Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrank Thorstensen Endret for 9 år siden
1
Organisasjons- og personalavdelingen ifif-prosjekt: Hvor langt har vi kommet? Hva håper vi på? SFF/SFI-forum 11. juni 2008 Suzanne-Ann Stämpfli, rådgiver, OPA
2
Organisasjons- og personalavdelingen Innhold ifif-prosjekt Utgangspunkt: oppgaven, aktørene, utfordringene Løsningsforslag Status quo implementering Hva håper vi på?
3
Organisasjons- og personalavdelingen ifif-prosjekt Hovedfokus Fast organisering
4
Organisasjons- og personalavdelingen Oppgaven Integreringsprosess
5
Organisasjons- og personalavdelingen Aktørene Juridisk tilknytning Faglig tilknytning Oppholdslengde Oppholdsstatus Finansiering Nasjonalitet Alder Familieforhold Språkkunnskaper Inviterende forsker Forskermiljø Administratorer på lokalt, fakultets- og sentralt nivå Myndigheter (UDI, politiet, skatteetaten, folkeregisteret, NAV) Samarbeidspartnere (SiO, barnehage, reisebyrå) Tjenesteytere (transport, innkvartering) Fysiske fasiliteter (kontor, lab, utstyr, bolig) Tjenester (tilpasning av regulære tjenester, språk-, innreisetjenester) Skriftlig informasjon Kontaktfora (institusjonskontakter, nettverk) Dokumenter som definerer overordnete rammebetingelser (mål, ansvar, strategier, ressurser) 1400 (25 %) forskere v/UiO med utenlandsk statsborgerskap Årlig mottak: 700-1000 - 80 % gjesteforskere - 10 % ph.d.-kandidater - 10 % ansatte over ph.d.-nivå 50% har med familie til Norge 80% ikke skandinavisk språk eller engelsk som morsmål 90 % bosatt i utlandet før tilknytning til UiO 50% 0 - 1 kontaktperson 8 fakulteter 80 lokale enheter Flere 100 forskningsgrupper 6000 ansatte Mye å tenke på!
6
Organisasjons- og personalavdelingen Utfordringene Klart mål Mange veier med ulike utgangspunkter og lokale adresser Forståelse for hver aktørgruppes utfordringer og behov: Mange perspektiver Samhandling mellom mange aktører Kompleks kartlegging og problemanalyse Mottaksapparat = sanerings- og oppgraderingsprosjekt (≠ nybygg) Rammebetingelser i stadig endring
7
Organisasjons- og personalavdelingen Løsningsforslag 1.Helhetlig konsept 2.Veiledende prinsipper 3.Tiltak på sentralt nivå 4.Tiltak på lokalt nivå
8
Organisasjons- og personalavdelingen 1. H e l h e t l i g k o n s e p t 2. V e i l e d e n d e p r i n s i p p e r 3. Sentrale tiltak
9
Organisasjons- og personalavdelingen 1. Helhetlig konsept Tar utgangspunkt i institusjonens internasjonaliseringsmål Har et langsiktig perspektiv Bygger på grundig kartlegging av utfordringer og behov Ivaretar alle aktørenes grunnlegende behov Sikrer at løsninger på enkeltproblemer ikke skaper nye problemer andre steder Sikrer at mottaksapparatets elementer kan føyes sammen til en helhet Win + Win Synergi + Bærekraft
10
Organisasjons- og personalavdelingen 2. Veiledende prinsipper Legger føringer for den grunnleggende ansvars- og oppgavedelingen Rettesnor for tilpasning av eksisterende og utvikling av nye elementer Evalueringskriterier
11
Organisasjons- og personalavdelingen 7 prinsipper Prinsippet om desentralisert integrering og sentral koordinering 3-holdepunkt-prinsippet Matrise-prinsippet Prinsippet om universell utforming Mainstream-prinsippet Helhetsprinsippet Kvalitetsprinsippet
12
Organisasjons- og personalavdelingen Desentralisert integrering – sentral koordinering Integrering av utenlandske forskere i det lokale arbeidsmiljøet er vertsenhetens ansvar og oppgave Vertsenhetene støttes av en felles, sentralt koordinert mottaksinfrastruktur
13
Organisasjons- og personalavdelingen 3-holdepunkt-prinsippet Gjelder både forskere og vertskapsaktører 3 holdepunkter for utenlandske forskere: 1.Faglig kontaktperson ved vertsenheten 2.Administrativ kontaktperson ved vertsenheten 3.Sentral kompetanseenhet 3 holdepunkter for vertskapsaktører: 1.Lokalt arbeidsmiljø med gode vertskapspolicies og –rutiner 2.Godt utbygget sentral mottaksinfrastruktur 3.Sentral kompetanseenhet
14
Organisasjons- og personalavdelingen Matrise-prinsippet Matrise [lat. matrix = livmor] betegner en struktur som omgir og ordner noe annet. Matriseorganisering: En institusjons kompetanse og tjenester samles og gjøres tilgjengelig til nye formål uten å løfte dem ut av deres eksisterende organisatoriske plassering. Mottaksapparatet bygger på eksisterende kompetanse og tjenester som samordnes og videreutvikles. Forutsetter en initierende og koordinerende enhet.
