Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Bjørn Sortland EiT-leder

2 Forslag til agenda Kort presentasjon av EiT
Samarbeidskompetanse: En muliggjørende kompetanse for å ta fagkunnskapen i bruk i arbeidslivet.

3 Eksperter i team Et yrkesforberedende emne som lærer studentene å samarbeide gjennom å anvende sin fagkunnskap i et tverrfaglig prosjektsamarbeid. Aktuelle problemstillinger fra samfunns og arbeidsliv danner utgangspunkt for prosjektarbeidet. 7,5 Studiepoeng

4 Historien EiT ble introdusert i sivilingeniørstudiet 2001 etter ønske fra arbeidslivet. Styret ved NTNU bestemte høsten 2002 at EiT på sikt skulle inngå i alle studieprogram på høyere grad. I dag: 2000 studenter 75 lærere (professorer) 150 læringsassistenter (studenter) undervisere

5 De viktigste kjennetegn ved Eksperter i team
Læringsmetoden er erfaringsbasert Studentene arbeider i tverrfaglige team Det er fokus på samarbeid i teamet (fasilitering – refleksjon) Det legges til rette for samarbeid med arbeidslivet

6 Observasjon av gruppas handlingsmønster
To perspektiver i samme undervisning Observasjon av gruppas handlingsmønster Fasilitering Veiledning Endring av praksis?

7 Hvorfor EiT? Foto: Kjersti Myhr

8 E-post fra professor Sveinung Sægrov 19. november 2012
Jeg snakket akkurat med oljeselskapet Philips i Stavanger. De ansetter mange nyutdannede kandidater fra flere universiteter og høgskoler i Norge. De hadde reflektert på at NTNUs studenter virket mer modne og samarbeidsorienterte enn andre studenter. De hadde undersøkt litt og konkludert med at EiT var viktig for dette. Vi fikk mye skryt og beskjed om å fortsette dette opplegget! Hilsen Sveinung

9 Hvor fornøyd er studentene med EiT?
90 % av studentene er fornøyd

10 Refleksjon over egne handlingsmønster
Ta kunnskapen i bruk EiT-samarbeidskompetanse = muliggjørende kompetanse Refleksjon over egne handlingsmønster Samarbeid mellom mennesker med en annen faglig- eller kulturell bakgrunn Fagkunnskapen (forskning og utdanning) må tas i bruk: - medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) - økt samhandling - økt konkuranseevne MDI brukes som en fellesbetegnelse for de ansattes aktive deltakelse i utvikling av nye løsninger.

11 Middelverdi 3,98 3,74

12 Samarbeid mellom undervisning og forskning
Knytte 150 EiT-studenter til hvert TSO (tematisk satsingsområde): - Kopling mellom undervisning og forskning - Studentene får erfaring med arbeid innenfor NTNUs satsingsområder - Studentgrupper som tenketank for TSO - Eksterne partnere (forskning - undervisning – innovasjon) TSO (tematiske satsingsområder): - Energi - Havromsvitenskap og teknologi - Helse velferd og teknologi - Bærekraftig samfunnsutvikling Landsbyer 2014:

13 EiT-helseklynge Samarbeid mellom EiT og Trondheim Helseklynge
- 8 landsbyer (200 studenter) - Felles oppstart og avslutning Langsgående: «Folkehelsa» Ursin, samfunnsmedisin «Utvikling av velferdstjenester/teknologi» Sigurjonsson, produktdesign «Miljøpåvirkning og helse» Flaten, kjemi «Fellesskap gjennom livet i institusjoner og samfunn» Bahl, psykologi Intensive på DMF «Samhandlingsreformen» Bjørnstad-Pettersen «Smarte IKT løsninger for eldre» Helbostad «Mission possible … innovative technologies» Sandvig  «Det personlige genom» Bruland

14 Samarbeid med eksterne
Problemstillinger fra arbeidslivet Fokus på leveranse Våren 2014 25 signerte samarbeidsavtaler Eksempel: Tora Storm videregående skole og Microsoft samarbeidet med «Lev og lær» og «Framtidens arbeidsplass «Et spennende samarbeid som ga mange interessante innspill fra studentene. De viste stor innsikt i temaet, og kom med forslag som gjerne kunne vært realisert.» - Tora Storm videregående skole


Laste ned ppt "Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google