Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INMA RAPPORTEN 2008. Innhold Innledning og avklaringer 2008 i hovedtrekk Omsetningstall Prognoser Dekningstall for mediehusene Brukstall nett og mobil.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INMA RAPPORTEN 2008. Innhold Innledning og avklaringer 2008 i hovedtrekk Omsetningstall Prognoser Dekningstall for mediehusene Brukstall nett og mobil."— Utskrift av presentasjonen:

1 INMA RAPPORTEN 2008

2 Innhold Innledning og avklaringer 2008 i hovedtrekk Omsetningstall Prognoser Dekningstall for mediehusene Brukstall nett og mobil Mediedøgnet 2008 Priser og gull; –Gulltaggen og Sølvtaggen –Cyberlion

3 Avklaringer Denne rapporten presenterer en status for internett-Norge frem til og med 3. kvartal Den viser vesentlige nøkkeltall for bruk og omsetning for reklamebransjen generelt og nettbransjen spesielt. I tillegg inkluderer rapporten INMAs prognoser for vekst de neste årene. Rapporten vil der det er hensiktmessig sammenligne mot fjoråret som vi laget tilsvarende rapport for. Vi vil også kommentere endringer der det er relevant. Faglig ansvarlig for rapporten er Nina Marie Hølke i Confetti AS. Eventuelle kommentarer om feil kan rettes direkte til henne.

4 Innledning, nettåret 2008 Nettbransjen styrer mot et konsolideringsår. Vi estimerte en prisøkning fra 2007 til 2008 på ca 20 prosent, der vi ikke tar hensyn til trafikkøkningen, og ser at denne ikke fortsetter for Dette betyr at trafikk og pris har stabilisert deg på et godt nivå i Fremdeles må ser vi at for bannerannonseringen er kjøp/salg av visninger og faste plasseringer for de tre standardformatene, det mest omsatte. (768x150, 468x400, 180x500) Søk fortsetter å øke og spesielt da Google befester sin posisjon med sin PPC modell (Pay per click) Sosiale media fortsetter å øke, Nettby fosser frem. Bruken er utvilsomt høy mens dens plass i annonsørenes mediemix er noe mer usikker og udefinerbar. TNS gallup sin iDent, utviklet på oppdrag fra INMA med tall for demografiske data for nettsteder er nytt, og gir et godt tillegg til de offisielle målingene. Alle snakker om Iphone og igjen venter alle på at mobiltelefonen blir en reklamekanal av betydning

5 Innledning, nettåret 2008 MMI Synovate og deres undersøkelse Mediedøgnet fortsetter å bevise det nettbransjen lenge har påstått nemlig at Nettet nå fosser forbi tv i oppslutning, for målgruppen år. I 2007 passerte nett på tid brukt og i 2008 passeres også tv i prosentvis bruk. Dette vil si at Internett blir brukt av flere unge mennesker enn tv og at de benytter lenger tid foran pc-skjermen enn tv-skjermen. På den kreative siden settes Norge betydelig på kartet med MediaFront og SOL sin seier i Cannes cyberlions, men en grand prix. Dette er den høyeste utmerkelsen et reklamebyrå kan oppnå.

6 Oppsummering nøkkeltall Papiret sliter – alle forventer nedleggelser og mulige konkurser – Aften spås nedleggelse, D2 likeså og Dagbladet har det vanskelig. –Dagsavisen la ned søndagsutgaven og ble kjøpt av Vårt Land –Aller Norge legger ned publikasjoner og kutter stillinger TV og radio vil trolig fortsette å øke –Radio Norge vokser jevnt å trutt. Radio 1 får trolig ny jiv –Spennende tv-konsepter, nisjekanalene på TV fortsetter å øke. –TV vil fra neste år virkelig starte med distribusjon i flere terminaler. –Følg med på podcasting og nett-tv!

7 Prognoser og omsetningstall Kilder og avklaringer: INMA/MBL: nettotall for alle nettsteder og samkjøringer/nettverk av betydning. Viser nettotall etter rabatter og før provisjoner. Tallene innhentes av AnFa Researc MIO: Nettotall som faktureres gjennom mediebyråene. Tallene er netto etter rabatter og før provisjoner. IRM: nettotall for hele reklamebransjen per mediekanal. For Internett benyttes INMA/MBL-tallene. Tallene er netto etter rabatter og før provisjoner. Confetti/Nielsen Media & Research/Ad dynamix: Brutto omsetningtall for internett. Tallene er listepris per nettsted, bransje og annonsør. Innrapporteres fra logger levert av nettstedene samt manuell registrering.