15
Organisasjons- og personalavdelingen Universell utforming Universell utforming: Utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning eller spesiell utforming. Siden 2007 normgivende for læringsmiljøet ved UiO Foreslås gjort normgivende for utforming av forskningsmiljøet ved UiO
16
Organisasjons- og personalavdelingen Mainstream-prinsippet Mainstream [eng. hovedstrømning, generell] Internasjonalisering gjennomsyrer hele UiO Utenlandske forskere = viktig, verdsatt, integrert del av universitetssamfunnet (≠ sær liten gruppe som til tider er mer til bry enn til gagn) Kommer til uttrykk: generelt i holdninger konkret i utformingen av mottaksapparatets enkeltelementer
17
Organisasjons- og personalavdelingen Helhetsprinsippet Garant for kvaliteten på mottaksapparatets sammenføyninger Enkeltdeler utformes iht. spesifikk funksjon og relasjon til helheten La oss ikke bare hogge på steiner, men bygge en katedral! Sikrer: at løsninger ikke skaper nye problemer at vi stiler etter win-win-win-win-win-løsninger at mottaksapparatet får en bærekraftig struktur at vi kan realisere synergieffekter
18
Organisasjons- og personalavdelingen Kvalitetsprinsippet Kvalitet på mottaksapparatet = kvalitet på forskning Mottaksapparat = marketinginstrument ”Forsterket visittkort” / kvalitetsstempel Vektig konkurransefortrinn ifm. rekruttering Spissmiljøer med høy internasjonaliseringsgrad fokus på tilrettelegging for utenlandske kolleger Sikrer UiO en minstestandard
19
Organisasjons- og personalavdelingen 3. Tiltak på sentralt nivå Spesialtjenester Hjelpedesk Skriftlig informasjon Opplæring Nettverk Kompetanseressurs ”Internasjonal radar” Dedikert representant for Prosesspådriver Forskerboliger Norskkurs Karriereveiledning Sosiale og kulturelle integreringstiltak Støtte i utvikling og drift av lokalt mottaksapparat Effektivt samarbeid med eksterne aktører Koordinering av intern med ekstern infrastruktur Kvalitetssikring UiO i relevante utvalg, nettverk o.l. Sentral enhet
20
Organisasjons- og personalavdelingen 4. Tiltak på lokalt nivå Konkretisering av veiledende prinsipper: Lokal vertskapspolicy i tråd med enhetens internasjonale profil Klar ansvarsplassering og tilstrekkelig ressursallokering Systematisk gjennomgang av fysisk, virtuelt og sosialt arbeidsmiljø, tjenester og rutiner og gjøre dem inkluderende for utenlandske forskere: ”international” = ”default mode” Bygge på eksisterende ressurser Bruke egen og sentral mottaksinfrastruktur aktivt i rekrutterings – og profileringsprosesser Oppkobling mot sentral infrastruktur Skriftlig informasjon Kompetanse
21
Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Forskere Nettportal ”International Researchers”: http://www.uio.no/english/research/guests Hjelpedesk: researcher-helpdesk@uio.no, tlf. 22 84 42 29 Forskerboliger: http://www.uio.no/english/research/guests/guide/housing.html Norskkurs for utenlandske forskere og ektefeller/partnere: http://www.uio.no/english/research/guests/guide/language_cour ses.html#norwegian Skatteseminar: http://www.uio.no/english/research/guests/guide/tax.html#assist ance Adgang til nyheter på engelsk: http://www.uio.no/english/research/guests/guide/news.html
22
Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Vertskapsaktører Nettportal ”Vertskapshåndbok”: http://www.uio.no/for_ansatte/gjesteforskere/ Hjelpedesk: host-helpdesk@uio.no, tlf. 22 84 42 29 Nettverk Aktuell informasjon og diskusjonsforum: host-network@admin.uio.no Kompetanseutvikling og -overføring: Interne og eksterne kurs, workshop, befaring av Servicesenteret for utenlandske arbeidstakere mm. Institusjonskontakter UDI: Arbeidsgiverservice og Brukerråd Servicesenter for utenlandske arbeidstakere Skatt øst – seksjon utland SiO
23
Organisasjons- og personalavdelingen Status quo drift: Eksterne aktører Institusjonskontakter UDIs brukerråd Servicesenter for utenlandske arbeidstakere Skatteetaten SiO Nettverk ERA-MORE / EURAXESS (norsk koordinator: NFR) Samarbeid med UiB og NTNU Samarbeid med Best Practise-institusjoner i Tyskland og Sveits Samarbeid med Oslo Handelskammer (International Network Norway)
24
Organisasjons- og personalavdelingen Hva håper vi på? Grønt lys for løsningskonsept Etablering av Servicesenter for internasjonale forskere 3 medarbeidere Del av OPA / FA? Fokus i 2008 Oppgradering av Vertskapshåndbok Forskerboliger Utrulling av pilotene Dialog med fakultetene og grunnenhetene God gammeldags norsk dugnadsånd!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.