Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012
- Visjoner, realiter og veien videre Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN

2 Visjon: Norge universelt utformet 2025
En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

3 Visjon: Norge universelt utformet 2025
En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

4 Visjon: Norge universelt utformet 2025
En helhetlig og tverrsektoriell innsats 4 prioriterte innsatsområder Bygg og anlegg Planlegging og uteområder Transport IKT Alle departementer Virketid: 5 år – går ut om 1 drøyt år Samordnet med NTP 2010 – 2019 Koordineringsansvar: Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

5 Sentrumsprosjektet Bakgrunn Formål Avgrensninger Gjennomføringen
Markedsføring av resultater Bodø kommune – et eksempel

6 Dama mi Bryggerikaia Big horn Steakhouse
Ny status: en rist som ikke fungerer Bryggerikaia Big horn Steakhouse

7 Frisør Camelli Clark’s Menswear Expert

8 Forts. Gaver og interiør G – sport og Riccardo
Christiania Glassmagasin Gaver og interiør G – sport og Riccardo

9 Forts. Salongen din Privatmegleren

10 Lonni – helse og velvære
Rørleggerbutikk

11 Din frisør og barbershop
Agape Interiørbutikk Din frisør og barbershop Pizzarestaurant

12 Designforum KaffeLars Syd Øst Glasshuset

13 Ramper som stenger ute Kaia: For bratt rampe Tannhelsetjenesten Kaia

14 Magic Ice – velværesenter og frisør
Tannlegegården

15 Caruso - undertøysbutikk
Fryd og blomster Caruso - undertøysbutikk

16

17 15 virksomheter med samme inngang
Waages regnskapskontor Elite service partner Union Eiendom 3 sivilingeniører Byggsøk Norge Scneider Electric Kulde Alfa Hud – og fotsalonger Nordland KRF Nordland SP Teknotherm AS Bodø kommune ved Helse og Miljøtjenesten Ved internasjonalt senter

18 Soundgarden + blomsterbutikk
Eiendomsmegler Posten

19 Adecco, Arkitektstudio, senter for Helse og arbeid, Advokat Andersen og Samland AS
Brilleland Frisør

20 Kafé Kafka Telefoni og frisør Gullbutikk

21

22 Fagforbundet Bodø kommunale pensjonskasse
Kongeparken Tannhelse

23 Møre Design Bodø frisør og barbershop Mediegården 7 virksomheter

24 Datafirma Studio 23

25 Frisør Frisør 7. Himmel - velvære

26 Burgerking Nordlandsmuseet

27 Inngangsdør nede og betaling i 2. etasje
Skandinavisk høyfjellsutstyr inngang fra Sjøgata

28 Rådhuset Ny status: Totalrenovering Rampe forside
2016 i forbindelse med byjubileum? Hvordan skårer Bodø sett i forhold til andre kommuner?

29 Statistikk - inngangspartier
Nordkapp 90 10 Sør-Varanger 79 21 Alta 70 30 Båtsfjord 87,5 12,5 Hammerfest 84 16 Andøy 85 15 Bindal 100 0 Brønnøy 80 20 Sortland 73 27 Vågan 93 7 Narvik 90 10 Bodø 98 2 Nordreisa 90 10 Kvænangen 72 28 Harstad 87 13 Tromsø 84 16

30 Konklusjoner sentrumsprosjektet
Gjennomsnittlig tall for alle kartlagte kommuner - 10 % > 9 av 10 virksomheter utestenger! Mange tunge dører – mangel på døråpnere Mange kun en kant som lett/billig kan rettes opp Manglende bevissthet på hvorfor man har ramper Total mangel på ledelinjer Utbredt mangel på rekkverk på ramper el. i dårlig forfatning Ramper har ofte feil utforming DTL er ukjent - og glemmes lett Er det noen bransjer som kommer bedre ut enn andre? Er det noen bransjer som kommer verre ut enn andre? Konklusjon: Hvilke tjenester er med dette tilgjengelige og hvilke er utilgjengelige?

