Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRoy Abrahamsen Endret for 9 år siden
1
Arbeid og læring (terje.gronning@ped.uio.no) Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens (og samfunnets) kompetanse - krav og evner Empirisk fokus - profesjoner og profesjonslæring - arbeid innen høyteknologi (nanoteknologi, bioteknologi, industridesign, systemingeniører)
2
Forholdet mellom formell kompetanse og situert læring Spesielt trekk ved høyere utdannede p.g.a.: - høy formaliseringsgrad og disiplinorientering, samtidig som arbeid ofte er i praksisfellesskap? - nye former for arbeidsutføring, og derved nye former for utdanning?
3
Forholdet mellom individets og organisasjonens kompetanse Høyere tempo og økte krav i kunnskapssamfunnet betyr nye sammenhenger mellom individets kompetanse og ønsker og organisasjonens? Økt overkvalifisering, underkvalifisering, og sidekvalifisering?
4
Prosjekter Eksisterende: - Profesjoner og profesjonslæring (”ProLearn”) - Internasjonal FoU innen bioteknologi Starter H-2005: - Nanoteknologi-FoU som praksisfellesskap eller praksiskollektiv? - Industridesigneres arbeids- og læringsprosess Planlagte: - Systemingeniører o.a. innenfor ”Lærlinge- ordningen i høyere utdanning”
5
Eksempler på mulige masteroppgave- temaer Lærerekollegiet som et praksisfelleskap? Muligheter og begrensinger for flerfaglig arbeid innen bioteknologi/nanoteknologi Hvs skjer når ingeniøren blir systemingeniør? ”Det gode arbeid” i kunnskapssamfunnet: læring som egenutvikling og/eller organisasjonskrav?
6
Typer tilknytning for masteroppgaver Innsamlet - eller hjelp til innsamling av – data (f.eks. ProLearn, bioteknologi) Plassering i en større sammenheng for teoretisk innrettede oppgaver (prosjekter om forholdet mellom individ og organisasjon, mellom krav og evner) Tett veiledning, seminarer, evt. kurs f.o.m V-2006
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.