Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012 - Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012 - Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN

2 Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder  Bygg og anlegg  Planlegging og uteområder  Transport  IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: –Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

3 Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder  Bygg og anlegg  Planlegging og uteområder  Transport  IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: –Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

4 Visjon: Norge universelt utformet 2025 En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder  Bygg og anlegg  Planlegging og uteområder  Transport  IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: –Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

5 Sentrumsprosjektet  Bakgrunn  Formål  Avgrensninger  Gjennomføringen  Markedsføring av resultater  Bodø kommune – et eksempel

6 Bryggerikaia Big horn Steakhouse Dama mi Ny status: en rist som ikke fungerer

7 Frisør Camelli Clark’s Menswear Expert

8 Forts. Christiania Glassmagasin Gaver og interiør G – sport og Riccardo

9 Forts. PrivatmeglerenSalongen din

10 Lonni – helse og velvære Rørleggerbutikk

11 AgapeInteriørbutikk Din frisør og barbershop Pizzarestaurant

12 Syd ØstGlasshusetDesignforumKaffeLars

13 Ramper som stenger ute Kaia: For bratt rampe Tannhelsetjenesten Kaia

14 Tannlegegården Magic Ice – velværesenter og frisør

15 Caruso - undertøysbutikk Fryd og blomster

16

17 15 virksomheter med samme inngang Waages regnskapskontor Elite service partner Union Eiendom 3 sivilingeniører Byggsøk Norge Scneider Electric Kulde Alfa Hud – og fotsalonger Nordland KRF Nordland SP Teknotherm AS Bodø kommune ved Helse og Miljøtjenesten Ved internasjonalt senter

18 Posten Eiendomsmegler Soundgarden + blomsterbutikk

19 Brilleland Frisør Adecco, Arkitektstudio, senter for Helse og arbeid, Advokat Andersen og Samland AS

20 Gullbutikk Kafé Kafka Telefoni og frisør

21

22 Kongeparken Tannhelse Fagforbundet Bodø kommunale pensjonskasse

23 Møre Design Bodø frisør og barbershop Mediegården 7 virksomheter

24 Studio 23 Datafirma

25 Frisør 7. Himmel - velvære

26 Burgerking Nordlandsmuseet

27 Inngangsdør nede og betaling i 2. etasje Skandinavisk høyfjellsutstyr inngang fra Sjøgata

28 Rådhuset Ny status: Totalrenovering Rampe forside 2016 i forbindelse med byjubileum? Hvordan skårer Bodø sett i forhold til andre kommuner?

29 Statistikk - inngangspartier

30 Konklusjoner sentrumsprosjektet  Gjennomsnittlig tall for alle kartlagte kommuner - 10 % > 9 av 10 virksomheter utestenger!  Mange tunge dører – mangel på døråpnere  Mange kun en kant som lett/billig kan rettes opp  Manglende bevissthet på hvorfor man har ramper  Total mangel på ledelinjer  Utbredt mangel på rekkverk på ramper el. i dårlig forfatning  Ramper har ofte feil utforming  DTL er ukjent - og glemmes lett

31 Hvordan kommer de ulike bransjene ut? Disse kommer godt ut: Kjøpesentre Banker Matbutikker Posten NAV - kontorer Disse kommer varierende ut: Tannklinikker Kontorer - helse Byggevarebutikker Barnebutikker Apotek

32 Disse kommer dårlig ut: Rådhus Klesbutikker Optikere Reisebyrå Meglere Lampebutikker Musikkforetninger Smykkeforetninger Elektronikk Hobbybutikker Solstudio Håndarbeidbutikker Bruktbutikker Møbelbutikker Frisører Parfymeri Interiørbutikker Blomsterbutikker Restauranter Kafeer Utesteder Velværesentre Fotobutikker Dyrebutikker Brudebutikker Rørhandlere Fritidsbutikker

33 En realitetsorientering Tilgjengelige tjenester Mat Sendt brev og pakker Besøkt banken og NAV Utvalgte tjenester i kjøpesenter - dersom det finnes! Utilgjengelige tjenester Klær, musikk, dyr, håndarbeid, reiser, bolig, møbler og interiør, bilder, smykker, briller, klokke, velvære, elektronikk, brudeklær, sosialt samvær på restauranter, kafeer og utesteder, fritidsutstyr, delvis tannpleie og fysioterapi.

34 Til tross for alle fordelene ved universell utforming - 1.ALLE kan komme inn 2.Flere kan være i arbeid og betale skatt 3. Trygghet og sikkerhet 4. Konkurransefortrinn 5. Imøtekomme utfordringen med flere eldre - Hvilke reaksjoner møter hos næringslivet og kommunene? -

35 Holdningsmessige barrierer  Det er ikke jeg som eier lokalene, snakk med byggeier!  Dem kan gå til en annen butikk  Jeg har nok med de andre kravene  Det er altfor dyrt! Jeg legger ned!  Hva med kommunen? Har ikke de ansvar?  Hva blir det neste? (Kravstorhet)  Vi bruker å hjelpe dem inn – det er ingen problem.  Hvorfor oss? Hva med de andre? Men også generell forståelse og imøtekommenhet der og da - Men hva skjer etter at vi forlater kommunene?

36 Resultater sentrumsprosjektet Nesten ingenting skjer! Konklusjon: Kun informasjon gir svært få resultater. Vi må klage inn utvalgte virksomheter i hver kommune Hvilke utfordringer ser vi når vi sammenligner visjoner med realiteter?

37 Veien videre Hva med eksisterende bygningsmasse? Hvordan forankre arbeidet med uu politisk? Må de kommunale rådene styrkes? Dreier det seg om økonomi? Er uu synliggjort nok som noe som gjelder alle? Hvorfor takker butikker nei til kjøpelystne kundegrupper? Hvordan skape et nødvendig samarbeid mellom kommune og næringsliv? Hva dreier uu seg egentlig om?

38 Muligheten til å leve – og likeverd!


Laste ned ppt "Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012 - Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google