Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

I monopolistens turbulens Fra visjon til realisering NHH vårkonferanse 05.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "I monopolistens turbulens Fra visjon til realisering NHH vårkonferanse 05."— Utskrift av presentasjonen:

1 I monopolistens turbulens Fra visjon til realisering NHH vårkonferanse 05

2 ”Alle folk i Norge skal ha råd til å fly” Vår Visjon : Gjennom effektiv drift og lave priser gi folk som bor i Norge muligheten til å reise med fly. Det vil: –Bidra til bedre privatøkonomi og ”sosialt liv” for folk flest –Bidra til et mer konkurransedyktig norsk næringsliv –Stimulere til en positiv samfunnsutvikling

3 Norsk Luftfart i framtiden Det var en gang et monopoli…

4 Hvilke strategi skal vi velge for å komme fra høykost til lavkost ? *)Source: DNB NOR Markets **) Norwegian numbers with lease costs included, constitutes ~6 øre/ASK (1)Source:GoodbodyStockbrokers&AnnualReports. 2002numbersunlessspecified

5 Vi hadde 10 års operativ erfaring da vi starta lavprisoperasjonen

6 Skal du få lave kostnader må du ha en moderne ensartet flåte med en trimmet organisasjon

7 A fully digitized value-chain with real-time control Hvordan oppnår vi lave kostnader i et høykostland? Norwegian Customer completes transaction Custom er Issue receipt with barcode via Scan bar-code or Bizzi-card Automated accounting and auditing Board plane Ingen fysisk billett – lavere kostnader og bedre for kunden Bedrer kundenes kjøpserfaring og reduserer prosess kostnader Reduserte prosess kostnader og gir real- time business intelligence for å bedre overvåkning og tiltaks muligheter Brings receipt to airport

8 Kostnadsbesparelse effektive prosesser / riktig bruk av IT Internett baserte salgskanaler Effektive prosesser ”Raske implementeringer av nye prosesser og IT standardsystemer før organisasjonen rekker å utvide de gamle prosessene med økt bemanning.”

9

10 Oslo-TrondheimOslo-BergenOslo-StavangerOslo-TromsøSum / Other Selskapet valgte Norges fire mest attraktive point-to-point ruter Startet med de fire største ruteneUtvikling i antall passasjerer innenlands (1) Stavanger Oslo Bergen Trondheim Tromsø Oppstartsruter i September 2002 Blant Nordens største ruter ved volum (2) * Including Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger, Oslo-Tromsø and Oslo-Bergen (1) Source: Avinor / SSB (2) Source: Report from the Nordic competition authorities 1/2002 (in 1000 pax) ~ 50%

11 Fra 4 til 43 ruter på 32 måneder

12 Nice Paris Alicante Malaga London Oslo Praha Dubrovnik Trondheim Bergen Ruter fra Bergen

13 Alicante London Oslo Praha Dubrovnik Trondheim Bergen Ruter fra Trondheim

14 Økende markedsandeler ●Over 30 % market share on key domestic routes ●Positive response on improved time tables for Bergen and Trondheim continued in Q105 ●Low prices continues to stimulate demand

15 Lave kostnader er vårt “eksistensgrunnlag” *Target after planned 2005 production expansion, commencing Q % -22 % 0,45

16 Kostreduksjon fra Q1- 04 til Q1- 05 *Target after planned 2005 production expansion, commencing Q % ●Average unit costs of 0.64 NOK in Q1 2005, down 17 % from Q (0.77 NOK) ●A period with high fuel prices, heavy maintenance (C-checks) and training of new crew members ●Higher crew and fleet utilization from April onwards and lower sourcing & distribution costs, will bring costs further down towards targeted levels for 2005

17 To år med 3 priskriger Consumer price index, domestic air-fares Jul Okt Tilbake til Q104 -nivå

18 Hvordan komme fra høykost til lavkost ? *)Source: DNB NOR Markets **) Norwegian numbers with lease costs included, constitutes ~6 øre/ASK (1)Source:GoodbodyStockbrokers&AnnualReports. 2002numbersunlessspecified

19 Ekspansjon I 2005 ●Forventet produksjonsøkning % (ASK, Q over Q) ●Hovedsaklig internasjonal ekspansjon

20 Planlagt ekspansjon de neste 3 år Selskap Flåte 2004 Flåte 2007 % - endring AirTran % Frontier476232% JetBlue % WestJet546317% Southwest % Ryanair % easyJet % Total % Kilde: Raymond James, Januar 2005

21 Expected strong growth of LCC’s

22 25 største lavprisselskaper Source: Airline Business May 2005, ranked by passengers figures.

23 Foto: Thomas Lorentzen Fly smart – Takk for meg


Laste ned ppt "I monopolistens turbulens Fra visjon til realisering NHH vårkonferanse 05."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google