Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Del 7 Volumavbildning. INF2340 / V042 Klassifikasjon Volumvisualisering FlateavbildningVolumavbildning Isoflater Snittplan visualisering av volumetrisk.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Del 7 Volumavbildning. INF2340 / V042 Klassifikasjon Volumvisualisering FlateavbildningVolumavbildning Isoflater Snittplan visualisering av volumetrisk."— Utskrift av presentasjonen:

1 Del 7 Volumavbildning

2 INF2340 / V042 Klassifikasjon Volumvisualisering FlateavbildningVolumavbildning Isoflater Snittplan visualisering av volumetrisk (3D) skalarfelt... Avbildning = "rendering" ser kun diskrete flaterser det som er mellom flatene Direkte Volumavbildning som regel grafiske primitiver ingen grafiske primitiver

3 INF2340 / V043 Flater og kurver Elektrontetthet i gullhydrid (AuH)

4 INF2340 / V044 Volumavbildning

5 INF2340 / V045 Kombinasjon

6 INF2340 / V046 Fargelegging av flate Kombinasjon Konturering av flate

7 INF2340 / V047 Fargelegging av volumKonturering av volum Kombinasjon

8 INF2340 / V048 Fargelegging og konturering av både flate og volum

9 INF2340 / V049 Presisjon ved visualisering av flate

10 INF2340 / V0410 Ugjennomsiktig isoflate

11 INF2340 / V0411 Relativ luftfuktighet over Europa

12 INF2340 / V0412 Hovedstegene i volumavbildning Steg 1) Definerer fire funksjoner som relaterer skalarverdier til henholdsvis farge (RGB, HSV...) og opasitet (  ). skalarverdier  R G B Steg 2) Bland sammen regioner i volumet slik at fargebidraget fra en region vektes med opasiteten.

13 INF2340 / V0413 s  R G B s  R G B

14 INF2340 / V0414 "Back to front" (BTF) blanding (jmf. tidligere forelesning!) I0I0 0 = Global bakgrunn  0 = 1 I i =  i I i + (1 -  i ) I i-1, i  1 ´´ I 0 = I 0 ´ I i = ´ Fargen som er resultatet av å blande region 'i' med det som ligger lenger unna øyet, altså I i-1. ´ I1I1 1 11 Regioner Farge Opasitet I2I2 2 22 InIn n nn

15 INF2340 / V0415 "Front to back" (FTB) blanding I0I0 0 = Global bakgrunn I n =  n I n ´ I i = ´ Fargen som er resultatet av å blande region 'i' med det som ligger nærmere øyet, altså I i+1. ´ I1I1 1 11 Regioner Farge Opasitet I2I2 2 22 InIn n nn I i = I i+1 + min(  i, 1 -  i+1 ) I i, 1  i  n ´´´  n =  n ´  i = min(  i+1 +  i, 1) ´´  i = ´ Den akkumulerte opasiteten fra øyet og frem til region 'i'. I 0 = I 1 + (1 -  1 ) I 0 ´´´ Til slutt:

16 INF2340 / V0416 FTB blanding som løkke I0I0 I1I1 1 11 I2I2 2 22 InIn n nn I =  n * I n ;  =  n ; for (i = n - 1; i  1; i++) { I = I + min(  i, 1 -  ) * I i ;  = min(  +  i, 1); } I = I + (1 -  ) * I 0 ; Initialisering: Integrasjon: if (  == 1) break; // Avskjæring Bakgrunnsblanding:

17 INF2340 / V0417 Fordeler BTF –Ingen lagring av akkumulert opasitet underveis i blandingen FTB –Avskjæring –Vise delvis ferdig bilde underveis i blandingen

18 INF2340 / V0418 BTF og FTB ekvivalente? Gir tilnærmet samme resultat! (Spesielt når antall regioner er høyt)

19 INF2340 / V0419 "Ray casting" Bilde-rekkefølge FTB inn ut stråle bilde pixel

20 INF2340 / V0420 skalarverdi i datasett interpolert skalarverdi s  R G B

21 INF2340 / V0421 Teksturering Objekt-rekkefølge FTB eller BTF teksturerte polygoner med teksturverdi fra S  RGB  funksjonene

22 INF2340 / V0422 skalarverdi interpolert fra 3D tekstur skalarverdi interpolert fra 2D teksturer

23 INF2340 / V0423 Fordeler "Ray casting" –Avskjæring –Belysning fra vilkårlig lyskilde Teksturering –Utnyttelse av rask maskinvare for grafikk

24 INF2340 / V0424 "Solnedgang"-effekten  s

25 INF2340 / V0425 Elektrontetthet i uran-heksaoksyd (UO 6 )  s

26 INF2340 / V0426 Belysning "Ray casting" kan utnytte at gradienten tilnærmer normalvektoren til en "underliggende" flate!  Modifisering av fargebidrag med tradisjonell belysningsmodell! Både "ray casting" og teksturering kan simulere en lyskilde som står i øyepunktet ved manipulasjon av S  RGB  funksjonene. "Limb darkening"

27 INF2340 / V0427 "Limb darkening"

28 INF2340 / V0428 "Limb darkening" er en variant av "Solnedgang"-effekten!  s lav intensitet R høy intensitet - dominerer!


Laste ned ppt "Del 7 Volumavbildning. INF2340 / V042 Klassifikasjon Volumvisualisering FlateavbildningVolumavbildning Isoflater Snittplan visualisering av volumetrisk."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google