Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKamilla Aamodt Endret for 9 år siden
1
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i; Engelsk, RLE og Mat&Helse
2
Ha alltid fokus på ALT eleven KAN.
VURDERING Ha alltid fokus på ALT eleven KAN. Alltid bygge oppover fra karakteren én – aldri «trekke». Bruke vurdering som redskap i den videre læringa. Klare mål før eleven starter arbeidet; - generelle - spesifikke - egendefinerte Underveisvurdering Derfor er det veldig viktig med den vurderingen uten karakter som foregår kontinuerlig, i alle timer som del av veiledningen Egenvurdering Sluttvurdering
3
Være sikker på at elevene forstår meningen med det de gjør.
VURDERING Elevene skal føle trygghet mht hva som forventes av dem Vurdering skal ikke være et «lotteri» - hvem vant sekseren? Vurdere det eleven kan, forstår og den kunnskapen han/hun kan anvende, ikke bare reprodusere. Være sikker på at elevene forstår meningen med det de gjør. Være sikker på at elevene er deltagere ikke bare mottakere.
4
Elevene skal ALLTID kjenne mål og hva som vurderes.
VURDERING Elevene skal ALLTID kjenne mål og hva som vurderes. A B C Å gi elevene tilbakemelding om hvordan han/hun har jobba og på den måloppnåelsen eleven har nådd. A Å gi eleven tilbakemelding om hvilke resultater han/hun har oppnådd ut fra vurderingskriteriene eleven var godt kjent med i forkant av prøve-/oppgavesituasjonen. A B C Å bruke vurdering som motivasjon til å lære mer og jobbe videre med faget/emnet. A
5
. Hvilke forutsetninger må ligge til grunn skal man få
Hvilke forutsetninger må ligge til grunn skal man få gjennomført en helthetlig vurdering? Felles forståelse for hvordan og hva som skal vurderes på team. Pensum = Kompetansemålene, ikke «Boka» også noe som må gjenspeiles i Årsplanen. Lik praksis på team. Tid til samarbeid. Vurdering tar tid! Enighet på teamet at den tiden elevene bruker på egenvurdering og underveisvurdering er viktig og en del av elevens kompetanseheving. VURDERING
6
Organisering av undervisning;
Temabaserte bolker. Ingen fast timeplan. Tydelige kompetansemål på arbeidsplanen. Få lærere på hver klasse gir den fleksibiliteten som må ligge i grunnen for at en skal kunne gjennomføre en mer fleksibel bruk av tid. Lærerne på teamet bør ikke ha timer på andre trinn. Gir mindre fleksibilitet. Suksess forutsetter også delekultur. Bare sammen finner vi den beste løsningen og vi er i utvikling! Skal man som skole lykkes, MÅ ledelsen ville denne praksisen og legge til rette for punktene over, og være en pådriver sammen med Plangruppa. VURDERING
7
…. Ri dine kjepphester inn i solnedgangen ….
Alltid vurdere ut fra kompetansemålene og ikke ut fra det en sjøl syns er viktigst! Kan aldri gjentas ofte nok! …. Ri dine kjepphester inn i solnedgangen ….
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.