31 Hvordan kommer de ulike bransjene ut?
Disse kommer godt ut: Kjøpesentre Banker Matbutikker Posten NAV - kontorer Disse kommer varierende ut: Tannklinikker Kontorer - helse Byggevarebutikker Barnebutikker Apotek

32 Disse kommer dårlig ut:
Rådhus Klesbutikker Optikere Reisebyrå Meglere Lampebutikker Musikkforetninger Smykkeforetninger Elektronikk Hobbybutikker Solstudio Håndarbeidbutikker Bruktbutikker Møbelbutikker Frisører Parfymeri Interiørbutikker Blomsterbutikker Restauranter Kafeer Utesteder Velværesentre Fotobutikker Dyrebutikker Brudebutikker Rørhandlere Fritidsbutikker

33 En realitetsorientering
Tilgjengelige tjenester Mat Sendt brev og pakker Besøkt banken og NAV Utvalgte tjenester i kjøpesenter - dersom det finnes! Utilgjengelige tjenester Klær, musikk, dyr, håndarbeid, reiser, bolig, møbler og interiør, bilder, smykker, briller, klokke, velvære, elektronikk, brudeklær, sosialt samvær på restauranter, kafeer og utesteder, fritidsutstyr, delvis tannpleie og fysioterapi. Det er for så vidt bra at de tjenestene som er tilgjengelige faktisk er det, samtidig ønsker vi jo at livet skal fylles med så mye mer enn dette i dag. For hva er det gode liv i dag? Hva er vi oppfatter som meningsfullt i dag? Jo, vi ønsker å drive med håndarbeid, vi ønsker å gå på kafe med venner, få ut å spise en bedre middag, ta en øl eller et glass vin på byen, gå på forestillinger på kulturhuset, gå på kino, drive med friluftsaktiviteter, unne oss en massasje eller en hårklipp – fordi vi fortjener det, vi ønsker å kunne handle oss nye klær og bestille oss en ferietur til varmere strøk. Vi interesserer oss for politikk og med det vil vi delta på kommunestyremøter. Vel, svært mange av disse arenaene er man som bevegelseshemmet utestengt fra i nordnorske kommuner. Så hører vi at det er jo blitt mye bedre enn det var før. Vel, det er det jo, men samtidig ser vi her tydelig at det er svært mye som gjenstår før vi er likestilt og likeverdige – og det er vel ikke for mye forlangt?

34 Til tross for alle fordelene ved universell utforming -
ALLE kan komme inn Flere kan være i arbeid og betale skatt 3. Trygghet og sikkerhet 4. Konkurransefortrinn 5. Imøtekomme utfordringen med flere eldre - Hvilke reaksjoner møter hos næringslivet og kommunene? -

35 Holdningsmessige barrierer
Det er ikke jeg som eier lokalene, snakk med byggeier! Dem kan gå til en annen butikk Jeg har nok med de andre kravene Det er altfor dyrt! Jeg legger ned! Hva med kommunen? Har ikke de ansvar? Hva blir det neste? (Kravstorhet) Vi bruker å hjelpe dem inn – det er ingen problem. Hvorfor oss? Hva med de andre? Men også generell forståelse og imøtekommenhet der og da - Men hva skjer etter at vi forlater kommunene?

36 Resultater sentrumsprosjektet
Nesten ingenting skjer! Konklusjon: Kun informasjon gir svært få resultater. Vi må klage inn utvalgte virksomheter i hver kommune Hvilke utfordringer ser vi når vi sammenligner visjoner med realiteter? Nu har vi vært gjennom Regjeringens ambisjoner, vi har sett på de fysiske realiteter som møter bevegelseshemmede i kommunene vi har besøkt – så hva nå?

37 Veien videre Hva med eksisterende bygningsmasse? Hvordan forankre arbeidet med uu politisk? Må de kommunale rådene styrkes? Dreier det seg om økonomi? Er uu synliggjort nok som noe som gjelder alle? Hvorfor takker butikker nei til kjøpelystne kundegrupper? Hvordan skape et nødvendig samarbeid mellom kommune og næringsliv? Hva dreier uu seg egentlig om?

38 Muligheten til å leve – og likeverd!


Laste ned ppt "Kartleggingsresultater fra 16 nordnorske kommunesentra 2012"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google