Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngebjørg Hansen Endret for 9 år siden
1
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, 030308 Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
2
Hvorfor høyere utdanning? Teknologisk utvikling Demokratisk utvikling Sosial inklusjon Nasjonale fortrinn? Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
3
Kunnskapens ”natur” Samarbeid Autonomi ”Dess mer man deler sin kunnskap....dess mer blir det av den” Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
4
Typisk norsk.. Nyttefokus Kapasitet Tilgjengelighet …men times they are a’changin'.. Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
5
Hvor går studentene? I 2007: 57 studiesteder – 41 med mindre enn 2000 og 19 med mindre enn 1000 studenter 8 studiesteder ved høyskolene har færre enn én primærsøker per studieplass og ytterligere 16 har 1,0- 1,2 primærsøker per studieplass Nedgang i ungdomskullene etter 2015 En større del av ungdommen bor i byer Flere unge ønsker å studere i urbane miljøer Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
6
Så; hva skjer i Norge? Konvergens: –1811: profesjonsuniversitetet –1991: felles stillingsinstruks –1995: forskning ved høyskoler –1998: PhD’er ved høyskoler –2001- likt finansieringssystem & kategorihierarki –2004: lik lov Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
7
Samfunnsoppdraget ”omfanget av regionalt finansierte FOU-prosjekter ved høgskolene svært lavt. Dette skyldes dels manglende kompetanse og interesse ved høgskolene for å utføre slike oppdrag, [og] betalingsvilligheten og betalingsevnen blant småbedrifter og i lokalforvaltningen for å gjennomføre slike prosjekter er overvurdert” NIFUSTEP Rapport 7/2006, Marheim Larsen og Kyvik Tolv år etter høgskolereformen - en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
8
NIFUSTEP RAPPORT 37/2007 Høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa Svein Kyvik Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
9
Små-konge-fenomenet Alle kjemper mot hverandre –Samme lov og finansieringssystem..men på ulike premisser –NOKUTs hierarki –Ulik størrelse og kvalitet Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
10
Sett under ett – eller er det ett fett? Konvergens: H/U Homogenisering Svekket innsats ift korte profesjonsutdanningene Fragmentering: –Forskningspenger –PhD’er Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
11
Utvalgets forslag_1 Endret universitetskriterium Kategoriskifte for de minste? ”Forskerskoler” Rapportering ift næringsrettet virksomhet Kompetanseløft for profesjonene Sentre for Framragende Undervisning (SFU) Mer forskning innen HU (10 MNOK pr år) Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
12
Utvalgets forslag_2: fin.syst. Prospektiv finansiering Ekstern diversitet –Medvirkende bevilgningssystem –Internasjonalt sammensatt råd Intern diversitet –Mangfold i resultatkrav Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
13
Utvalgets forslag_3: større enheter Fusjoner som prinsipp 8-10: et måltall Frivillig partnerskap Frihet i intern org. Frihet i merkevare Krever strategisk ledelse Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308 StortingFagmiljø ?
14
Internasjonal kontekst Andre land konsentrerer de faglige og økonomiske ressursene i større fagmiljøer I Finland og Danmark fusjonerer institusjonene Finland, Danmark og Tyskland utvikler toppuniversiteter – Storbritannia og USA har det Voldsom ekspansjon i høyere utdanning i Asia Økende internasjonal konkurranse om talentene Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
15
Look to Sweden?..or Denmark? Högskolechef tror på fem universitet ”vi (har) ett robust högskolesystem som utbildnings- och forskningsmässigt fungerar på ett rimligt sätt, men vi har inget individuellt universitet som hävdar sig bland toppuniversiteten i världen” sier Anders Flodström Danmark får tre superuniversiteter ”Fra nyttår kuttes antallet universiteter i Danmark fra tolv til ni, og de tre største institusjonene øker slagkraften internasjonalt.” (UA) Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
16
Med andre ord.. Mangfold gjennom medvirkning Størrelse betyr ikke kvalitet, men ansvar/autonomi Mindre marked, mer faglig fokus Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.