Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Kapittel 15.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Kapittel 15."— Utskrift av presentasjonen:

1 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Kapittel 15 Simulering

2 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-2 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Læringsmål Kapittel 15 tar opp Hvordan en rekke problemer kan illustreres med simulering Arbeidsprosessen med simuleringer Fordeler og ulemper med simuleringer Bruk av tilfeldige tall for å simulere utfall Bruk av dataverktøy i simuleringen

3 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-3 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Hva er simulering? Imitere virkeligheten ved hjelp av matematiske modeller Hvordan fungerer virkeligheten? Trekke beslutninger på med basis i simulerte resultater

4 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-4 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Fordeler med simuleringer Tilgang på software kan gjøre det relativt enkelt å formulere simuleringsmodeller Gjør det mulig å analysere komplekse situasjoner Gjør det mulig med “what-if?” eller “hva skjer hvis?” spørsmål

5 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-5 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Monte Carlo Simulering Fem trinn: 1. Sett opp en sannsynlighets- fordeling 2. Bygg en kumulativ sannsynlighetsfordeling 3. Sett opp intervaller for tilfeldige tall for hver variabel 4. Generer tilfeldige tall 5. Simuler forsøk

6 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-6 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Variabler vi kan ønske å simulere Etterspørsel på daglig eller ukentlig basis Leveringstider for bestillinger Tid mellom hver gang en maskin går i stykker Tid mellom hver gang en enhet skal ha service Betjeningstid Tid for å fullføre store prosjekter Antall arbeidere som er fraværende fra arbeid en gitt dag

7 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-7 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry`s bildekk

8 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-8 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry`s Bildekk

9 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-9 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry’s Bildekk

10 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-10 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry’s Bildekk

11 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-11 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry’s Bildekk

12 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-12 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Harry’s Bildekk Etterspørsel Frekvens Sannsynlighet Kumulativ sannsynlig het Tilfreldige tall Intervall 0100.05 01 - 05 1200.100.1506 - 15 2400.200.3516 - 35 3600.300.6536 - 65 4400.200.8566 - 85 5300.151.0086 - 00

13 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-13 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 52 37 82 69 98 96 33 50 88 90 50 27 45 81 66 74 30 06 63 57 02 94 52 69 33 32 30 48 88 14 02 83 05 34 50 28 68 36 90 62 27 50 18 36 61 21 46 01 14 82 87 88 02 28 49 36 87 21 95 50 24 18 62 32 78 74 82 01 53 74 05 71 06 49 11 13 62 69 85 69 13 82 27 93 74 30 35 94 99 78 56 60 44 57 82 23 64 49 74 76 09 11 10 24 03 32 23 59 95 34 51 08 48 66 97 03 96 46 47 03 11 10 67 23 89 62 56 74 54 31 62 37 33 82 99 29 27 75 89 78 68 64 62 30 17 12 74 45 11 52 59 37 60 79 21 85 71 48 39 31 35 12 73 41 31 97 78 94 66 74 90 95 29 72 17 55 15 36 80 02 86 94 59 13 25 91 85 87 90 21 90 89 29 40 85 69 68 98 99 81 06 34 35 90 92 94 25 57 34 30 90 01 24 00 92 42 72 28 32 73 41 38 73 01 09 64 34 55 84 16 98 49 00 30 23 00 59 09 97 69 98 93 49 51 92 16 84 27 64 94 17 84 55 25 71 34 57 50 44 95 64 16 46 54 64 61 23 01 57 17 36 72 85 31 44 30 26 09 49 13 33 89 13 37 58 07 60 77 49 76 95 51 16 14 85 59 85 40 42 52 39 73 Tilfeldige tall

14 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-14 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simulert etterspørsel

15 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-15 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simkins Hardware Stokastisk lagerproblem Simkin kan kontrollere (beslutningsvariabler) Hvor mye som skal bestilles Når det skal bestilles Simkin kan ikke kontrollere Etterspørsel er tilfeldig Leveringstid er tilfeldig Ulike nivåer på beslutningsvariablene kan simuleres

16 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-16 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simkins Hardware etterspørsel

17 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-17 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simkins Hardware leveringstid Første lagerpolitikk: Bestillingskvantum lik 10 og lagernivå ved bestilling (ROP) på 5 enheter

18 Simkins Hardware Simuleringen innebærer følgende trinn: 1.Begynn dagen med å undersøke om en odre er mottatt. Er den det, oppdateres lagerbeholdningen. 2.Generer daglig etterspørsel ved å velge et tilfeldig tall. 3.Beregn utgående lager hver dag. Hvis lageret ikke er tilstrekkelig til å dekke etterspørselen; lever så mange enheter som mulig og noter tapt salg. 4.Undersøk om lager ved slutten av en dag er lavere enn ROP. Hvis det er tilfellet, plasser ny ordre.

19 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-19 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simkins Hardware

20 To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-20 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Simkins Hardware


Laste ned ppt "To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ 07458 Kapittel 15."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google