Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal digital læringsarenaNorwegian Digital Learning Arena.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal digital læringsarenaNorwegian Digital Learning Arena."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal digital læringsarenaNorwegian Digital Learning Arena

2 Målgruppevalg og markedssegmentering Av Hanne-Lisbet Løite Redaktør for service og samferdsel

3 Segmentering Hovedmarkeder Forbrukermarked, bedriftsmarked, mellomhandlermarkedet, institusjonsmarkedet, organisasjonsmarkedet

4 Segmentering Delmarkeder Segment

5 Hva er segmentering? Å splitte opp markedet i delmarkeder som har visse fellestrekk De enkelte delmarkeder kalles segmenter Oppgave: Hvilke hovedmarkeder består bilmarkedet av? Cola-Cola? Hvilke segmenter kan vi så dele bilmarkedet opp i? Coca-cola?

6 Segment - målgruppe Når markedsføreren har valgt seg ut ett eller flere segmenter som hun ønsker å bearbeide spesielt, snakker vi om målgruppe Sportsbiler Familiebiler

7 Segmentering Delmarkeder Segment Valgte målgruppe Segment

8 Hvorfor segmentere? Ikke alle produkter passer for alle Folk har forskjellige behov og etterspør forskjellige produkter En markedsfører må vite hva som kjennetegner det segmentet/målgruppen som skal bearbeides for å tilpasse kommunikasjonen. – Eks: Sportsbiler, familiebiler Det er mer LØNNSOMT å segmentere fordi vi bruker markedsføringsressurser mer effektivt og målrettet

9 Segmenteringskriterier på forbrukermarkedet Demografiske kriterier, lette å måle Folk har forskjellige behov avhengig av følgende: – Kjønn, alder og sivilstand – Husstandsstørrelse – Geografi – Inntekt – Utdanning og yrke Hvordan får vi tak i denne informasjonen? –

10 Segmenteringskriterier Livsstilskriterier – Politisk engasjert – Aktiv innen idrett – Liker å se TV, høre radio, musikk, lese bøker, teater osv – Ferievaner – Sofasliter – Økonomi – Religion Hvordan kan dette måles?

11 Segmenteringskriterier Psykografiske kriterier: Deler inn etter personlighet, interesser, holdninger osv. Vanskeligere å måle – Innadvendt – utadvendt – Optimistiske – pessimistiske – Risikovillige – trygghetssøkende – Overflatiske – reflekterte – Tradisjonsbundne – utforskende – Aktive - passive

12 Segmentering etter lojalitet Kunder som handler fast flere ganger i året Kunder som har handlet det siste året Kunder som har handlet en eller annen gang Hvordan vil en markedsfører tilpasse sin kommunikasjon til disse forskjellige gruppene? Eksempel?

13 Nasjonal digital læringsarenaNorwegian Digital Learning Arena


Laste ned ppt "Nasjonal digital læringsarenaNorwegian Digital Learning Arena."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google