8 Mediemarkedet stagnerer 2008 opp 2 prosent, og det omsettes reklame for 18,9 milliarder kroner 2009 mediemarkedet ned1,5 prosent (300 millioner) i 2009 –Reduksjon av mediebudsjettene –Omfattende strukturendring –Migrasjonen fra trykte medier til Internett akselerer Bakgrunn høsten 2008 Kilde: IRM 26 sept 08 – Prognose 09

9

10 Internett øker Radio opp Innstikk opp Utendørs opp TV status quo Trykte kataloger svekkes Dagpresse skives av konkurransen Magasin blir tapende part Bakgrunn Kilde: IRM 26 sept 08 – Prognose 09

11 Andel pr mediegruppe 09 Prosentuell andel, 08 i parentes

12 Status og utvikling Total interaktiv markedsføring markedsandel i 09: 20% 7% 5% 30% 6%

13 Omsetningsutvikling

14 INMAs prognose for 2009? Annonsepriser 2009 gir ingen prisvekst målt mot CPT Økt bruk og økt dekning gjenspeiler mindre prisjuseringer tilpasset trafikk (Startsiden, NRK, VG, SOL, Dagbladet) MSN og TV2 melder om konkret prisreduksjon Hva må skje i 2009 Offline effekter av online annonsering må dokumenteres Bevise verdien av brukerinvolvering og interaksjon Produktinnovasjon og opprydding på nettstedene Utnytte segmenteringsmodeller og effektiviseringsverktøy

15 Brutto reklamestatistikk for Internett September 2008

16 Kilde: Confetti AS 2008 Visninger mot faste plasseringer hittil i år

17 Kilde: Confetti AS Største annonsører YTD september

18 Kilde: Confetti AS Største annonsører september

19 Kilde: Confetti AS Største annonsører YTD september

20 Kilde: Confetti AS Største bransjer YTD september

21 Kilde: Confetti AS Største bransjer september

22 Kilde: Confetti AS Største bransjer YTD september

23 Nøkkeltall

24 Skandinavias største nettsteder

25 Ukentlige unike brukere per uke, 10 største nettsteder

26 Ukentlige unike brukere per uke, samkjøringer

27 Medieutviklingen /2008 Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett / Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

28 24 Kilde: 24: TNS Gallup. Mediebruk i løpet av døgnet. Hverdager

29 Prosent NRK TV2 VG Dagbladet Aftenposten Utviklingen for nasjonale mediehus Kilde: Forbruker & Media.

30 Daglig seertid : Lavere seertid Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel , NRK Forskningen (Norsk TV Meter Panel) Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) og Daglig mediebruk - en oppdatering (Høst 1991). Minutter

31 Økt seing på mindre kanaler løfter TV-seingen Minutter Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager.

32 Long Tail: Flere kanaler og fragmentert TV-seing Kilde: TNS Gallup TV-Meter Panel. Alle ukedager. Seertid for uke 36. Økt tilgang på flere kanaler gir økt TV-seing. Andre kanaler enn de fem store står for veksten. Skreddersydde kanaler med norsk tale og tekst har en sterk posisjon Minutter

33 Levende bilder på ulike plattformer Kilde: Ukentlig dekning blant hele befolkningen CATI-intervju med 12 år eller eldre februar Prosent

34 Tilgang til PC i husholdningen Andelen bærbare datamaskiner fortsetter den sterke veksten vi har sett tidligere. Andelen som oppgir å ha to eller flere bærbare datamaskiner i husstanden er sterkt økende Base: N=1011 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

35 Trådløst nettverk Spørsmål: Har husstanden installert trådløst nettverk eller har dere planer om å installere et slikt nettverk i løpet av de tre neste månedene? Andelen som har installert trådløst nettverk i hjemme har økt sterkt de siste tre årene. Det er fortsatt et potensiale i markedet for videre vekst. Base: N=1008 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

36 Plassering av PC i hjemmet Base: N=1012 Stuen går for første gang, siden målingene startet, forbi eget kontor som preferert plassering av datamaskin med tilgang til Internett. Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

