Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER."— Utskrift av presentasjonen:

1 MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER

2 + = MATGLEDE MED FOKUS PÅ HELSE Fordel for våre kunder: Økt oppmerksomhet og aktivitet Vekst i kategorien melkealternativer Oatly og Jensen & Co samarbeider i Norge fra

3 Om Hovedkontor i Landskrona, Sverige 45 ansatte Omsetning 2009: 160 MSEK Første Oatly produkt lansert i 2001 Selges i 24 markeder rundt i verden i dag I Sverige: markedsleder (35%) med omsetning på 75 mill I England: Oatly driver melkealternativ-kategorien, raskest voksende aktør med en vekst på 40% Både firma og produkter er resultat av langt og engasjert forskningsarbeide med mål å produsere et produkt som kan hjelpe mennesker å spise sunnere.

4 KATEGORI MELKEALTERNATIVER Jensen & Co har stor tro på mulighetene i denne kategorien: I Norge: fremdeles stort potensiale for videre vekst Et mer modent marked i Sverige viser at det finnes muligheter: I Sverige er havredrikk det største segmentet Oatly er en seriøs leverandør som har fokus på utvikling av markedet gjennom produktutvikling og forbrukerpåvirkning.

5 DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS) ER I VEKST! NORGE TOTALT Kilde: The Nielsen Company, Norge tot, 52u 15 aug mill 71 mill +26%

6 FLØTE ERSTATNINGS PRODUKTER ØKER ENDA MER! Oatly iMat har 29% verdiandel og bidrar til vekst +59,4% 29% 2,5 mill 4 mill

7 KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN DRIKKER (HAVRE, SOYA, RIS): NG HAR HØYEST ANDEL AV SALGET – HØYERE ENN KJEDEANDEL BRA VEKSTRATE

8 KATEGORI STATUS I NORGESGRUPPEN FLØTE PRODUKTER NG HAR HØYERE VOLUMANDEL ENN VERDIANDEL BRA VEKST RATE – NOE SVAKERE ENN MARKEDET. OATLY iMat ER NR.2 AV FLØTEPRODUKTER I NORGESGRUPPEN NR 1 I ICA NORGE

9

10 Hvorfor velge Oatly? KLARE FORBRUKERFORDELER OATLY ER BEST PÅ SMAK OG SUNNHET!  Sunnhet:  Oatly er basert på en patentert prosess og er den eneste havredrikken som inneholder løselige betaglukaner (kostfiber). Betaglukaner har en dokumenter positiv effekt på kolesterolet.  God smak:  95% av soyamelksforbrukere foretrekker Oatlys produkt framfor den ledende soyamelken i forbrukertester gjennomført i England og USA.

11 HAVREDRIKK ET BALANSERT BASIS NÆRINGSMIDDEL Anbefalt sammensetning av kosten: ProteinFettKarbohydrater 10 E %30 E %57E %

12 Hvorfor velge Oatly? PRODUKTFORDELER  Allergenfri: Svært få allergier er koblet til havre. Inneholder ikke laktose eller soya..  Kan brukes i matlaging og baking  Naturlige ingredienser:  Havre anses for å være en sunn og naturlig råvare.  Få tilsetninger  Helseriktig  Miljøvennlig  Low Carbon footprint sammenlignet med melkeproduksjon.

13 PRODUKTER I NORGE

14 FROKOSTPRODUKTER. Helseriktige alternativer til melk. Havredrikk med kalsium (pluss), 1LHavredrikk Økologisk 1L Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett. Nøkkelhullsmerket. Brukes som drikke, til frokostblandinger, i matlaging og til baking 0,7% fett. Økologisk. Inneholder kun vann, havre og salt Nøkkelhullsmerket. En god sjokoladedrikk med kun 3 gram tilsatt sukker. Et sunnere alternativ til vanlig sjokoladedrikk Beriket med kalsium og vitaminer (D, riboflavin, folsyre, B12). 1,5% fett.. Kan drikkes kald og varm Havredrikk sjokolade 1L

15 MATLAGINGSPRODUKTER En vaniljesaus laget på havre. Klar til bruk evt. vispes for en luftigere konsistens. En smakfull god og helt vegetabilsk vaniljesaus. Kun 10% fett. Kjøleprodukt Brukes akkurat som matfløte i kald og varm matlaging. 100% vegetabilsk. Bra fettsammensetning. Kun 13% fett. Kjøleprodukt

16 ENDRING FRA 1.2: Hovedproduktene relanseres: –Havredrikk kalsium og Havredrikk økologisk kan også stå i hylla! –12 måneders holdbarhet Utfordringer med kjøleplass i butikk, spesielt lavpris –Viktig at produktene kan distribueres i alle profiler Erstatter dagens Havredrikk pluss og Havredrikk Økologisk Norsk pakning Tydeligere nøkkelhulls- merking Tydelig merket med kalsium. Berikning forsiden Norsk/svensk tekst Pakninger tilpasset norske forbrukere

17 MENY Kjøleeksponering

18 KATEGORI MELKEERSTATNING KIWI

19

20 OATLY FAMILIEN – ALLE MED SUNNE HAVREFIBRE Havredrikk naturell Smaksatte havredrikker Matlaging Dessert On-the-go/ mellommåltid Iskrem Pinne og boks Smoothie 300ml 250ml 3-pakn iMat 7% fett Smaksatt Drikke 300ml Smak og pakninger er tilpasset nordiske forbrukere

21 KONKURRENT SAMMENLIGNING

22 AKTIVITETER FOR ØKT SALG UT AV BUTIKK PR –Målrettede aktiviteter mot ulike målgrupper Forbrukerinformasjon –Forbrukerbrosjyrer –Hjemmeside med rikt utvalg oppskrifter

23 SORTIMENTSANBEFALING NORGESGRUPPEN Fra EPD-nrVarenavnForslag til sortimentskode ….Havredrikk Kalsium 1L Tørrvare/ kjølt 2 ….Havredrikk Økologisk Tørrvare/ kjølt Havredrikk Sjokolade Kjølt Vaniljesaus 250ml Kjølt iMat Havrefløte 250ml Kjølt 4

24

25

26

27


Laste ned ppt "MULIGHETER FOR VEKST TIL KATEGORIEN MELKEALTERNATIVER."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google