Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Effektiv nettskriving Slik skriver du knakende gode tekster.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Effektiv nettskriving Slik skriver du knakende gode tekster."— Utskrift av presentasjonen:

1 Effektiv nettskriving Slik skriver du knakende gode tekster

2 Program 8:45 – 9:15Hva vil du? Hva trenger brukeren? 9:15 – 9.45 Slik skriver du knakende godt – 7 tips 10:00 – 10:45Historiefortelling – gråstein til gull 10:55 – 11.45Hvordan utnytte sosiale medier

3 Hva vil du? Hva trenger bruker’n? “Only when the words outperform the silence”

4

5

6 Vi skal formidle reiselivsinformasjon til norske og utenlandske turister Jeg ønsker å se midnattssolen og lofoten

7 BehovMål

8 Kjernesiden Kjernen Mest optimale informasjonsenhet Balanserer bruker- og forretningsmål

9

10 Slik leser vi på nett Intro

11

12 Det første vi ser på en webside Nettbrukere ser først tekst – titler, ledetekster og ingresser. De ser deretter på bilder og grafikk, men ofte først i det de er kommet på en artikkelside. (Poynter II, 2000) Når en nettbruker kommer til en artikkelside er de der for å lese. Deltagerne leste først tittel, ingress og selve teksten før de fokuserte på ledsagende bilde. (Poynter III, )

13

14 Skanner vi fortsatt? Ikke i samme grad 53 prosent skanner og 47 prosent leser metodisk, ifølge Poynter07 Det er ingen forskjeller på lesemønster i forhold til alder

15 Hvor mye leser vi på nett Vi leser en høyere prosentandel av artikkelteksten på nett enn i print Nett: 77 prosent av teksten blir lest Papir, broadsheet: 62 prosent Papir, tabloid: 57 prosent Nesten to-tredeler av nettbrukerne leser faktisk hele teksten

16 Hvordan leser vi artikkelsider Ingresser er viktige: Øyet søker først tekst på artikkelside Innledende ledetekst blir nesten alltid lest Lange avsnitt blir ikke lest Viktig med mellomtitler i lange artikler Brukeren foretrekker artikler i enspalteformat fremfor avisaktive tospaltere.

17 I hvilken sekvens leser vi Her kommer topp ti-listen: 1.Ingress 2.Overskrift 3.Første avsnitt 4.Byline 5.Seksjonsnavn 6.Underoverskrift 7.Andre avsnitt 8.Bilde 9.Tredje avsnitt 10.Bildetekst »Når en leser kommer til en artikkelside er de der for å lese »Deltagerne stoppet først opp ved historien eller andre tekst-elementer før de så ledsagende bilde

18 Eyetrack: Jakob Nielsens F-mønster Vi leser websider i et F-formet mønster

19 Slik leser vi lenketekst

20 Hva med forsider? Eyetrack III forteller hvordan vi leser en forside Bare de første tre-fire ordene i ingressen som leses Store titler gjør det enkelt å lese forsiden, kanskje for enkelt Mindre titler og ingress sikrer at leseren leser hele forsiden Vi leser i en slags Z fra øverst i venstre hjørne og nedover. Vi foretrekker horisontale menyer fremfor vertikale i venstremargen.

21 Hvorfor punktlister er viktige

22 Menyer har mindre verdi

23 Bilder: Størrelsen er faktisk viktig Nøkkelfunn Unngå generiske bilder som vi bruker som dekor Øye søker øye. Vi søker ansikter Små bilder blir fullstendig ignorert Flere resultater Store bilder øker prosentandelen som ser bilder og tiden de bruker på å se på dem Eyetrack III Bruk bilder av “ekte” mennesker – ikke modeller Nielsen 2005 Vi har en tendens til å kikke på de edlere deler Nielsen 2005

24 Bilder

25 WebTV Talking-head video is boring online (Nielsen/Alertbox) Brukeren lar seg lett distrahere når de ser webTV, spesielt hvis klippet bare viser snakkende hoder. Guidelines Sørg for at klippene er korte. Under ett minutt langt. Unngå webTV såfremt ikke bildene utnytter mediets unike fortrinn. Fjern distraherende elementer fra bildet. Unngå små detaljer.

