Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHåkon Christoffersen Endret for 9 år siden
1
Vil vi egentlig endres? Endringer og de myke sidene våre
2
SW Development (20+ years) Project management (10+ years) Scrum Master (4+ years) CSM, CSPO, CSP, PSM I and PSM II 3 Scrum gatherings 2 Coachcamps Sten Johnsen (Bouvet) Agile Coach (2 years) Trained by –Lyssa Adkins & Michael Spaid (Agile Coaching Institute) –Jürgen Appello (Management 3.0) Publications –http://blogg.bouvet.no/author/st en-johnsen/http://blogg.bouvet.no/author/st en-johnsen/ Psychotherapist –Working with intimate relationships
3
Vil vi egentlig endres?
4
Nei
5
… eller Det kommer litt an på!
6
Vi liker forutsigbarhet 10 måter å få vekk magefettet! 3 ting du ikke gjør på en første date Se de 5 beste vinneraksjene Hvordan få vekk magefettet Dette gjør du ikke på en første date De beste vinneraksjene
7
Backfire effekten Forer-effekten Eksponeringseffekten Bekreftelsesbias Oppmerksomhetsblindhet Kognitiv Bias
8
Vi er ikke tenkende mennesker som føler men følende mennesker som tenker! António Damásio
9
Endringer impl. i teamene Endringsbehov i team? Beste forbedringene nærmest der det skjer Drevet fram av ansatte
10
Teamet
13
"Et team er to eller flere mennesker som er gjensidig avhengig av hverandre for å oppnå et felles mål." Hva er et team? Teamet er derfor: ● Relasjonsbyggende ● Utfordrende ● Trygghetsskapende ● Læringsarena
15
Hvor effektive er de? 491 prosjekter ferdigstilt 2003-2005 av team fra 1 - 20 deltagere. Tydelig merkbart lavere for team > 7 personer Graf hentet fra Mike Cohns bok: Succeeding with Agile
16
Hvor mange timer koster det? For å ferdigstille samme-størrelse prosjekt trenger et team på 15-20 personer 4 ganger så mange timer som et team på 5-7 personer
17
Hvor lang tid bruker de? “Large teams (twenty-nine people) create around six times as many defects as small teams (three people) and obviously burn through a lot more money.” Phillip Armour i Communications of the ACM: Produktvitetsstudie av store og små team
18
Hvorfor midt i mellom? Små team Sårbar overfor sykdom (Buss-faktoren) Tilstrekkelig kompetanse? Tilstrekkelig erfaring? Store team n(n-1)/2
19
Mange relasjoner! n(n-1)/2: 3 personer 7 personer 11 personer 20 personer 3 relasjoner 21 relasjoner 55 relasjoner 190 relasjoner
20
Hva kan gå galt i en relasjon? Det meste: Mistenksomhet Projeksjoner Kommunikasjon Forventninger
22
Vi tar med oss en “arv” Lærer oss mestringsstrategier Benytter disse ubevisst i relasjoner Relasjonene er en læringsarena
23
Dan Pink Økonomisk belønning –Kreativt arbeid: Ingen/negativ effekt –Monotont enkelt/automatisk arbeid: Noen effekt
24
Hva skal til? Autonomitet –I hvilken grad kan jeg planlegge min egen arbeidshverdag? Mestring –Er dette noe jeg får til om jeg anstrenger meg litt? Mening –Betyr det jeg gjør noe for noen? Gjør jeg andres hverdag (bare bittelitt) bedre?
25
Rosenthal - Jacobson (1966) 18 grunnskoleklasser (18 lærere) 3 klasser på hvert årstrinn Skjult IQ-test i begynnelsen og slutten av skoleåret Lærerne gitt navnene på 20% (tilfeldig utvalgte elever) og presentert som begavede Pygmalion effekten
26
Være flink eller bli bedre? Bli bedre “Oppgavene er læringsverktøy” “Bruk anledningen til å trene deg på problemløsing” Være flink “Score viser dine konseptuelle og analytiske evner” “De flinkeste løser flest oppgaver” Forsøk å løse så mange som mulig” Dr. Heidi Grant Halvorson Hvem løste flest oppgaver?
27
Anbefalinger Ha tro på dine ansatte og kolleger –“Ja, jeg vet dette er vanskelig, men jeg vet også at du har kompetansen, kreativiteten og erfaringen til å dra dette i land!” Gjør plass til utforskning og læring –“Det viktigste vi skal oppnå de neste 4 ukene er en bedre forståelse av domenet her. Fantastisk om vi får levert noe kunden trenger også samtidig!” Sørg for at alle har det store bildet –“Vi skal være best i verden på formidling av sanseinntrykk!”
28
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.