Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006

2 Vi gløder for det gode måltid!

3 Hvem er vi?  Grunnlagt 1988, stiftelse fra 1990  AS fra 1.8.2004  Matforsk AS, Fiskeriforskning, Norconserv AS og Stiftelsen GI som eiere  I dag - 21 medarbeidere, med hovedkontor i Stavanger og en avdeling i Oslo  Et unikt nasjonalt og internasjonalt nettverk

4 Vi skal...  formidle mat- og matkultur  øke lønnsomhet og utviklingsmuligheter for norsk matindustri  systematisere og dokumentere kunnskap på regionalt og nasjonalt nivå  inspirere til kvalitet og rasjonalitet  påvirke produsenter til gode sluttprodukter  sikre høyt undervisningsnivå i måltidsfaget

5 Kort sagt: Gastronomisk Institutt skal være et bindeledd mellom og en ressurs for både sluttbrukere og produsenter i hele verdikjeden!

6 Produkter og tjenester  Tre forretningsområder: produktutvikling/ bedriftsrådgiving kommunikasjon/promotion utdanning/formidling,

7 Produktutvikling  kompetanse og erfaring i prosessen fra god idé til konkrete og kommersielt drivverdige produkter  lage oppskrifter, teste og utvikle produkter, ta riktige bilder og ta del i fremstillingen av markedsmateriell  industrikokker på laget - solid ryggdekning i Matforsk AS, Fiskeriforskning, Norconserv AS

8 Bedriftsrådgiving  gode råd og opplæring til råvareprodusenter, næringsmiddelindustri, restauranter, kantiner, institusjonskjøkken og dagligvarebransjen  bidra til gode kjøkkenrutiner, bedre kjøkkenhygiene, oppdatering av menyer, inspirasjonskurs for nytenking, eller kombinasjon av mat og vin

9 Produktutvikling: Ferdigretter fra Fjordland Kokkene ved GI og forskningsmiljøet ved Norconserv sto bak realisering av et industrielt middagsprodukt der tilpasning av teknologi, sensoriske egenskaper og produktsikkerhet sto i fokus.

10 Bedriftsrådgiving: Nytt konsept for Bondeheimen GI utviklet og implementerte ny meny. Opplæring inngikk også i konseptet. Resultatet ble økt matkvalitet, mer fornøyde gjester og nærmere 10 % høyere omsetning.

11 Utdanning og formidling  Kunnskapsrike og motiverte medarbeidere er lønnsomt  Vi utvikler og skreddersyr kurs for kunder tilpasset behov og økonomi i hotell- og restaurantbransjen  Diplomkokk og Vinkelner  Wine and Spirit Education Trust (WSET)  ”Norwegian Seafood Academy” i Kina og Italia  Og kurs for private som ønsker å lære mer om mat og vin

12 Event: Konkurranse og seminar på Norges største vinmesse I samarbeid med VG Nett og Aperitif var GI partner for en oppskriftskonkurranse med storstilt kokkekampfinale under All verdens vin i Oslo Spektrum. GI stilte med kokker og konferansier.

13 Presse/TV: Journalister under Gladmat GI hadde ansvaret for det kulinariske, organisering og logistikk da Eksportutvalget for fisk hadde pressebesøk fra Spania under Gladmatfestivalen. I slike sammenhenger er gastronomisk toppopplevelser avgjørende for suksess.

14 Event: Festmeny til Hundreårsmarkeringen I 2006 er det 50 år siden Jarlsberg ble født. Vi har utviklet konseptet Celebrating with Jarlsberg – og feirer 50 års dager over hele verden!

15 Kokkelandslaget: Vi GIr alt for Norge Vi rekrutterer og utvikler kokker til et høyt faglig nivå, og har alltid hatt en deltaker med på kokkelandslaget. GI er også sterkt engasjert i ungdomslandslaget. I perioden 2005-2009 vil landslaget bli ledet av Sven Erik Renaa.

16 Landbruks- og matdepartementet: Grüne Woche i Berlin GI har i 6 år vært matfaglig ansvarlig for gjennomføringen på en av verdens største forbruksmesser for mat og landbruk. Temaet er norske råvarer, og messen et ledd i en større Norges-profilering. Grüne Woche besøkes av 600 000 publikummere, hvorav 4000 er journalister, det er ca. 1700 utstillere fra 60 land.


Laste ned ppt "Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google