Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHans-Petter Birkeland Endret for 9 år siden
1
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen
2
Innledning Skal en undervise i litteratur, om litteratur eller med litteratur? Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Undervisningsmetoder Bruk i praksis lesestrategiene: før lesing, under lesing og etter lesing
3
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Språk berikelse - å forstå meningen vs. å forstå hvert ord - å tilpasse litteraturen til elevenes nivå -språk i bruk
4
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Kulturell berikelse - realitet vs. fiksjon - fremstilling av forfatternes tanker - ordene kommer til å være symboler -å kunne språket men også å vite kulturen
5
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Bruk av autentiske materialer - lesebøker vs. litterære verker - ulemper og fordeler
6
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Personlig engasjement - leseren skaper seg selv meningen i tekstene - læreren og elevene forhandler betydningene - leselysten opptrer
7
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Utvikling av studentenes fortolkning ferdigheter - studentene må lære å lesemeningen mellom linjene - prosessen som foregår er viktig og ikke resultatet
8
Grunner for å bruke litteraturen i klasserommet Økning av studentenes kreative ferdigheter - ved å gi studentene en oppgave etter de har lest historien/boka
9
Undervisningsmetoder Språkbasert - denne metoden fokuseres på at studentene tillegger seg nye ord og grammatiske strukturer - man legger vekt på språk for å få estetiske vurderinger angående teksten - å oversette nye ord som finnes i teksten er ikken en løsning
10
Undervisningsmetoder Innholdsbasert - plassering av tradisjonelle sjangrer i historiske sammenhenger - tilbyr en generell perspektiv av litterære bevegelser - studentene forstår meningen av teksten fremstilt
11
Undervisningsmetoder Personlig berikelse - bruk av “ Learning by doing” metoden - studentene er støttet av læreren for å gi deres egne fortolkninger til teksten - studentene føler seg mer involvert i læringsprosessen og tar aktiv del i den - relasjonen med teksten kommer å være personlig
12
Bruk av lesestrategier Før lesing: - skap en hyggelig stemning, hente fram forkunnskap, oppvarming aktiviteter Under lesing: - s jekke forståelsen, stille spørsmål i løpet av kurset, omformulere utdraget med egne ord Etter lesing - Lag spørsmål om teksten, skriv et sammendrag eller en kritikk
13
Den didaktiske relasjonsmodellen For å ha en effektiv opplæring det bør eksistere et samspill mellom disse faktorene
14
Diskusjon av forsidene. Hva tror dere at boken snakker om?
19
TAKK !
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.