Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER"— Utskrift av presentasjonen:

1 MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER
Jensen &Coer opptatt av å skape vekst sammen med våre kunder. Kategorien melkeerstatninger – er en relativt liten kategori, men som vi mener har vekstpotensiale Vi er opptatt av smak og helse og vi har derfor inngått et samarabeid med den svenske produsenten Oatly.

2 Oatly og Jensen & Co samarbeider i Norge fra 1.9.2010
MATGLEDE MED FOKUS PÅ HELSE + = Fordel for våre kunder: Økt oppmerksomhet og aktivitet Vekst i kategorien melkealternativer Oatly og jensen&Co har funnet hverandre i en felles målsetting om å kombinere matglede med sunnhet og helse. Når vi samarbeider, så vil det være til fordel for våre kunder: 1) Jensen vil kunne tilføre Oatly og kategorien økt oppmerksomhet og tilføre konkurranse i kategorien, noe som vil bidra til vekst.

3 Om Hovedkontor i Landskrona, Sverige 45 ansatte
Omsetning 2009: 160 MSEK Første Oatly produkt lansert i 2001 Selges i 24 markeder rundt i verden i dag I Sverige: markedsleder (35%) med omsetning på 75 mill I England: Oatly driver melkealternativ-kategorien, raskest voksende aktør med en vekst på 40% Både firma og produkter er resultat av langt og engasjert forskningsarbeide med mål å produsere et produkt som kan hjelpe mennesker å spise sunnere.

4 KATEGORI MELKEALTERNATIVER
Jensen & Co har stor tro på mulighetene i denne kategorien: I Norge: fremdeles stort potensiale for videre vekst Et mer modent marked i Sverige viser at det finnes muligheter: I Sverige er havredrikk det største segmentet Oatly er en seriøs leverandør som har fokus på utvikling av markedet gjennom produktutvikling og forbrukerpåvirkning. Kategorien Melkealternativer kan beskrives som umodent når vi sammenligner med andre markeder som Sverige og UK. I Sverige er kategorien på 260 mill, korrigert for 50% av befolkningen tilsvarer et potensiale på 130 mill. Havre er litt større enn soyaprodukter i Sverige. Det er en reell konkurranse i non-diary hylla med flere leverandører og dette skaper vekst. Oatly jobber internasjonalt og har fokus på produktutvikling og vil kunne tilføre denne kategorien smakfulle nyheter

5 DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS) ER I VEKST! NORGE TOTALT
71 mill 56 mill +26% Kilde: The Nielsen Company, Norge tot, 52u 15 aug 2010

6 FLØTE ERSTATNINGS PRODUKTER ØKER ENDA MER
FLØTE ERSTATNINGS PRODUKTER ØKER ENDA MER! Oatly iMat har 29% verdiandel og bidrar til vekst 4 mill +59,4% 2,5 mill 29%

7 KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN
DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS): NG HAR HØYEST ANDEL AV SALGET – HØYERE ENN KJEDEANDEL BRA VEKSTRATE

8 KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN
FLØTE PRODUKTER NG HAR HØYERE VOLUMANDEL ENN VERDIANDEL BRA VEKST RATE – NOE SVAKERE ENN MARKEDET . OATLY iMat ER NR.2 AV FLØTEPRODUKTER I NORGESGRUPPEN NR 1 I ICA NORGE

9

10 Hvorfor velge Oatly? KLARE FORBRUKERFORDELER Sunnhet: God smak:
OATLY ER BEST PÅ SMAK OG SUNNHET! Sunnhet: Oatly er basert på en patentert prosess og er den eneste havredrikken som inneholder løselige betaglukaner (kostfiber). Betaglukaner har en dokumenter positiv effekt på kolesterolet. God smak: 95% av soyamelksforbrukere foretrekker Oatlys produkt framfor den ledende soyamelken i forbrukertester gjennomført i England og USA. Hvorfor bør kjeden din velge Oatly? Fordi vi mener at forbrukeren vil velge Oatly med alle de forbrukerfordelene det innebærer.

11 HAVREDRIKK ET BALANSERT BASIS NÆRINGSMIDDEL
Anbefalt sammensetning av kosten: Protein Fett Karbohydrater 10 E % 30 E % 57E %

12 Hvorfor velge Oatly? PRODUKTFORDELER
Allergenfri: Svært få allergier er koblet til havre. Inneholder ikke laktose eller soya. . Kan brukes i matlaging og baking Naturlige ingredienser: Havre anses for å være en sunn og naturlig råvare. Få tilsetninger Helseriktig Miljøvennlig Low Carbon footprint sammenlignet med melkeproduksjon. Oatly har en lang rekke produktfordeler som svarer på forbrukerens behov

13 PRODUKTER I NORGE

14 FROKOSTPRODUKTER. Helseriktige alternativer til melk.
Havredrikk med kalsium (pluss), 1L Havredrikk Økologisk 1L Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett. Nøkkelhullsmerket. Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking 0,7% fett. Økologisk. Inneholder kun vann, havre og salt Nøkkelhullsmerket. Havredrikk sjokolade 1L En god sjokoladedrikk med kun 3 gram tilsatt sukker. Et sunnere alternativ til vanlig sjokoladedrikk Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett. . Kan drikkes kald og varm

15 MATLAGINGSPRODUKTER Brukes akkurat som matfløte i kald og
varm matlaging. 100% vegetabilsk. Bra fettsammensetning. Kun 13% fett. Kjøleprodukt En vaniljesaus laget på havre. Klar til bruk evt. vispes for en luftigere konsistens. En smakfull god og helt vegetabilsk vaniljesaus. Kun 10% fett. Kjøleprodukt

16 Tydelig merket med kalsium. Berikning forsiden
ENDRING FRA 1.2: Hovedproduktene relanseres: Havredrikk kalsium og Havredrikk økologisk kan også stå i hylla! 12 måneders holdbarhet Utfordringer med kjøleplass i butikk, spesielt lavpris Viktig at produktene kan distribueres i alle profiler Erstatter dagens Havredrikk pluss og Havredrikk Økologisk Pakninger tilpasset norske forbrukere Norsk pakning Tydeligere nøkkelhulls-merking Tydelig merket med kalsium. Berikning forsiden Norsk/svensk tekst

17 MENY Kjøleeksponering

18 KATEGORI MELKEERSTATNING
KIWI

19

20 OATLY FAMILIEN – ALLE MED SUNNE HAVREFIBRE
Havredrikk naturell Smaksatte havredrikker Matlaging Dessert On-the-go/ mellommåltid Iskrem Pinne og boks Smoothie 300ml Smaksatt Drikke 300ml iMat 7% fett 250ml 3-pakn Smak og pakninger er tilpasset nordiske forbrukere

21 KONKURRENT SAMMENLIGNING

22 AKTIVITETER FOR ØKT SALG UT AV BUTIKK
PR Målrettede aktiviteter mot ulike målgrupper Forbrukerinformasjon Forbrukerbrosjyrer Hjemmeside med rikt utvalg oppskrifter

23 SORTIMENTSANBEFALING NORGESGRUPPEN
Fra EPD-nr Varenavn Forslag til sortimentskode …. Havredrikk Kalsium 1L Tørrvare/ kjølt 2 Havredrikk Økologisk 4 Havredrikk Sjokolade Kjølt 5 Vaniljesaus 250ml iMat Havrefløte 250ml

24

25

26

27


Laste ned ppt "MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google