Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl 17.00  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl 17.00  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Programmering sif8005

2 Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl 17.00  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer i uken  Undass sal 229 10 – 15. man og tors til 17.00  Undassledet kollokvie

3 Hvorfor programmering er viktig  Brukes i nesten alle datafag i 2. og 3. Klasse  Tiden du ikke bruker nå må du bruke mange flere ganger.  Java er fremdeles nytt. Mange studenter får sommerjobb fordi de kan programmere i java

4 Hva er programmering?  Kommunikasjon med dumme datamaskiner  Vi forteller datamaskinen hva den skal gjøre og hvordan den skal gjøre det

5 Engelsk  Et språk som er blitt til ved tilfeldighet.  Engelsk er i kontinuerlig endring  Det er mange måter å si det samme på  Upresist  Mange hundre tusen forskjellige ord  Forståelig for mennesker som snakker engelsk. Bare vanskelig forståelig for datamaskiner  Uregelmessige bøyninger av verb og mange tillatte setningsstrukturer

6 Java  Et menneske skapt språk for å kommunisere med datamaskiner  Svært få ord. Ca 50?  Presist språk  Forståelig for både mennesker og datamaskiner  Følger faste regler. Ingen uregelmessige verb.

7 Engelsk/Java  Mange hundre tusen ord.  Det er svært mange måter å si det samme på.  Unntak ved konstruksjon av setninger  Svært få reserverte ord  Eksakt mening  Ingen unntak Hvorfor tror folk at programmering er så vanskelig?

8 Spørsmål 1  Hva er hensikten med programmeringsspråk?  Hva er forskjell på programmeringsspråk og naturlig språk?  Hvordan kunne vi kommunisert med pcer hvis vi ikke hadde hatt programmeringsspråk?

9 Hvordan forstår datamaskinen programmet mitt? Programmet ditt Kompelator Makinlesbar kode

10 Kompelator  Oversetter din kode til maskinlesbar kode.  Sjekker om du har skrevet noe feil  Syntaks feil  Semantiske feil

11 ”Maskinkode”  Ikke en nødvendighet  Triks for å få opp farten  Ikke det samme i java/C

12 I java:  Java Virtual Machine

13 Praktisk:  Ukompelert kode.java filer  Kompelert kode.class filer

14 Spørsmål 2  Hva er en kompelator?  Hvorfor trenger man en kompelator?  Hva er maskinkode?  Hva er forskjell på filen Bil.java og Bil.class?

15 Objekt og sånn  Variabel  Metode  Objekt  Klasse  Instans  Konstruktor  Pakker

16 Variabel  En knagg for informasjon  Mange bokskap. Hva med et klistermerke?  Må deklareres.  Dvs man må fortelle hvilke knagger man vi bruke, og hva man vil henge på dem.

17 Metode  En naturlig gruppering av kode.  Fordi den ofte kjøres samtidig.  Eller fordi den henger sammen. For eksempel: System.out.println(”Skriv ut dette”)  Funksjon i matlab

18 Objekt  - en abstrakt eller relle ting: Bil, drøm. Kan kanskje kalles en ting. Typisk en samlebetegnelse: Alle personene, alle husene osv.  Man vet at en Ford er en bil, men du kan ikke forutse alle mulig former er bil kan ta.

19 Klasse Beskrivelse av et objekt. Beskriver feks objektets atributter(bil): farge, toppfart dvs variabler og hva objektet kan gjøre: kjøre, gire -> variabler

20 Instans  En variant av et objekt. feks en person som heter Maren.  Man kan lage mange forskjellige instanser av samme klasse. Alle disse instansene er samme type objekt.

21 Konstruktor  En metode som kjører når man lager en ny instans av et objekt Person maren = new Person(”Maren”);

22 Pakker (Packages)  Verktøyskrin  java.lang  System. (system.out.println(”Hallo”))  Samling av klasser. Som en ryggsekk.

23 Spørsmål 3  Hva er en instans?  Hva er et objekt?  Hva er en metode?  Hva er en kontruktor?  Hva er en variabel?

24 Lure ting å huske på 1 Leses fortløpende av datamaskinen. private int per = 0; per = per+1; System.out.println(”Vaiablen per er nå: ”+per);

25 Lure ting å huske på 2  Java ser forskjell på små og store bokstaver. String og string er ikke det samme.  Hvis du endrer en fil må den kompleres på nytt.  Husk ; på slutten av alle setninger/linjer


Laste ned ppt "Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl 17.00  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google