Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Faste grep om helsa i hektiske kontor
En undersøkelse av helsesekretærenes arbeidsforhold ved fastlegekontor av Kristin Reichborn-Kjennerud Notat 14/2010
2
Faste grep om helsa i hektiske kontor
En undersøkelse av helsesekretærenes arbeidsforhold ved fastlegekontor av Kristin Reichborn-Kjennerud Notat 14/2010
3
En yrkesgruppe som alle kjenner men som få vet noe særlig om
lønnstakere med helsesekretærutdanning 200 privat næringsdrivende med helsesekr.utd. 8.000 som jobber som helsesekretærer 2300 i sykehussektoren 4000 på fastlegekontorer 900 i kommunesektoren 800 annet 4700 i Delta Første representative undersøkelse av yrkesgruppen
4
Hva gjør en helsesekretær?
Ansvars- og arbeidsområder å ta imot pasienter kommunikasjon veiledning laboratoriearbeid og skiftestuearbeid kontortekniske oppgaver registrering av takster og diagnoser kvalitetssikring og prosedyrer bruk av pasientadministrative IKT-systemer vurdering av øyeblikkelig hjelp både over telefon og i ekspedisjon
5
Idealtypen – hun er…… Kvinne Helse-/legesekretær utdannet
14 år i yrket Deltid (1/2-parten 80% eller mindre) Jobber på fastlegekontor med 2-6 leger Trygg på ansettelsen 83% mot 59% generelt (YS Arbeidslivsbarometer) Fagorganisert (71%) Trives og er fornøyd Lønn: KS-området: – Lav lønnsgruppe
6
Idealtypen – hun er…… Kvinne Helse-/legesekretær utdannet
14 år i yrket Deltid 1/2-parten 80% eller mindre 30% kunne tenke seg å jobbe mer Jobber på fastlegekontor med 2-6 leger
7
Etterspørselen etter helsetjenester
- Jeg vil heller overleve på Gjøvik enn å dø på Hamar
8
St.meld. nr. 9 (2008-2009) Perspektivmeldingen 2009
9
Økte offentlige utgifter = økt etterspørsel etter arbeidskraft
Økte offentlige utgiofter = økt etterspørsel etter arbeidskraft Økte offentlige utgifter = økt etterspørsel etter arbeidskraft St.meld. nr. 9 ( ) Perspektivmeldingen 2009
10
Drivere Aldring Medisinsk og teknologisk framgang
Økt velstand –> økte kvalitetskrav -> økt etterspørsel Økt utdanning/kunnskap -> økte krav Økt etterspørsel – både privat og offentlig
11
Det samlede helseforbruket per innbygger økte gjennomsnittlig med 3 pst. per år i perioden 1991 til 2005, justert for prisutviklingen. Endringer i alderssammensetningen bidro med mindre enn 1/3 prosentpoeng av den årlige veksten. Den reelle veksten i ressursbruken per bruker har dermed i gjennomsnitt vært 2 1/3 pst. per år. En forlengelse av denne veksten ville innebære vel en fordobling av aktiviteten hvert 30. år.
12
Derfor: samhandlingsreformen
13
Konklusjon: Økning Etterspørselsvekst i primærhelsetjenesten
Flere oppgaver i primærhelsetjenesten Økte kompetansebehov Økte kompetansekravene Det smarteste vil være å starte med å utnytte potensialet til den billigste arbeidskraften
14
Derfor: mer kunnskap om helsesekretærene
Hva gjør de? Hva kan de gjøre? Hvordan styrke arbeidslivsdeltakelsen? Hvordan redusere deltid Hvordan gjøre yrket mer attraktivt? Når kommer den første mannen?
15
Nye oppgaver
16
Nye oppgaver
17
Bemanning - kritisk Opplever du at antallet helsesekretærer er Total
Helse- sekretær pr lege For få Tilstrekkelig mange Tilstrekkelig mange hvis ingen er syke <1 41 15 45 100 1 16 29 56 >1 11 21 68 Totalt 24 55
18
Legene frikjent (nesten)
Organiseringen fungerer Ikke negative til fagorganisering Personalmøter /medarbeidersamtaler – nesten ok Ledelse: 61% helt/delvis enig i godt ledet Mangler på gode ferdigheter i adm og ledelse 25% har hatt arbeidsrelatert fravær
19
Noen utfordringer
22
Profesjonalisering Etterutdanning Lønn Deltid Ledelse
Større legekontor Hva må gjøres? Utvikle yrkesrollen/yrkesidentiteten
23
Arbeidsgivers ansvar Fagforeningenes ansvar
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.