Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder."— Utskrift av presentasjonen:

1 Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder

2 Kort presentasjon av EiT Samarbeidskompetanse: En muliggjørende kompetanse for å ta fagkunnskapen i bruk i arbeidslivet. Forslag til agenda

3 Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Aktuelle problemstillinger fra samfunns og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. 7,5 Studiepoeng

4 Historien EiT ble introdusert i sivilingeniørstudiet 2001 etter ønske fra arbeidslivet. Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT på sikt skulle inngå i alle studieprogram på høyere grad. I dag: 2000 studenter 75 lærere (professorer) 150 læringsassistenter (studenter) undervisere

5 De viktigste kjennetegn ved Eksperter i team Læringsmetoden er erfaringsbasert Studentene arbeider i tverrfaglige team Det er fokus på samarbeid i teamet (fasilitering – refleksjon) Det legges til rette for samarbeid med arbeidslivet

6 To perspektiver i samme undervisning Fasilitering Veiledning Endring av praksis? Observasjon av gruppas handlingsmønster

7 Hvorfor EiT? Foto: Kjersti Myhr

8 Jeg snakket akkurat med oljeselskapet Philips i Stavanger. De ansetter mange nyutdannede kandidater fra flere universiteter og høgskoler i Norge. De hadde reflektert på at NTNUs studenter virket mer modne og samarbeidsorienterte enn andre studenter. De hadde undersøkt litt og konkludert med at EiT var viktig for dette. Vi fikk mye skryt og beskjed om å fortsette dette opplegget! Hilsen Sveinung E-post fra professor Sveinung Sægrov 19. november 2012

9 90 % av studentene er fornøyd Hvor fornøyd er studentene med EiT?

10 EiT-samarbeidskompetanse = muliggjørende kompetanse Ta kunnskapen i bruk Fagkunnskapen (forskning og utdanning) må tas i bruk: - medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) - økt samhandling - økt konkuranseevne MDI brukes som en fellesbetegnelse for de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger. Refleksjon over egne handlingsmønster Samarbeid mellom mennesker med en annen faglig- eller kulturell bakgrunn

11 Middelverdi 3,98 3,74

12 Samarbeid mellom undervisning og forskning Knytte 150 EiT-studenter til hvert TSO (tematisk satsingsområde): - Kopling mellom undervisning og forskning - Studentene får erfaring med arbeid innenfor NTNUs satsingsområder - Studentgrupper som tenketank for TSO - Eksterne partnere (forskning - undervisning – innovasjon) TSO (tematiske satsingsområder): - Energi - Havromsvitenskap og teknologi - Helse velferd og teknologi - Bærekraftig samfunnsutvikling Landsbyer 2014:

13 EiT-helseklynge Samarbeid mellom EiT og Trondheim Helseklynge - 8 landsbyer (200 studenter) - Felles oppstart og avslutning Intensive på DMF «Samhandlingsreformen» Bjørnstad-Pettersen «Smarte IKT løsninger for eldre» Helbostad «Mission possible … innovative technologies» Sandvig «Det personlige genom» Bruland Langsgående: «Folkehelsa» Ursin, samfunnsmedisin «Utvikling av velferdstjenester/teknologi» Sigurjonsson, produktdesign «Miljøpåvirkning og helse» Flaten, kjemi «Fellesskap gjennom livet i institusjoner og samfunn» Bahl, psykologi

14 Samarbeid med eksterne Problemstillinger fra arbeidslivet Fokus på leveranse Våren signerte samarbeidsavtaler Eksempel: Tora Storm videregående skole og Microsoft samarbeidet med «Lev og lær» og «Framtidens arbeidsplass «Et spennende samarbeid som ga mange interessante innspill fra studentene. De viste stor innsikt i temaet, og kom med forslag som gjerne kunne vært realisert.» - Tora Storm videregående skole


Laste ned ppt "Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google