26 7 tips for å skrive godt Slik blir du lest

27 Tips 1: Sett punktum Melding om eierskifte med original underskrift fra tidligere og ny eier, fortrinnsvis gitt på vognkortets meldingsdel eller en salgsmelding (“Melding om kjøretøy som skifter eier”/ “Melding om køyretøy som skiftar eigar”) (se link nederst på siden), leveres/sendes en av Statens vegvesens trafikkstasjoner senest 3 dager etter eierskiftet.

28 Tips 2: Det viktigste først De viktigste ordene først i setningen, den viktigste setningen først i avsnittet, det viktigste avsnittet først i artikkelen ”Mitt hjem er ditt hjem” lyder et kjent ordtak. Denne gjestfriheten kan imidlertid føre til beklagelige misforståelser. Noen velger å tolke det bokstavelig, noe som ikke er like hyggelig når leilighetene har blitt rensket i langhelgen. Så ta dine forhåndsregler! Installerer du tyverialarm, får du billigere forsikring hos oss

29 Tips 3: Aktiviser språket Et aktivt språk er lettlest - passivt språk er tungt og vanskelig å lese Rollene er ofte uklare Saken skal underlegges vår vurdering Vedtaket kan påklages. Det vises til gjeldende regelverk. Klagen blir behandlet så snart som mulig av klageavdelingen. Når du skal løse opp en passivkonstruksjon, må du spørre: Hvem er det som utfører eller kan utføre handlingen her? Hvem gjør hva.

30 Tips 4: Grupper teksten i blokker Sørg for at avsnitt blir inndelt i logiske blokker. Grupper artikkelen i undertemaer. Det gjør teksten enklere å skanne og lettere å lese. Tenk en tanke per setning – ett tema per avsnitt.

31

32 Samtale med leseren Skriv som det er en samtale med leseren Hvilke spørsmål vil leseren lure på om dette temaet? Skriv deretter ned alle spørsmålene Besvar de med synkende viktighet Lag mellomtitler av alle spørsmål

33

34 Tips 5: Bruk punktlister Brukertester viser at vi ofte søker punktlister i tekst. De gjør teksten mer skannbar og lettlest

35 Tips 6: Eksemplifiser og konkretiser Bruk ord og uttrykk som målgruppen kjenner. Ta det aldri for gitt at “alle” skjønner fagterminiologi. Her kommer et eksempel: Vi skal påse at stønader som tilståes, utbetales i samsvar med det vedtaket som er fattet I dette tilfellet betyr “tilståes” å bevilge. For de fleste vil ordet “tilstå” ha en helt annen mening. Hvis du må bruke ord som ikke umiddelbart alle skjønner så forklar gjerne – med innskutte setninger – som i dette tilfellet:  Fedrekvote (tidligere kjent som pappapermisjon)

36 Tips 6: Show, don’t tell

37 april, 2007 Eksemplifiser og konkretiser »Hva betyr dette for brukeren »Vis frem fordeler brukeren vil oppnå –Forklar hva dette betyr for leseren –Lag gjerne eksempler og caser »Sentralt spørsmål: Hvorfor får jeg vite dette? Vi tilbyr billige løsninger innen både ADSL, ISDN og analog telefoni Vi setter opp renten med 0,5 prosent. Det betyr 5000 kroner mer i årlige renteutgifter hvis du har et lån på

38 Tips 7: Bruk lenker i teksten Bruk relevante nøkkelord som forteller hvor lenken går Lenk gjerne flere ord Sørg for naturlig flyt i lenkene Unngå bruk av generiske ord som ”klikk her” og ”trykk her” Forutsetter at du leser lenken i kontekst Optimaliserer dårlig i forhold til søkemotorer

