Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets Sykehus Seksjon for Helsefag, Universitetet i Oslo

3 Disposisjon for dagen 09.30-12.30 HVA ER EVIDENSBASERT PRAKSIS –Hvorfor EBP og hva er det –Formulering av spørsmål/helsetjenestens kjernespørsmål/Fra spørsmål til forskningsdesign –Hvorfor trenger vi klinisk forskning 12.30-13.15 LUNCH 13.15-14.45 VURDERING AV FORSKNINGSARTIKKEL –Gruppearbeid –Gjennomgang i plenum 14.45-15.00 Oppsummering/evaluering

4 ”First do no harm” Hippokrates

5 Hva er den faglige begrunnelsen for vår kliniske praksis? at vi rådet foreldre til å legge spedbarn på maven at vi beordret sengeleie for ryggpasienter

6 Hvorfor rådet vi spedbarn til å ligge på magen?

7

8 Sleeping prone and the risk of sudden infant death syndrome (Guntheroth-WG; Spiers-PS JAMA. 1992; 267: 2359-62) OBJECTIVE--To critically analyze reports that show a relationship between sudden infant death syndrome (SIDS) and the prone sleeping position in infants. RESULTS--Without exception, all studies demonstrated an increased risk for SIDS associated with the prone sleeping position. The published likelihood ratios (relative risk or odds ratio) for SIDS in the prone position compared with SIDS in any other position ranged from 3.5 to 9.3.

9

10 ..….og hvordan har dette påvirket spedbarnsdødeligheten i Norge

11 …….og i England

12 Hvorfor beordret vi sengeleie for ryggpasienter? One rationale for bed rest is that many patients experience relief of symptoms in a horizontal position. Another rationale is that a supine position minimizes intra discal pressure (Nachemson 1975). The old wisdom that ‘rest is the best’

13 Figure 1a: Acute low back pain 3-4 weeks follow up Functional status 3-4 weeks follow up Pain 3-4 weeks follow up

14 Små men viktige effekter Små men viktige forskjeller

15 Hvorfor gjør vi det vi gjør? Vi gjør det vi lærte på skolen Vi gjør det vi har erfaring for virker Vi gjør det vi lærte på kurs Vi følger råd fra en kollega eller ekspert Vi gjør det som står i bøker og oppslagsverk Kanskje vi leser en artikkel JamtvedtG. Røsberg A. Fysioterapeuten 1999

16 ”Evidence-based Practice” The practice of evidence based medicine means integrating individual clinical expertise with the best available external clinical evidence from systematic research Sackett 2001 “At each clinical encounter clinicians will combine expert clinical skills with current best evidence, and place these in a context meaningful to the client” Sue Lord 2001

17 Evidence informed practice neste år…. EBP is practice informed by high quality clinical research The practice of EBP means integrating high quality clinical research with practice knowledge and patient knowledge Herbert, Jamtvedt, Mead, Hagen 2005

18 Kunnskapsbasert praksis Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Context

19 Kunnskapsbasert praksis 1.Formulerer et presist spørsmål 2.Finne forskningsbasert kunnskap 3.Kritisk vurdere kunnskapen 4.Integrere gyldig og anvendbar kunnskap med erfaring og brukerens preferanser og overføre dette til praksis 5.Evaluerer egen praksis

20 Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Formulere spørsmål Søke etter litteratur - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser Implementere

21 ” bridging the gap between research and practice” Research!Practice!

22 Kunnskapsbasert praksis 1.Formulerer et presist spørsmål 2.Finne forskningsbasert kunnskap 3.Kritisk vurdere kunnskapen 4.Integrere gyldig og anvendbar kunnskap med erfaring og brukerens preferanser og overføre dette til praksis 5.Evaluerer egen praksis


Laste ned ppt "Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google