Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHenriette Hermansen Endret for 9 år siden
1
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr
2
EU og utdanning Utdanning - støttende aktivitet i EU EU har ingen ”felles utdanningspolitikk” Landene har ansvar for sine utdanningssystem For innholdet For organiseringen EU-traktatens artikkel 165 og 166: ”legge til rette for samarbeid” støtte medlemslandenes bestrebelser (gjennom insentiver) Den nye traktatforslaget endrer ikke på dette
3
EU samarbeidet skal: Fremme kunnskap om andre lands språk og kultur - særlig gjennom opplæring i medlemslandenes språk Fremme mobilitet mellom læresteder og på arbeidsmarkedet gjennom anerkjennelse av kvalifikasjoner Oppmuntre til samarbeid mellom medlemslandene og mellom utdanningsinstitusjoner Bidra til at Unionen når målene satt i Lisboa-strategien
4
Lisboastrategien 2000 - 2010 Gjøre Europa til verdens mest konkurransedyktige, kunnskapsbaserte økonomi med bærekraftig sosial og miljømessig utvikling innen 2010 Tre strategiske mål for utviklingen av utdanningssystemene: Bedre effektiviteten og kvaliteten på utdanningen og yrkesopplæringen i Europa Legge til rette for at alle får tilgang til utdanning Åpne utdannings- og opplæringssystemene mot omgivelsene og verden Fulgt opp jevnlig med rapporter, benchmarks, statistikk o.l.
5
Måloppnåelse2010 MÅL: 85% av 20-24 årige med fullført vdg. skole innen 2010. Noe økning; fra 76,6% (2000) til 78,1% (2007). Høyere for kvinner (80,8%) enn for menn (75,4%) Norge: 70.1% - høyere frafall for menn enn for kvinner MÅL: 15% økning i realfagskandidater innen 2010. Økning på 29% siden 2000. Kvinneandel økt til 31,6%. Norge; Økning på 9.8% MÅL: 12,5% av voksne (25-64) deltar i voksenopplæring innen 2010 Noe økning; fra 7,1% (2000) til 9,7% (2007). Høyere for kvinner (10,6%) enn for menn (8,8%). Norge: 19.3
6
Måloppnåelse på nye områder – tatt med i 2009-rapporten Deltakelse i førskoletilbud for 4-åringer Norge: 94.3%EU.gj.snitt90.7% Andelen 30- 34 åringer med høyere utdanning Norge 46.2%EU.gj.snitt31.1%
7
EU 2020 Hovedvisjonene for det nye ti-året: 75% av befolkningen alder 20 – 64 i arbeid 3% av BNP investeres i Forskning og utvikling 20 million færre ”at risk of poverty” Andelen ”early school leavers” under 10% Minst 40% av den yngre generasjon høyere utdanning Klimamål 20/20/20
8
Utdanning og EU 2020 Rådet (utdanning) fokuserer på tre områder: Investering i utdanning – det er et middel for å imøtekomme nåværende og langsiktige utfordringer for samfunnet Tidligere vedtatte strategier for europeisk samarbeid på utdanningsområdet Et velfungerende kunnskapstriangel
9
Utdanningsministrene –understreking 2 Grunnutdanningen må utvikles videre med det mål at alle skal kunne utnytte sitt potensiale fullt ut og bli aktive deltakere i kunnskapssamfunnet, utdanningen skal fremme kreativitet og entreprenørskap blant annet ved samarbeid med aktører utenfor skolen, utdanningen må legge vekt på utvikle nøkkelkompetanse, inkludert basiskunnskaper i lesing og matematikk
10
Strategier for utdanning – EU 2020 Gjøre livslang læring og mobilitet til en realitet Forbedre kreativiteten og effektiviteten i utdanningen – sikre at alle unge får nøkkelkompetanse Fremme likeverd, sosialt fellesskap og aktivt borgerskap Fremme kreativitet og innovasjon, inkludert entreprenørskap på alle nivåer
11
Education and Training 2020 - benchmarks (NY) Mål: Minst 95% av barn mellom 4 år og skolestart skal ha deltatt i førskole Mål: Andelen av 15-åringer som har svake ferdigheter i lesing, matematikk og realfag skal være under 15%.
12
Education and Training 2020 - benchmarks Mindre enn 10% ”early school leavers” innen 2020 Mål: Andelen av 30-34-åringer som har tatt utdanning etter videregående skole skal være på minst 40% Mål: 15% av voksne (25-64) deltar i voksenopplæring innen 2020
13
Diskusjonen om høyere utdanning Dersom man ønsker større mobilitet, hva må gjøres med systemet for anerkjennelse av kvalifikasjoner? Vil et europeisk rankingsystem av universitetene bidra til bedre info. til studenter og andre? Vil det bidra til bedre dokumentasjon av kvaliteten i det europeiske høyere utdanningssystemet?
14
Kunnskapstriangelet Et fullt integrert kunnskapstriangel vil styrke Europas innovasjonskapasitet. Utfordringer: Behov for å slå en bru over de kulturelle forskjeller mellom utdanning, forskning og innovasjon Behov for en mer innovativ kultur på høyere utdanningsinstitusjoner Behov for bedre kommunikasjon og mobilitet mellom undervisnings/forskningsverden og næringslivet, mobilitet mellom ulike akademiske disipliner Behov for ytterligere reformer i styrings- og finansieringssystemt i høyere utdanning.
15
Følger for politikkutforming En sammenhengende politikkutforming Resultater fra forskning og innovasjon skal føres tilbake til utdanningen Den tradisjonelle akademiske kulturen må suppleres med en bevissthet om at den spiller en viktig rolle som grunnlag for økonomisk vekst, velstand og livskvalitet. Det skal tas hensyn til kunnskapstriangelet når det utformes strategier for livslang læring Erkjenne at høy kvalitet innenfor humaniora og samfunnsvitenskapene er viktig for innovasjon.
16
Jenter og akademia Jenter overtar akademia i Europa Gutter er solid representert blant drop-outs – vanskelig å kartlegge grunnen Utdanning er inngangsbilletten til det globale arbeidsmarkedet – den har jentene Flere jobber i det fremtidige arbeidsmarkedet vil kreve høyere utdanning For første gang verdsetter jenter utdanning høyere enn gutter i alle land
17
Faglig utvikling av lærere og skoleledere Lærere, lærerutdanning og videreutdanning av lærere er høyere på den politiske agenda tidligere. Dyktige lærere og en dyktig skoleledelse er de viktigste faktorene i forhold til elevenes læring. Rekruttering av kandidater er viktig, men de må også få en god utdanning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.