39 Hvem funker best? Enten: Vi har laget en oversikt over selskaper som tilbyr antivirusprogrammer.oversikt Eller? Vi har laget en oversikt over selskaper som tilbyr antivirusprogrammer.selskaper som tilbyr antivirusprogrammer

40 april, 2007

41 Handlingsdrivere Når du lager lenker som stimulerer til handling Tenk aktivt språk Skriv: ”Søk om studieplass” – ikke ”Søknadsskjema” Plasser gjerne lenker utenfor teksten. Viktig at de kommer tydelig frem. MEN: De må være i innholdsfeltet Lenk gjerne hele setningen – minimum 7-8 ord

42 Handlingsdrivere

43 Fra gull til gråstein Case: Visitnorway.com

44 Utfordring Skrive inspirerende tekster som markedsfører Norge som turistattraksjon uten å ty til klisjeer –”Norway is a great place with magnificent alpine resorts and a lot of fishing opportunities.”

45 Kunsten å kjede er å fortelle alt - Voltaire

46 Gammel tekst

47 Ny tekst

48

49 Historiefortelling på Visitnorway Fremheve ren og vakker natur Distansere Norge fra liknende land Bruke/vise kontraster Ha uventet vinkling Presentere personlige historier Være geografisk relatert Vise relasjoner til historie Påpeke roller iht til kultur og samfunn

50 Slik gjorde vi det Innledende workshop Etablerte felles forståelse for konsept Diskuterte virkemidler i skrivearbeidet Ideer til artikler Etablerte en redaksjonshåndbok Mal for redaksjonen Tar for seg skrivestil, skriveregler og mål med innholdet Faste redaksjonsmøter Oppfølgende workshoper

51 Redaksjonshåndbok

52 Første utkast

53 Ferdig versjon

54 Oppgave 1: Historiefortelling Les teksten om rorbuferie kritisk Hvem er den skrevet for? Hva er målet med den? Er den skrevet etter prinsippet om det viktigste først? Skriv om teksten – tenk at den skal selge konseptet rorbuferie til de som ikke allerede kjenner konseptet

55 Første utkast

56 Ferdig versjon

57 Fra gråstein til gull Enkle redigeringsgrep gjør at trøtte artikler får nytt liv. Kutt så det svir Hent frem gode poenger til tittel og ingress Husk! Bare ett poeng per artikkel Det viktigste først Eksemplifiser og konkretiser Fargelegg språket

58 Effektiv markedsføring i sosiale medier Lytt til kundene

59

60 Strategien bak

61 Likevel noen dogmer Aldri kjedelig pressemeldingsaktig skryt Aldri salg på tradisjonelt vis – ”Løp og kjøp”… Være personlig Være målgruppens beste hjelper Ta kritikk på alvor Bruke den kollektive kunnskapen til produktutvikling Dyrke entusiaster

62

63 Gartnerkunst Dyrke samtaler og møteplasser

64

65 En liten samtale

66 Som ble større

67

68 Tre enkle steg Lytte, svare og utvikle

69 1. Lytte

70 2. Svare

71 3. Utvikle

72

73

74

75 Tilstedeværelse Samtalen foregår over alt

76

77

78

79 Trumfkortet Et skrivende brorskap

80

81

82 Status Solgt like mye bøker på 6 måneder som den forrige gjorde på 2 år Allerede solgt 1000 bøker Veldig gode anmeldelser i bloggosfæren og Twitter 35 forespørsler om kurs og foredrag etter lansering Ingen markedsføring i tradisjonelle medier Utelukkende markedsført i sosiale medier og gjennom nettverk

83 Boksalg sammenliknet med aktivitet

84 Takk for meg Ove Dalen Mobil:


Laste ned ppt "Effektiv nettskriving Slik skriver du knakende gode tekster."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google