Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt? Etter lang. lang tids søking har du (apoteker) endelig fått tak i en farmasøyt. Det er veldig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt? Etter lang. lang tids søking har du (apoteker) endelig fått tak i en farmasøyt. Det er veldig."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt? Etter lang. lang tids søking har du (apoteker) endelig fått tak i en farmasøyt. Det er veldig bra for apoteket, for mangelen på farmasøyter ved apoteket har nesten gått på helsa løs for de andre ansatte. Og kundene klager ofte på lang ventetid. I prøvetiden oppdager du imidlertid at vedkommende er relativt dårlig i norsk, og du overhører flere ganger at hun misforstår og derfor gir feil informasjon. Ingen graverende feil, men småting vedrørende bivirkninger, hvorvidt legemidler skal tas til mat eller ikke osv. Noen av teknikerne dine har også reagert på ett par ting hun har sagt til kundene. I tillegg har ett par av legene på det nærmeste legekontoret kommentert den dårlige kommunikasjonen, og at de er usikre på om hun får med seg alt de sier. Du har tatt det opp med farmasøyten ett par gangen, men da ble hun veldig sur og svarte at dersom du ikke er fornøyd med henne er det mange andre apotek som ønsker henne. Snart er prøvetiden over, og du må bestemme deg for hva du skal gjøre. Hva gjør du? Etikk september 20091

2 Kjøpt og betalt av industrien? Apotekkjeden Personal Touch ønsker å få opp salget av sin egen hudpleieserie. Det apoteket som har størst økning, sammenlignet med hva de solgte i fjor på samme tid, vinner en utenlandstur til fabrikken som produserer serien. De fleste av dine ansatte er entusiastiske, for det er en rimelig og grei serie å selge. Men ett par av de ansatte setter spørsmålstegn ved å skulle prioritere et merke fremfor ett annet, og synes dette vil gå på bekostning av apotekets ”faglige nøytralitet”- og det er jo uetisk, eller….. Hva sier du som apoteker? Etikk september 20092

3 Lar-pasient for sent ute igjen Apoteket har nettopp stengt for dagen og det er kun én farmasøyt og én apotektekniker igjen i lokalet. Da banker en av apotekets faste metadonkunder på døren. Avtalen er at han skal ta sin daglige dose under oppsyn av apotekets ansatte, men i dag er han altså for sent ute- igjen. "Han har sett oss så vi må vel åpne for ham, ellers blir det bare masse problemer i morgen", sier farmasøyten. "Nei han skulle vært her kl 15, og det vet han godt. Dessuten står det i LAR-veiledningen at ”hvis pasienten kommer etter at apoteket er stengt, får pasienten ordinært ikke legemiddel uten at dette er avtalt på forhånd i det enkelte tilfelle.” Så nå går vi", sier apotekteknikeren. ”Men hva med pasienten da?” tenker farmasøyten. Hva sier du som apoteker i etterkant? Etikk september 20093

4 Selvvalgsprodukt uten klinisk effekt (?) Et naturmiddel med innhold av Dvergpalmeekstrakt er en del av apotekkjeden Morter&pistills sortiment. Produktet er merket med ”Avhjelper hyppige vannlatingsbehov om natten”, og er beregnet på menn med benign prostatahyperplasi. En ny Cochrane-rapport (2009), lagt ut på Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestens hjemmeside, konkluderer med at Dvergpalmeekstrakt ikke ser ikke ut til å være mer effektivt enn placebo i behandling av urinveisplager grunnet forstørret prostata. En av dine ansatte synes derfor ikke at det er riktig å ha denne i sortimentet, fordi det er uetisk å selge produktet når det ikke har noen effekt. Hva sier du som apoteker? Etikk september 20094

5 Farmasøytisk skjønn kontra apotekers styringsrett På Apoteket Fiolen har det vært diskutert hvordan de ansatte skal forholde seg ved etterspørsel etter det nye slankepreparatet alli®. Godkjent indikasjon sier ”For vektreduksjon hos overvektige voksne («body mass index» (BMI) ≥28 kg/m2)”. Og under dosering står det ” Bør ikke brukes av barn eller ungdom <18 år. ” Noen av de ansatte mener det er uforsvarlig å utlevere til andre enn de som fyller disse kriterene (over 18 år med BMI over 28), mens andre mener det ikke kan være apotekets oppgave å påse at alli® brukes innenfor godkjent indikasjon. Etter konferanse med Legemiddelverket avklares det at det ikke er fastsatt noen utleveringsregler for alli®. Som apoteker tillater du derfor en skjønnsmessig vurdering ved all utlevering av alli® fra apoteket. To av farmasøytene melder imidlertid fra at de fortsatt ikke vil utlevere med mindre det godtgjøres at brukeren oppfyller kriteriene. De viser til at de har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse og at de ikke kan instrueres til å utlevere i strid med det de mener er forsvarlig utlevering. De andre ansatte mener dette er en uholdbar situasjon. Hva gjør du som apoteker? 5

6 Prosedyrebrudd Apotekkjeden ”For deg” tilbyr helsetjenesten blodtrykksmåling i sine apotek. I følge prosedyrene skal det være farmasøyter som utfører denne tjenesten. Du er apoteker på ”Apoteket for deg på Hamar”. Dere har farmasøytmangel, men er fra kjedens side er det påkrevd å skulle ha skiltet med helsetjenester som tilbys hengende godt synlig. Og det er mange kunder som etterspør blodtrykksmåling. Du har derfor lært opp en dyktig tekniker til å måle blodtrykket for å etterkomme etterspørselen. Dette er jo ikke helt etter prosedyren, men det viktigste er vel å få utført tjenesten?


Laste ned ppt "Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt? Etter lang. lang tids søking har du (apoteker) endelig fått tak i en farmasøyt. Det er veldig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google