37 Bruk av Internett Kilde: Forbruker & Media Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

38 Antall elektroniske enheter med nettilkobling Base: N=1012 Nær 1 av 4 bruker mer enn to elektroniske apparater med internett-tilgang i løpet av en dag. Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

39 Antall e-postadresser i bruk Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

40 Total kjennskap søkemotorer Base: N=1012 Sesam og Windows Live Search opplever fall. Dette beror etter vår mening på tilfeldige svingninger ettersom trafikktallene som måles for disse tjenestene i TNS Metrix ikke viser den samme utviklingen. Det anbefales derfor å vente på resultatene for fjerde kvartal for å trekke konklusjoner på disse to aktørene. Sesam og Windows Live Search opplever fall. Dette beror etter vår mening på tilfeldige svingninger ettersom trafikktallene som måles for disse tjenestene i TNS Metrix ikke viser den samme utviklingen. Det anbefales derfor å vente på resultatene for fjerde kvartal for å trekke konklusjoner på disse to aktørene. Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

41 Bruk av søkemotorer Spørsmål: Hvor ofte benytter du følgende søkemotorer på Internett? Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

42 Bruk av utenlandske og norske internettsider Base: N=994 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

43 Frekvens opplysningstjenester på Internett Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

44 Frekvens besøk utvalgte nettsteder Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

45 Besøk ulike kategorier på nett siste 30 dgr Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

46 Frekvens besøk sosiale medier Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

47 Base: N=1012 Besøksfrekvens Facebook Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

48 Base: N=1012 Besøksfrekvens YouTube Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

49 Bruk av mobile innholdstjenester Spørsmål: Hvor ofte bruker du mobile innholdstjenester slik som å laste ned ringetoner, spill, søke etter telefonnummer, delta i konkurranser og lignende på TV/radio? Base: N=1012 Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

50 For første gang har stuen passert kontoret som vanlig plassering av datamaskin med tilgang til Internett. Dette understreker trenden vi har sett de siste årene hvor datamaskinen får et utvidet bruksområde også innenfor underholdningen. Nær 1 av 4 bruker flere enn to elektroniske enheter med internettilgang i løpet av en dag. Sesam og Windows Live Search opplever fall på henholdsvis 9 og 13 prosent i kjennskapstallene. Fallet skyldes etter vår oppfatning tilfeldige svingninger ettersom trafikkmålingene fra TNS Metrix ikke viser nedgang for disse tjenestene. Vi anbefaler å vente til resultater fra 4. kvartal for å trekke konklusjoner fra dette. Andelen som har byttet startside har stabilisert seg rundt 10% de siste to årene. Over 6 av 10 i internettbefolkningen kjører virussjekk på maskinen ukentlig eller oftere. Nær 6 av 10 er bekymret for at Facebook vil misbruke data om egen person 14 prosent har benyttet nettdatingtjenester og Sukker er i Q3 08 den største tjenesten Andelen som har installert fildelingsprogramvare har holdt seg stabil de siste to årene. I Q3 har 24% installert slike programmer Andelen som kjøper IP-telefoni og bredbåndstilgang fra samme leverandør har økt jevnt de siste tre årene Oppsummering Q – TNS Gallup Kilde: TNS Gallup 2008, 3. kvartal

51 Mediebruk totalt i befolkningen © Synovate 2008

52 Mediadøgnet 2008 fra synovate Vi bruker 7 timer og 20 minutter på medier hver dag! Totaltiden brukt på medier har økt med 5 minutter det siste året. Det er internett alene som står for økningen i mediebruk, og i sum har internett generelt og avis internett økt med 10 minutter. De tradisjonelle mediene er stabile eller viser svak nedgang. De nyere mediekanalene som web-radio og mobilt internett/wap er stabile. TV, radio, papiravis og internett er de mest brukte mediekanalene en gjennomsnittsdag. Internett er nå kun 1 prosentpoeng fra å tangere avisbruken en gjennomsnittsdag. Kilde: Synovate 2008

