Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon

2 Først noen eksempler på hjemmesiderlagt ut av studenter

3 Forts

4 Hva er egentlig en internett- hjemmeside? Teknisk fra en ikke-profesjonell: En publisert datafil (en fil som er lagret på et bestemt sted / måte (P:), slik at den er gjort tilgjengelig for internett-koplete maskiner i hele verden) –En hjemmeside har derfor liten verdi dersom den ikke er publisert (=offentliggjort og dermed også mangfoldiggjort, omtrent som et visittkort)

5 Forts. Bygget opp vanligvis av html-koder (=et dataspråk) som utfører de oppgavene vi ønsker + vanlig skriftspråk+ evt. lyd- eller bildekilder som kommuniserer budskap vi prøver å formidle

6 Forts. Praktisk/sosialt/psykologisk: Presentasjon, elektronisk visittkort, personlig startside, ”portal” –Bør derfor også lede oss til noe mer (økt informasjon og derfor økt kommunikasjon, altså: flere sider, muligheter… tenk hvor uinteressante visittkort er, dersom ikke kontakten fører til noe mer og noe spennende, lærerikt!)

7 Hvorfor lære studentene å lage internettsider? Ressurser de kan ha stor nytte av å mestre som førskolelærere Hvorfor det?

8 Forts. Viktige pedagogiske / faglige hjelpemidler –Både i arbeidet med administrering/ informasjon / rekruttering knyttet til førskolelæreryrket Og i arbeidet med barna - mediedidaktisk - viktig å gi ungene basiskompetanse også på dette nye mediet

9 –Forholdet mellom internett - og data generelt - og pedagogikk / psykologi / sosiologi / etikk m.m. Er et uutømmelig tema Nytt medium Og et dagsaktuelt debattema knyttet til feltet barn-og medier –Kritisk refleksjon kan som kjent styrkes og oppøves gjennom praksis Fordi de er jenter (verdien for jenter av å lære å håndtere ny medieteknologi kan ikke undervurderes) Forts.

10 Studentene skal bli (og kan være) ressurser - Internett kan hjelpe dem til det –Å beherske informasjons- og kommunikasjonsteknologi gir makt fordi makt handler om styring, tilrettelegging/strukturering av kunnskap info generellt av menneskelige relasjoner

11 –Forholdet mellom internett - og data generelt - og pedagogikk / psykologi / sosiologi / etikk m.m. Er et uutømmelig tema Nytt medium Og et dagsaktuelt debattema knyttet til feltet barn-og medier –Kritisk refleksjon kan som kjent styrkes og oppøves gjennom praksis Fordi de er jenter (verdien for jenter av å lære å håndtere ny medieteknologi kan ikke undervurderes) Forts.

12 Viktig derfor å gi dem opplæring i å tenke mediekritisk på nettet! Å lage egen hjemmeside er en anledning til å lære dem mediekritikk/nettkritikk, fordi de må skape noe, gjennom å foreta serier av valg

13 De ”dårlige hjemmesidene” er upedagogiske, usaklige, uinformative og eller tunge og laste ned derfor kommuniserer de også ofte dårlig derfor er de ikke faglige / profesjonelle med slike sider forsvinner derfor poenget med å lære studenter ved profesjondsutdanning å bygge opp nettsteder/lage internettsider

14 Mer konkret om de ”dårlige hjemmesidene” De virker intensjonsløse (man lurer på hva studenten vil med dette?) Usaklige/intetsigende (hva er dette egentlig, hva handler det om?) F. eks. bruken av animasjoner hoppende og springende små mus eller liknende - lastet ned fra steder som netcreators ICONPAGE / gifs.com Husk at det også finnes gode ressurssteder laget av profesjonelle webdesignere!

15 Forts. –Lette å legge inn på sida, men gir tung nedlastingstid, virker irriterende, forstyrrende, setter uprofeshjonelt / barnslig / privat preg på sidene / ufaglig / lite nyttig for andre Tunge bakgrunner –(alle bilder/grafikk/bakgrunner etc. utgjør egne filer som hører med til hjemmesida) Mange og tunge fargergir vanskeligere lesevilkår (arbeidsvilkår for den besøkende) eller tekstens synlighet svekkes ved utskrift

16 Forts. Dette samlet gjør enten at sida –kommuniserer dårlig fordi tung å laste ned vanskelig / forstyrrende å lese uinformativ upedagogisk (litt flaut på en avdeling for lærerutdanning) –blir en bjørnetjeneste for studenten –blir en bjørnetjeneste for Høgskolen / avdelingen / utdanning (i den grad disse sidene blir lest av utenforstående)

17 De gode hjemmesidene God etikk i denne sammenhengen dreier seg bl.a. om praktiske hensyn - formålsorientert etikk

18 Konkret / oppsummeringsmessig Informative, oversiktlige, god nettdesign- spennende men ikke alt for tunge Farger som fungerer (smakssak, men også her kan vi lytte til de profesjonelle -skjønn / regler) Bakgrunner som gjør at sidene enkelt kan skrives ut Informative !! Pedagogiske (nogenlunde forståelig formidling) Ressursteder (steder der man kan lære noe) Faglige, ikke private


Laste ned ppt "Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google