Når eleven lagrer skal den ha mulighet for å hake av for public for å angi om arbeidet skal publiseres eller ikke. Digital læringsbok (Private) Organisert etter fag Hovedområder innen for faget Elevarbeider Målark (Private) Konferanser/elevsamtaler (Private) Ikon Elever og foreldre lesertilgang HJEM/SKOLE samarbeid (Private) Elever og foreldre skivetilgang Diskusjonsforum Brukes til 14 dagers evalueringer, slik at foreldre og elever kan kommentere tilbake. Meg selv – mine mål (Public) Presentasjonen av eleven selv. Eleven legger ut minst en presentasjon i året. Blogg (Public) Samarbeidsposjekter (Public) Elevene oppretter samarbeidsområder knyttet til spesifikke prosjekter

9 Digitale trinnrom

10 Generelt innhold Presentasjon av eleven –Tekst, hvem er jeg –Bilde Mål for eleven –Evt.målark Læringsstrategier

11 Vi har mappene… hva nå ? Det å ha digitale mapper å lagre i er ikke det samme som digital mappevurdering. Digital metodikk krever: – endring av undervisningspraksis – endring av læringspraksis

12 Det er lurt å utvikle en slags årsplan for når ulike typer elementer skal legges inn i mappen. Måned:Hva:Metode August”Meg selv”Scanne inn tegning og evt. tekst eller Tegne seg selv i Paint og skrive inn signaturen. SeptemberAlfabetet Helord Bruke mal. Endre farge på de bokstavene og helordene man mestrer. OktoberLeseprøve - norsk Voice Recorder Mp3 – format November DesemberDette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa JanuarSkulpturLage snøfigurer ute. Digitale bilder. FebruarAlfabetet Helord Bruke mal. Endre farge på de bokstavene og helordene man mestrer. MarsJeg en kunstnerLage malerier/tegninger som scannes inn. AprilJeg en forfatterVelge en av skrivestundbøkene som scannes eller skrives inn. Det går også an å bruke kamera og ta bilde. MaiLeseprøve - norsk Slik skriver jeg Voice Recorder Mp3 – format Scanne inn eks. på håndskrift JuniMine beste arbeiderVelge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa

13 En plan for 5.trinn kan se slik ut: Måned:Hva:Metode August”Meg selv”PowerPoint Digital bilde SeptemberLeseprøve - norsk - engelsk Slik skriver jeg Voice Recorder Mp3 – format Scanne inn eks. på håndskrift OktoberLæringsmåter, slik lærer jeg bestLegge inn arbeid med en fagtekst. Bruk av læringsstrategi. Begrunnelse for valg av metode. NovemberDiverse tester. Carlsten Kåre Johnsen M-4 Bruke Excel til å lage egne kurver for utvikling og fremgang DesemberDette skal jeg jobbe med i det nye året. Mine beste arbeider Liste i Word Velge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa JanuarSkulpturLage snøfigurer ute. Digitale bilder evt. Video. Refleksjonslogg. FebruarLandet mittLage en presentasjon i PowerPoint MarsJeg en kunstnerLage malerier/tegninger som scannes inn. NB! Eleven skriver en refleksjonslogg som legges ved. AprilJeg en forfatterBruk av VCT Fortelling Skrive fortelling i Word MaiLeseprøve - norsk - engelsk Slik skriver jeg Voice Recorder Mp3 – format Scanne inn eks. på håndskrift JuniMine beste arbeiderVelge inn arbeider fra arbeidsmappa til presentasjonsmappa Andre arbeider: - prosjekter som for eksempel ”Romertiden” eller ”Det gamle Hellas” - arbeider i norsk grammatikk - digitale tester og prøver - målområdeark - elevsamtalereferater - arbeid med læringstrategier/metoder - legge inn resultater fra ukeslutt og fredagstester

14 Begrensninger eller muligheter

15 Min mappe – valg dere må gjøre Gjøre valg i forhold til hvilke arbeider de ønsker å publisere. Mer fokus på underveisvurdering og utvalg etter hvert som elevene blir eldre. ( elevsamtaler ?) Publisering Transparent del (hjemmeside HIVE)

16 Digital mappe som samarbeids-verktøy mellom hjem og skole Foreldre som brukere av LMS Foreldrene skal ha tilgang til den digitale mappa til sin elev gjennom sin egen brukerkonto. Digital mappe –Infodel skole – hjem –Arbeidsmappe –Presentasjonsmappe –mm

17 Faglig innhold i mappa Innholdet i mappa er arbeider utviklet digitalt –Dvs. ulike typer digitale filer Vanlige arbeider som er digitalisert

18 Digital dokumentasjon & digitale arbeider Vi kan dokumenterer læring og utvikling gjennom: – Tekst – Bilde – Video – Animasjoner – Presentasjoner – Lyd – mm

19 Hva putter man så egentlig i den digitale mappa ? Gruppe/trinnarbeider Individuelle arbeider

20 Tegninger som scannes

21 ..eller digitale tegninger

22 Bruke tegninger til faglige presentasjoner Mål/metode IKT ferdighet: – Tegne i Paint – Jobbe med PowerPoint Animere presentasjoner Bruke autofigur funksjon Mål/innhold NSM: – Plantens deler – Gjøre seg kjent med vårplanter

23 Fokus på elevaktive og skapende arbeidsmetoder Utnytte nye metoder for dokumentasjon

24 Bruke digitale bilder for å dokumentere læring og arbeid

25 Tredimensjonal form kunst & håndverk

26 Praktiske forsøk Flyte- synke

27 ..med egenproduserte fartøyer

28 Sammensatte tekster Et bilde snakker tusen språk.... HMMMP RF #!ZX! De hvisker sikkert om meg De syntes sikkert at jeg er dum. De er så slemme… Du er en dust JIPPI!

29 Animasjoner

30

31 Hva kom først… høna eller egget ?

32 Oppgave Når jeg tenker på våre årsplaner.. –Hva er det naturlig for oss å putte i den digitale mappa? –Hvordan kan vi lage en forpliktende plan for vår skole/kommune ift mappevurdering og innhold i mappene?


Laste ned ppt "Digitale tekster og mapper Fantastiske verktøy eller bortkastet tid.. Hvorfor skal vi lagre i digitale mapper ? Er det like bra å bruke ringpermer?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google