Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet

2 Utdanningspolitikk er ikke alt – bare nesten alt Næringsutvikling Kulturpolitikk Arbeidsmarkedspolit ikk Helsepolitikk Sosialpolitikk Økonomisk politikk Utenrikspolitikk Barne- og ungdomspolitikk Integreringspolitikk Likestillingspolitikk Velferdspolitikk Demokratiutvikling Trivsel, lykke, fremtidsutsikter, selvtillit

3

4 Levestandarden i Norge 10-doblet gjennom 100 år

5 Skyldes ikke arbeidsmengden… Kilde: SSB Avtalt arbeidstid per år, industrien

6 Hva er det med PISA? 4.12.01 rystet selvbildet i mange land –Norge og Sverige som i egne og andres øyne var verdensmestre, var plutselig midt på treet Verdenshistoriens største utdanningsforskningsprosjekt –Grunnleggende ferdigheter – hva betyr det å kunne lese? –Hvilke kompetanser er viktig for en 15-årings muligheter til å klare seg i utdanning og arbeidsliv?

7 PISA –Hva kjennetegner skolesystemer som lykkes? –Hvor mye avhenger elevenes prestasjoner av deres hjemmebakgrunn og av skolens ressurser?

8 PISA Fokus på læringsutbytte nasjonalt og internasjonalt –I analyser –I forskning –I utviklingsarbeid I Norge fikk vi –Nye læreplaner 6-19 –Nasjonale prøver og Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem –Økt satsing på vurdering –Økt satsing på tilsyn

9 Status: Norge kontra verden

10 PISA, PIRLS, TIMSS, TALIS mv Ferdigheter i lesing, regning og naturfag er svakere enn ønsket og nødvendig Stor spredning i resultatene mellom elevgrupper og innad på skoler For mange underytere Svakt læringstrykk, lave forventinger, støy og uro Svak ledelseskultur Svak tilbakemeldingskultur Høy trivsel og høy selvtillit Høy ressursinnsats

11 Personlig utvikling og vekst Skole- resultater Sosial kompetanse, samarbeids- kompetanse

12 Nordland kontra Norge

13 Statistikk, nasjonale prøver, elevundersøkelsen, tilsyn Svakere skoleresultater Dårligere læringsmiljø, spesielt i grunnskolen Svakere gjennomføring i VGO Sviktende skoleeierskap (gjennomgående svikt i systemkravet til skoleeier, manglende forvaltningskunnskap, regelverksforståelse og oppfølging av skolene)

14 Lesing 5. trinn M1M2M3Gjennomsnitt 2009 Nasjon26,649,823,52 Akershus21,052,027,12,1 Aust-Agder32,649,617,81,9 Buskerud25,648,925,42 Finnmark31,548,719,81,9 Hedmark25,652,422,02 Hordaland27,049,923,12 Møre og Romsdal25,650,523,82 Nordland29,349,321,41,9 Nord-Trøndelag34,946,618,51,8 Oppland27,750,821,41,9 Oslo24,745,829,52 Rogaland27,951,021,01,9 Sogn og Fjordane28,449,821,81,9 Sør-Trøndelag25,449,924,72 Telemark29,149,022,01,9 Troms25,450,624,02 Vest-Agder29,349,621,11,9 Vestfold26,250,423,52 Østfold28,950,320,71,9

15 Lesing 8. trinnM1M2M3M4 M5Gjennomsnitt 2009 Nasjon 7,720,041,120,810,43,1 Akershus 5,916,241,123,513,23,2 Aust-Agder 7,423,141,518,69,43 Buskerud 8,520,642,220,68,13 Finnmark 8,722,642,118,28,32,9 Hedmark 8,221,441,518,610,33 Hordaland 7,720,640,121,210,43,1 Møre og Romsdal 7,319,841,321,89,83,1 Nordland 8,522,742,219,57,02,9 Nord-Trøndelag 9,421,541,720,17,42,9 Oppland 7,020,441,620,210,93,1 Oslo 8,316,635,623,516,03,2 Rogaland 7,620,741,720,49,73 Sogn og Fjordane 4,918,441,922,112,63,2 Sør-Trøndelag 8,018,640,621,311,53,1 Telemark 7,623,141,419,28,73 Troms 5,819,144,520,310,23,1 Vest-Agder 8,321,441,819,39,23 Vestfold 7,920,942,820,08,33 Østfold9,823,342,117,17,72,9

16 På den nasjonale agendaen Sikre Kunnskapsløftet (kompetansebaserte læreplaner i alle fag på alle trinn - grunnleggende ferdigheter Omfattende strategier for kompetanseutvikling, ny lærerutdanning Veiledninger, kartleggingsprøver, nasjonale prøver, satsing på vurdering Veiledningskorps, nasjonale sentra Tilsyn, juridisk forvaltning, tilstandsrapport

17

18 Utfordringer for kommunene –Kommuneledelsen må ta ansvar for skolens innhold og resultater: Sterkere læringstrykk, høyere forventinger, mindre støy og uro Bedre vurdering både på individ- og systemnivå (tilstandsrapport) Sterkere ledelse Utvikling av lærernes faglig kompetanse Gi skolen positiv oppmerksomhet og støtte Beholde den høye trivselen, den sterke tilhørigheten og de ivrige og engasjerte elevene Beholde høy ressursinnsats Lesing, lesing, lesing, lesing –Og for å etterleve rettighetene Forsvarlige systemer

19 Viktigst Det er ingen naturlover mht resultater Dere må ha høye ambisjoner –På vegne av alle enkeltelever i Nordland –For hele utdanningssystemet i Nordland Krever samarbeid, langsiktighet, hardt arbeid og konsentrasjon om det viktigste


Laste ned ppt "Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google