53 Oppsummering Mediedøgnet TV holder seg stabilt høyt og 95% er innom kanalen en gjennomsnittsdag. Kanalen brukes av alle grupper, uavhengig av kjønn, alder, inntekt eller geografi. Radio viser en svak nedgang, men nivået er høyere enn for årene Radio brukes i klart større grad over 60 år (87%) enn hos de yngste (61% i gruppen år). Papir aviser viser en svak nedgang i daglig bruk, mens aviser på nett øker. Papiravisene har sterkest oppslutning i gruppen år. Nettavisene er klart sterkere under 60 år, og har høyest oppslutning i gruppen år. Internett fortsetter veksten og har de siste 10 årene økt fra en oppslutning på 12% til 71%. Internett er klart mer brukt blant menn og i gruppene under 60 år. Men, resultatene viser at gruppen 60 år + også følger denne utviklingen på et noe lavere nivå. 40% av de over 60 år bruker internett en gjennomsnittsdag, mot 1% i Kilde: Synovate 2008

54 Oppsummering Mediedøgnet Bruken av bøker holder seg stabil. 1 av 4 leser bøker en gjennomsnittsdag. Bøker leses i større grad av kvinner, i gruppen år og i Oslo. Lesingen av magasiner og ukeblader viser en svak nedgang. Bruken av denne mediekanalen er klart høyere blant kvinner og i gruppen år. DVD/video holder seg stabilt og brukes i større grad av menn, yngre målgrupper og i Oslo. Fagblader holder seg stabil og ikke unaturlig finner vi høyere bruk blant menn, i gruppen år og i Oslo. Tekst-TV viser svak nedgang i bruk de senere årene. Brukerne er i større grad menn, og personer bosatt midt og nord i landet. Mobilt internett/wap og web-radio viser stabil oppslutning og har klart høyere bruk blant menn og i gruppene under 40 år. Kilde: Synovate 2008

55 t/min 5t 40m 5t 48m 5t 58m 6t 4m 6t 9m 6t 10m 6t 29m 6t 45m 7t 15m 6t 53m Base: Befolkningen 15 år + 7t 20m Mediadøgnet Totaltid brukt på media i går Kilde: Synovate 2008

56 Base: Befolkningen 15 år + Prosent-andel av befolkningen brukt mediet, en gjennomsnittsdag % Kilde: Synovate 2008

57 Base: Befolkningen 15 år + Prosent-andel av befolkningen brukt mediet, en gjennomsnittsdag % Kilde: Synovate 2008

58 Base: Befolkningen 15 år + Minutter brukt av brukerne, en gjennomsnittsdag Minutter Kilde: Synovate 2008

59 % % Brukt media i går – år Kilde: Synovate 2008

60 Minutter Minutter brukt av brukere i går – år Kilde: Synovate 2008

61 Minutter Minutter brukt av alle (total) i går – år Kilde: Synovate 2008

62 Prisvinnere Sølvtaggen Januar, 8 innsendte bidrag: Annonsør: Norges Kreative Fagskole, reklamebyrå: Try/apt, produksjonsbyrå: Try/apt Februar, 13 innsendte bidrag: Annonsør: Arne&Carlos, reklamebyrå: Bleed, produksjonsbyrå: Bleed Mars, 12 innsendte bidrag: Annonsør: Kraft Foods Norge AS/Freia Melkesjokolade, reklamebyrå: Screenplay, produksjonsbyrå: Voyage Digital Agency April, 12 innsendte bidrag: Annonsør: Pepsico, reklamebyrå: DDB Oslo, produksjonsbyrå: Bleed Mai, 9 innsendte bidrag: Annonsør: NSB, reklamebyrå: McCann, produksjonsbyrå: MediaFront Juni/juli, 18 innsendte bidrag: Annonsør: Tele2, reklamebyrå: SMFB, produksjonsbyrå: ACNE Digital

63 Prisvinnere Sølvtaggen August, 12 innsendte bidrag: Annonsør: SAS, reklamebyrå: McCann, produksjonsbyrå: KOKOKAKA September, 16 innsendte bidrag: Annonsør: Leger Uten Grenser, reklamebyrå: Dinamo, produksjonsbyrå: MediaFront Se også: og

64 Prisvinnere Gulltaggen

65

66 Ansvarlig for rapporten er Nina M. Hølke i Confetti AS Ta gjerne kontakt for spørsmål eller kommentarer: mobil:


Laste ned ppt "INMA RAPPORTEN 2008. Innhold Innledning og avklaringer 2008 i hovedtrekk Omsetningstall Prognoser Dekningstall for mediehusene Brukstall nett og mobil."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google