Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vurdering for læring. Underveisvurdering  Hvorfor vurdere?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vurdering for læring. Underveisvurdering  Hvorfor vurdere?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering for læring

2 Underveisvurdering  Hvorfor vurdere?

3 Underveisvurdering  Hvorfor vurdere?  Fremme læring utvikling mestring  Gi grunnlag for tilpassa opplæring.

4  Hvem vurderer? - lærer - eleven selv - egenvurdering. - medelever - foreldre UDIR:  Eleven skal vurdere eget arbeid, egen faglig utvikling og egen kompetanse, - helt fra 1.klasse.  Egenvurdering gir innsikt i hva de skal lære, hva de mestrer og hvordan de lærer best.  Egenvurdering skal føre til kompetanse i det å lære å lære. Livslang læring.  Vurderingen skal støtte og utfordre.

5  Barn lærer mer hvis de forstår HVA de skal lære og HVA som forventes.  Barn lærer mer om de får tilbakemeldinger om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.  Barn lærer mer om de får råd om hvordan forbedre.  Barn lærer mer når de er involvert i eget læringsarbeid. Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. B.Franklin

6  Vi vil fremme læring, ikke hemme…. Vurderingskultur  Balanse mellom ros og forventninger  Vurdering skjer munnlig og skriftlig  Vurdering av faglige læringsmål og av læringsprosesser.

7  Faglige læringsmål: - egenvurdering – vedlegg ukeplan - sett ring rundt… - rette selv - munnlig: hvordan synes du at du leste… hva har vi øvd på denne økta? Hvordan synes du det gikk? Hvordan klarte du å bli så god? Noe du vil endre på?

8 Læringsprosesser: Hva vil jeg bli god i? Hvilke mål har jeg? Hvordan skal jeg bli god i det? Hvordan lærer jeg best? Hvem kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre når jeg står fast eller blir lei?


Laste ned ppt "Vurdering for læring. Underveisvurdering  Hvorfor vurdere?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google